: Dumbo

Alle kjenner vel historien om den lille, søte elefantungen med de alt for store ørene, men vi tror at antallet som virkelig har sett Walt Disneys fjerde helaftens spillefilm er langt færre. Nå har alle sjansen til å få tak i den ultimale utgaven!

Publisert 11.03.10 - 12:00
Dumbo

På en svært sjarmerende, og likefrem måte, forteller Disney og hans menn historien om elefantungen som absolutt ikke passer inn i samfunnet, en misfit som alle er ute etter. Dumbo blir ikke satt pris på før sirkusdirektøren ser det komiske potensialet i hans enorme ører, og derav utnyter hans ”handikapp”, som en kvinne med skjegg. Dumbos trøst er den alltid tilstedeværende musen Timothy, slik som Jiminy Cricket i Pinocchio blir han Dumbos mentor. Dumbo kan sees på som en lett underholdningsfilm, med snakkende, søte dyr, kun for de minste i familien, men er i virkeligheten en dyp film om det å respektere de som er annerledes og det å finne sin plass i ”flokken”, og ikke minst tro på seg selv. Høydepunktet er utvilsomt når vær kjære elefant drikker seg sørpe dritings og hallusinerer om rosa, marsjerende elefanter. Men den slutter alt for brått, gikk studioet tom for penger? En klassiker!

Disney skuffer heller ikke denne gangen med hensyn til bonusmaterialet, men det er ikke så omfattende som det bruker å være. Noen utelatte scener, en svært fascinerende og interessant bakomfilm, moro for de minste samt to kortfilmer (og DVD-utgave av filmen) er det de har å by på. Billedkvaliteten er stunning, mens lydsporet (DTS-HD) mangler det lille ekstra.

Dumbo

• Release: 10. mars
  • Regi: Ben Sharpsteen