Frihetens regn

DVD-anmeldelse

Basert på en novelle av Stephen King kan vi umiddelbart fastslå at dette er den beste filmatiseringen av en King-roman noensinne; en svært atypisk King-film har det også blitt, her er det hverken overnaturlige evner eller skrømt – ”kun” et dvelende drama om vennskap, desperasjon, håp og menneskelige relasjoner.

Andy Dufrenes’ kone bedrar ham, når hun så blir drept og Andy kan plasseres på åstedet bærer det rett i kasjotten.

Shawshank-fengselet er så visst ingen anstalt for mors beste barn, der vaktene har sadisme og tortur som hobby.

Eneste vennskap den uskyldige (?) einstøingen Andy (Tim Robbins) får er med fengselets ”fikser” Red (Morgan Freeman). Red fikser alt fra sigaretter til poster med Rita Hayworth. Robbins og Freeman er glimrende og bringer en ekstra menneskelig dybde til filmen. En utrolig fengslende film som griper deg med en gang, og er tilnærmet perfekt i hele produksjonen. Og aldri har vel det å drikke en iskald øl blitt fremstilt mer tilfredsstillende og fristende enn her! En umiddelbar klassiker som fortjener å ses mange ganger.

En fantastisk film som nå relanseres på DVD, dessverre er kvaliteten (lyd og bilde) langt fra like fantastisk – faktisk direkte skuffende er det når bildet er fullt av piksler og grumsete i mørke scener (vi var på nippet til å gi to stjerner), lydsporet mangler fullstendig en hver form for trøkk og diskanten er tam. Bonusdiscen har bl.a. den sedvanlige bakomfilmen, trailer, intervjuer med de involverte og ikke minst en meget god fersk dokumentar.

Release: 16. april
Regi: Frank Darabont
Med: Tim Robbins, Morgan Freeman, William Sadler, Clancy Brown, Bob Gunton