Chéri

DVD anmeldelse

Historisk kostymedrama satt til 1920-/’30-tallets Paris, med intriger, kurtisaner og Michelle Pfeiffer i hovedrollen; og det med samme regissør og manusforfatter som Farlige forbindelser (1988) – her hadde vi store forventninger, som dessverre ikke ble innfridd!

Lea (Pfeiffer) er blant den ypperste eliten av Paris’ gledespiker, en elite som bader i penger og luksus etter alle sine eskapader med finanseliten og Europas kongelige. Flotte herskapshus, sommerboliger og en tjenerstab en kongelig verdig. Dog er ikke denne eksklusive ”klubben” akseptert av fiffen i Paris, så de omgås kun sine egne, deriblant den svært så fargerike Madame Peloux (en herlig Kathy Bates). Peloux’ sønn er på vidvanke og moren hans ber Lea ta hånd om ham, noe hun gjør til gangs. De havner i et forhold som pågår i 6 år, inntil mor får lyst på barnebarn og arrangerer ekteskap for junior. Han er bare et svært så bortskjemt barn, som aldri har stått på egne ben eller gjort et ærlig dagsverk, ei heller hatt noen reell kontakt med sin mor. I Lea finner han både en elsker og morsfigur.

Frears (regi) klarer ikke denne gangen å begeistre. Fra en lovende intro med en del spennende karakterer og plottvitser, så går det bare nedoverbakke etter at forholdet mellom Lea og Chéri er introdusert. Kunne muligens fungert som en halvtimes novellefilm, men dratt ut i halvannen time blir dette alt for spakt. Pfeiffer er som skapt for rollen som den aldrende kurtisanen, men det gnistrer ikke akkurat av samspillet mellom henne og Chéri, og vi tror ikke på kjærligheten deres, det hele blir for overfladisk og grunt behandlet.  Skuffende lyd- og billedkvalitet og intet bonusmateriell bidrar heller ikke til å akkurat løfte denne DVD-utgivelsen.

Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?