data-srcset
Hobbiten: Smaugs ødemark 3D
Fantasy
Hobbiten: Smaugs ødemark 3D

Vi er midtveis i Peter Jacksons planlagte trilogi basert på J.J.R. Tolkiens mindre kjente litterære verk. Resultatet er bedre enn første etappe men det er fortsatt tid-trekkende og tidvis uengasjerende, til tross for en teknisk overdådig produksjon med en del moro.

Andrefilmen, Hobbiten: Smaugs ødemark, tar oss med videre i fortellingen om det store eventyret til hobbiten Bilbo Baggins (Martin Freeman) som får følge sammen med trollmannen Gandalv (Ian McKellen) og tretten dverger ledet av dvergeprinsen Thorin Oakenshield (Richard Armitage). Oppdraget er å gjenerobre «The Lonely Mountain» og det sagnomsuste dvergkongeriket Erebor.

Reisefølgets farlige ferd fortsetter østover i «Middle-earth» hvor de utsettes for en rekke store utfordringer. Foruten om den evige kampen mot orkene så møter de på den store hamskifteren Beorn (Mikael Persbrandt), en flokk med onde kjempeederkopper og mystiske skogalver med skjult agenda, før de ender opp i «Lake-Town» som er siste stopp før den store konfrontasjonen med giga-dragen Smaug. Møtet setter både mot, kunnskap og vennskap på en stor prøve.

Den britiske forfatteren John Ronald Reuel Tolkien har vært mest kjent etter sin død i 1973 for romanverket «Ringenes Herre», som ble utgitt allerede i 1954. Bøkene ble filmatisert av Peter Jackson i perioden 2001-2003 og var et enormt krevende prosjekt, med enorm kommersiell suksess. Overraskelsen var derfor ikke stor når Jackson annonserte at han også ville regissere Tolkiens første litterære verk, «Hobbiten», som kom ut så tidlig som 1937. Mer oppsiktsvekkende var det at den ene (!) boken også skulle bli en trilogi fordelt over tre år på tilsammen nærmere åtte timer.

Den første filmen, Hobbiten: En uventet reise (2012), ble en stor publikumssuksess, men fikk hard medfart av mange filmkritikere (Lyd & Bilde inkludert), for å være både kjedelig og med et tilsnitt av digitalt eksess; filmfortellingen druknet i alle effektene. Hobbiten: Smaugs ødemark kan trygt plasseres i samme kategori men er blitt en litt sterkere og mer ekte film, selv om den ikke imponerer så veldig mye utenom det tekniske aspektet – som virkelig er imponerende!

Man kan godt si at dette er en film for fansen og for folk som har lest boken men som enkeltstående film blir det slitsomt. Først og fremst er filmen altfor lang med sine drøye 160 minutter. Enkelte scener har ulidelig dialog med søvndyssende egenskaper og det er ingen tvil om at den burde ha blitt klippet ned til en mer effektiv fortelling. For det andre så er det flere av karakterene blant dvergene som skaper irritasjon og lite empati som gjør at man ofte ikke får forståelse for viktigheten av oppdraget i filmen. I tillegg virker flere andre rollefigurer ganske uinspirerte og malplassert. For eksempel en stiv og ugjenkjennelig Orlando Bloom som Legolas og en litt utilpass/karikert Stephen Fry som‘Master of Lake-Town. For det tredje er filmen dominert av mange renbarkede actionscener med for mye digitale effekter som blir masete i lengden. Noen scener har et flott utgangspunkt men det blir dratt ut så langt at man mister interessen og vil gjerne komme seg videre.

På den andre siden så er Hobbiten: Smaugs ødemark også en film med mye kvalitet. Det er vanskelig å ikke bli imponert av den enorme produksjonen og alt det fantastiske arbeidet som ligger bak. Foto, klipp, lyddesign, kostymer og produksjonsdesign er selvfølgelig i øvre sjiktet, og flere av skuespillerne er både dyktige, severdige og av og til morsomme. Filmen klarer også å skape en fullverdig filmfortelling med en forventning om et forhåpentligvis mer tilfredsstillende og avsluttende kapittel senere i år. Fire stjerner.

Ingen stor overraskelse: Hobbitten: Smaugs ødemark er meget bra på Blu-ray og er du fan er det er ingen grunn til ikke å gå til innkjøp. Utgivelsen har en egen disc med nesten en og en halv time ekstramateriell med masse bakomfilmer, informative dokumentarer og kommentarer. 3D-bildet er særdeles bra og noe av det beste vi har sett, med en helt urolig dybdefølelse og blant annet gigantiske humler som kommer susende helt opp i ansiktet ditt. Lyden (dts-MA 7.1) er helt fantastisk og legger en ny standard for genren. Usedvanlig bra!

annonse

annonse

• Release: 8. april 2014   Regi: Peter Jackson
  • Med: Martin Freeman, Benedict Cumberbatch, Evangeline Lilly, Cate Blanchett, Luke Evans, Ian McKellen, Orlando Bloom
  • Genre: Fantasy
  • Tid: 2:41 t.

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
Motta varsler
Varlse meg om