: Argo

Med sin tredje spillefilm som regissør viser Ben Affleck at han definitivt har en fremtid i filmindustrien. Argo er en særdeles vellykket filmproduksjon med kvalitet i absolutt alle ledd. At historien er dramatisert, i den hensikt å forbedre det endelige resultatet, betyr svært lite – det er en fiksjonsfilm og den fungerer utmerket!

Publisert 20.05.13 - 13:36
Argo

Selv om visse elementer har blitt endret til kunstens fordel så forteller Argo en virkelig historisk hendelse som er så vanvittig og ufattelig at det bare måtte bli en film av det. Under den Iranske revolusjonen på slutten av 1970-tallet stormer en mengde demonstranter den amerikanske ambassade i Teheran. De er forbannet på USA for å ha gitt asyl til den tidligere Sjahen. Han er erstattet av et prestestyre med Ayatollah Khomeini som både åndelig og politisk leder. Demonstrantene tar over femti amerikanske statsborgere til gisler, men oppdager ikke at seks unnslipper og tar tilflukt i den canadiske ambassaden, hvor de øyner små håp om å komme seg ut av landet.

Tony Mendez (Affleck) jobber for CIA og blir involvert for å hjelpe de seks. Planen er å utstyre dem med canadiske pass; de skal utgi seg for å være et filmteam som leter etter locations for å spille inn sci-fi filmen Argo. Han får hjelp av sminkøren John Chambers (Goodman) og stjerneprodusenten Lester Siegel (Arkin) med den fiktive produksjonen.

Ben Affleck har fått mye kritikk i løpet av sin skuespillerkarriere, og har ikke lyktes som sin tidligere samarbeidspartner Matt Damon. Men som regissør har han aldri feilet. Debuten Gone Baby Gone (2007) var sterk og han fulgte opp med bunnsolide The Town som viste at Affleck hadde talent for klassisk filmfortelling. Argo er hans beste film til nå, og her er det lite å sette fingeren på. Filmen har en utrolig flott balanse mellom politisk thriller og mørk satire, og er både spennende og engasjerende med autentisk troverdighet. Manuset til Chris Terrio er utsøkt og ble belønnet med Oscar. Argo fikk også Oscar for beste klipp og beste film.

Skuespillerne gjør en kjempeinnsats, og det er tydelig at Affleck har tonet ned sin egen karakter, noe som fungerer bra for filmens helhet. Også fremragende av John Goodman og Alan Arkin! Filmen fikk en del kritikk for å ha fremhevet CIA sin rolle i operasjonen mens Canadas viktige deltakelse ble tonet betraktelig ned. Det er uansett ingen dokumentarfilm og betyr lite når det endelige resultatet er så imponerende. Fem stjerner.

Argo er høyst anbefalt på Blu-ray! En stor mengde med spennende ekstramateriell som belyser den historiske hendelsen og den krevende produksjonen. Utgivelsen har også med en lengre versjon av filmen. Lydsporet (dts-HD 5.1) er meget bra og bildet er, selv med mindre skavanker, utrolig flott!

Argo

• Release: 25. mars 2013
  • Regi: Ben Affleck