: Green Zone

Blu-Ray anmeldelse

Matt Damon og Paul Greengrass har tidligere samarbeidet med Jason Bourne-filmene, og har nå gått sammen og lagd en actionthriller fra Irak-krigen med bruk av mange av de samme elementene som de tidligere har benyttet.

Publisert 13.09.10 - 09:00
Green Zone

Matt Damon og Paul Greengrass har tidligere samarbeidet med Jason Bourne-filmene, og har nå gått sammen og lagd en actionthriller fra Irak-krigen med bruk av mange av de samme elementene som de tidligere har benyttet. Timingen kunne ikke ha vært bedre da den utkom kort tid etter at den bunnsolide The Hurt Locker gjorde rent bord under Oscar-utdelingen tidligere i år. Green Zone er en tett thriller om hvordan Bush-administrasjonen baserte hele invasjonen av Irak på en noe vågal påstand – Saddams angivelige masseødeleggelsesvåpen.

Historien er inspirert av Washington Posts utenrikskorrespondent Rajiv Chandrasekarans prisbelønte bok Imperial Life in the Emerald City. Det betyr at det politiske bakteppet er reelt nok og mange av karakterene er virkelige. Men resten er fiksjon og manuset er skrevet av Oscar-vinner Brian Helgeland.

Matt Damon er Roy Miller, en militæroffiser som leder jakten på kjemiske masseødeleggelsesvåpen i Irak rett etter invasjonen i 2003. Problemet er at han ikke finner noe som helst. Etterretningen leder bare til en rekke tomme lagre, forlatte bunkere og gamle toalettfabrikker. Miller mistenker at de militære kildene er helt gale, og sammen med CIAs byråsjef i Bagdad, Martin Brown (Brendan Gleeson) avdekker han politiske konspirasjoner på høyt nivå kombinert med grovt bedrag og inkompetanse.

Paul Greengrass er utvilsomt en meget dyktig regissør og har mange ganger imponert publikum med filmer som gjerne blander fiksjon med virkelighet, slik han for eksempel gjorde med United 93. I Green Zone fungerer det også bra men ikke med like stor slagkraft. ”Nyheten” om at USA lette etter masseødeleggelsesvåpen i Irak for å rettferdiggjøre en invasjon blir lite interessant i den store sammenhengen, og det betyr for filmen at det blir få knagger å henge ting på for at den skal fungere perfekt som politisk thriller. Heldigvis er filmen severdig, og som actionfilm er den bra. Matt Damon gjør som vanlig en solid jobb uten at han gnistrer. Det er heller imponerende at Greengrass benytter seg av ekte soldater, som tjenestegjorde i Irak, som skuespillere; noe som bidrar til filmens realistiske preg. Fire stjerner.

Totalt sett er Green Zone en imponerende produksjon med kvalitet i alle ledd, som resulterer i en bra actionthriller, men med litt liten slagkraft angående aspektet rundt den politiske historien. Uansett er den underholdende og utgivelsen på BD er meget bra. Masse bra bonusmateriell med bakomfilmer, intervjuer, kommentarer og slettede scener. I tilegg innfrir kvaliteten på lyd og bilde. Nydelige kontraster i bildet og et topp lydspor (DTS-HD).

Green Zone

• Release: 11. august
  • Regi: Paul Greengrass