anmeldelse: De utrolige 2

Holder koken

De utrolige 2 tar opp tråden fra førstefilmen. Fortsatt solid underholdning, men definitivt ikke nyskapende.

Skrevet av / 04.12.18 - 14:14
De utrolige 2

Hele 14 år har gått siden vi ble kjent med den spesielle superhelt-familien, i Disney/Pixars homage til superheltenes gullalder. Nå er de her igjen, og ikke en dag har gått – ei heller har de utviklet seg det fnugg.

Den erkeamerikanske kjernefamilien Parr består av herr Utrolig (Craig T. Nelson), fru Elastigirl (Holly Hunter), og deres tre barn – alle med spesielle superkrefter. Satt til 1962 følger vi familien som måtte gå undercover etter at superhelter ble forbudt; nå forsøker de igjen å renvaske sin profesjons navn og rykte, og bli legalisert. Det rike søskenparet Deavor iverksetter en kampanje, der Elastigirl skal gi verden et nytt og bedre inntrykk av de utskjelte superheltene.

Brad Bird står igjen for både manus og regi, og fortsetter historien der den slapp. Men mye har skjedd på superheltfronten siden den gang, der vi blant annet har fått en rekke selvironiske og nostalgiske superheltfilmer. Bird insisterer på at verden har stått stille, og historien gir oss svært lite nytt å tygge på. Det sagt, så reddes filmen av særdeles sjarmerende karakterer, snertne replikker og en utrolig lekker retro-animasjon.

(Foto: Walt Disney)

I det Elastigirl kalles ut for å redde verden, i et altfor forutsigbart og ofte haltende plott, blir herr Utrolig alene-pappa, med ansvaret for tre krevende unger – spesielt minstemann krever (uventet) mye oppmerksomhet. Morsomme scener i en ellers for lite utfordrende film. Alt i alt et hyggelig, smånostalgisk, gjensyn med sjarmerende karakterer, men definitivt ikke en «nødvendig» film. Fire svake stjerner.

<
>
(Foto: Walt Disney)

Kvalitetsmessig leverer Disney-utgivelsen meget tilfredsstillende. Topp score på bildet med knallsterke, naturlige farger, støyfritt og fortreffelige kontraster. Surroundsporet (dts-MA 7.1) er detaljert og presist, men mangler litt trøkk i krevende scener – noe som dessverre ofte er en mangel på Disney-utgivelser, dog ikke like påfallende her. Bonusmaterialet bør gi deg det meste av infoen du ønsker om filmen, blant annet fra kommentarspor, utelatte scener, trailers, minidokumentarer samt en lengre dokumentar med intervjuer.

De utrolige 2

• Release: 3. desember 2018
  • Regi: Brad Bird