Crossing Over

DVD-anmeldelse

Harrison Ford er immigrasjonspoliti med samvittighet i denne filmen som på mange måter minner mye om bl.a. Crash.
Crossing Over

Her er det er rekke mer eller mindre dramatiske enkeltskjebner som sakte men sikkert veves sammen. Det alle har til felles er ønsket om varig oppholdstillatelse i det forjettede land – USA.

Vi møter jøden som er ateist, og derav må overbevise myndigheten om at han har spesielle evner som vil gi ham et Green Card, den australske skuespillerinnen som er villig til å ligge seg til arbeidstillatelse, kineserfamilien som sliter med gjengkriminalitet, muslimen som sympatiserer med Al Qaida, Fords iranske partner som forakter sin søsters vestlige væremåte og, ikke minst, alle mexicanerne som jobber svart og uten oppholdstillatelse som politiet i L.A. kontinuerlig jakter på; her personifisert av alenemoren Mireya.

I denne mangefasetterte mosaikken ligger litt av problemet med Crossing Over, den blir for fragmentert og gaper over for mange temaer. I tillegg er de fleste av karakterene vel karikerte. Bortsett fra det, er filmen en fascinerende studie i desperate mennesker som utsettes for en urettferdig (?) skjebne, der Ford er mannen som gir den amerikanske staten et menneskelig ansikt. Ford gjør her en meget sterk rolletolkning i en film som beveger og maner til ettertanke. Fire stjerner. Jevnt over veldig bra lyd- og billedkvalitet. Dessverre intet ekstramateriell.

• Release: 14. oktober 2009
  • Regi: Vincente Amorim
  • Med: Harrison Ford, Ray Liotta, Eve Alice, Ashley Judd, Jim Sturgess