: Get smart

Filmanmeldelse

Bygget på en TV-serie vi antagelig ikke har sett her i landet snurrer man denne Blu-ray-en i gang med litt skepsis. Slike spin offs er ikke alltid vellykkede. Men straks Buck Henry og Mel Brooks navn dukker opp som consultants på fortekstene, stiger troen. På hver sin måte representerer de noe av det beste i amerikansk humor. Og vi tar ikke feil. Dette blir moro fra første bilde.

Steve Carell som Max Smart er en agent som har hentet mange trekk fra Mannen med den nakne pistol. Han er klossete dum, men samtidig lynende intelligent med de rette løsninger i farens stund. Fulladet med teknisk avanserte, men også idiotiske snurrepiperier fra to unge menn, en av asiatisk opprinnelse, blir han sendt ut på sitt første farlige oppdrag sammen med vakre agent 99, Anne Hathaway. Begge to tilhører den meget hemmelige organisasjonen Score der Alan Arkin sitter på toppen, med direkte adgang til USAs president, for sikkerhets skyld spilt av James Caan! Fienden heter Kaos og styres av Terence Stamp som produserer atomraketter bak disken i et bakeri, midt i Moskva. Dit reiser våre to agenter for å stoppe mannen som ønsker seg verdensherredømme. Det hele altså en gjenoppstandelse av Den kalde krigen, men så muntert skildret at russiske myndigheter må ha falt pladask for humoren, og gitt sin velsignelse til filming på den røde plass. Morsomt er det hele veien, og parallellene til James Bond er åpenbare fra første øyeblikk. Ja, selv musikken virker som planket fra originalen. De tekniske oppfinnelsene som presenteres er geniale, og actionscenene like usannsynlig flotte. Tull og tøys alt sammen, men intelligent harselas over hele spionmaktkampgenren.

Litt langt blir det ettersom påfunnene er brukt opp, men vi gir med glede fire stjerner. Fem til lyd og bilde. Ekstramaterialet inneholder flere utmerkede bakomfilmer. Denne gang kan vi også velge å ta med andre scener og kameravinkler enn de som er med i den ferdige filmen. Personlig tror vi nok regissøren allerede har tatt ut det beste for oss, men har noen glede av denne gimmicken også, vær så god. Fem stjerner til ekstramaterialet.

• Regi: Peter Segal
  • Med: Anne Hathaway, Steve Carell, James Caan, Alan Arkin, Terence Stamp
  • År: 2008