: I love you Philip Morris

Blu-Ray anmeldelse

Om du er ute etter Brokeback Mountain på speed, så skal du definitivt se denne filmen!

Publisert 17.09.10 - 09:00
I love you Philip Morris

Visstnok basert på en sann historie, får vi den utrolige livshistorien til Steven Russell, en svært så gjennomsnittelig ektemann, småbarnsfar, politimann og ”god” kristen.

Men Steven bærer på en hemmelighet, han er über homo! En homofili han bestemmer seg for å leve ut til det fulle i det han overlever en bilulykke. Og som vi ”alle vet” er det svært kostbart å praktisere en homofil livsstil, bare tenk på alle pengene som går med til sminke, fine klær, gjentatte frisørbesøk og ubrukelige pyntegjenstander i hjemmet. En livsstil som Stevens lønn umulig kan dekke. Dermed blir han en storsvindler. Først forsikringssvindler i stor stil, deretter mer avansert. Og til tross for at han havner i fengsel, gir han seg ikke med svindelen.

Det er i fengsel han møter den stusselige, naive homoen Phillip Morris (Ewan McGregor), han blir et lett ”bytte” for Russell, og de utvikler et stormfullt forhold. Et forhold som innbefatter falsk advokatpraktisering, forfalskede legeerklæringer og et vanvittig pengeforbruk – som igjen finansieres ved å svindle selskapet han er ansatt på falske premisser i.

John Requa har laget en svært spesiell og fascinerende film. Om du plukker med deg filmen i den tro at du skal få nok en crazy komedie med umulige sprell fra gummitrynet Jim Carrey, så kjøp en annen film! Selv om filmen begynner som en mer tradisjonell Carrey film, og han riktignok tidvis underveis får vist frem sine klassiske sprell, så tar I Love You Phillip Morris straks en helt annen vending. Det er denne balansegangen mellom komedie og drama som filmen både sliter og lykkes med. Som seer sitter du litt forvirret i det Requa brått skifter fra crazy humor til intenst og seriøst drama. Men det fungerer, og nok en gang får Carrey vist hvilken karakterskuespiller han kan være om han bare får det riktige materialet mellom hendene. En svært spesiell film som er en blanding mellom Brokeback Mountain, Catch Me if You Can, Philadelphia og Me, Myself & Irene; som til tross for en noe haltende dramaturgi på elegant vis klarer å dra det hele i land – og evner og underholde og engasjere på samme tid!

Et svært godt lydspor (DTS-HD) akkompagneres av en god billedkvalitet, dog tidvis noe grovkornet. I bonus er det kun en kort bakomfilm som overhodet ikke går i dybden, ei heller gir oss mer info om den virkelige Steven Russell.

I love you Philip Morris

• Release: 18. august
  • Regi: John Requa