Chef

Stort mer feelgood enn dette får du det ikke! Jon Favreau nedskalerer og gir oss en fantastisk herlig film og mat, brustne drømmer, familie og vennskap.
Chef

Mannen som har gitt oss filmer som Iron Man 1 og 2 og Zathura, har med Chef nærmest gått tilbake til sine indie-røtter. Med Chef treffer han oss midt i hjertet og etterlater oss hungrende etter et godt måltid.

Stjernekokken Carl Casper (Favreau) jobber i gourmetrestauranten til Riva (Dustin Hoffmann). Her styres han under stram regi av eieren, og blir tvunget til å lage de samme bestselger-rettene dag etter dag. Etter en massiv slakt (på grunn av mangel på nyskapning) av en av nettets mest innflytelsesrike anmeldere går han nærmest til fysisk motangrep, mister jobben og søker tilbake til røttene. Bonusen er at hans rabiate oppførsel blir en hit på sosiale medier.

Ved hjelp av hans ekskones (Sofía Vergara) eksmann (Downey Jr.) restarter han karrieren i en sliten matbil, og knytter samtidig nye bånd til sin forsømte 10 år gamle sønn.

Favreau står selv bak manus, regi og er produsent av dette åpenbare publikumsfrieriet. Jo da, han spiller åpenlyst og rått på relativt enkle følelser, men det er så velgjort og fullstendig helhjertet, det blir aldri plumpt eller glatt, at vi lar oss humoristisk sjarmere i senk. En relativt «enkel» historie tar oss med på en gastronomisk reise fra Miami, via Texas og New Orleans til California. Der svært mye av tiden går med på å kreere de lekreste (ikke nødvendigvis sunneste) retter og smørbrød, mens det hele dokumenteres, og reklameres heftig for, via Twitter.

Chef_2 Chef_1 Chef_9 Chef_8 Chef_7 Chef_6 Chef_3
<
>

En rett og slett herlig film, med flott skuespill fra et lite stjernelag (nevnte vi at Scarlett Johansson spiller hans sengepartner, som lar seg forføre av et godt måltid?) fortalt på en upretensiøs og tilforlatelig måte, toppet med et heftig svingende musikkspor. Enkel og tilforlatelig, men styrer stor sett klar av de typiske klisjeene. Chef gjør at tennene våre «løper i vann»; vi fikk umiddelbart lyst på å spise de lekreste retter, for deretter å booke oss en ferie til Cuba og/eller New Orleans. 5 stjerner.

Både lyd- og billedkvalitet imponerer. Bonusmaterialet består en noen utelatte scener, et morsomt kommentarspor og en kort bakomfilm.

Chef_10

platekomp