: Hitchcock

Sacha Gervasis debutfilm er en konvensjonell og klassisk filmfortelling, men med et emnevalg som definitivt er ambisiøst – et biografisk drama om en av filmhistoriens største legender i ferd med å lage et av sine mest berømte mesterverk.

Publisert 07.09.13 - 12:22
Hitchcock

Hitchcock er basert på boken Alfred Hitchcock and the Making of Psycho av Stephen Rebello. Som tittelen tilsier tar filmen for seg perioden når Hitchcock (Anthony Hopkins) sliter med produksjonen av klassikeren fra 1960, samtidig som at hans forhold til sin kone gjennom tredve år, Alma (Helen Mirren), blir satt på en stor prøve som følge av utfordringer både i jobb og privatliv. Filmen tar også for seg Hitchcocks fascinasjon for sine kvinnelige skuespillere, som for eksempel Janet Leigh (Johansson) og Vera Miles (Biel).

Filmen er blitt veldig fin og Gervasi bruker bevisst en god gammel oppskrift på historieformidling med enkle og effektive scener uten for mye fikse løsninger. Karakterene er sterke og byr på utfordringer men det er ingen problemer for så drevne skuespillere som Hopkins og Mirren – begge gjør en strålende innsats! Ellers er alt det produksjonsmessige meget solid fra design og kostymer til filmmusikk av Danny Elfman og foto av Jeff Cronenweth. Totalt sett et interessant og absolutt severdig drama uten at den setter altfor dype spor. Fire sterke stjerner.

Hitchcock anbefales på Blu-ray! Massevis av informativt og underholdende ekstramateriell, og nesten topp score på både lyd- og bildekvalitet.

Hitchcock

• Release: 26. juni 2013