Vi kårerÅrets beste TV-serier og filmer – 2021-2022

Koronaåret – kinoenes nådestøt?

Den fordømte koronapandemien har i halvannet år kastet om på det meste i samfunnet, i særdeleshet for film- og underholdningsbransjen.
forfatter

I løpet av året som har gått siden forrige Kavalkade har vi tilbrakt over 625 (!) timer foran storskjermen og filmlerretet for å (forsøke) å guide deg i jungelen av det mangfoldige serie- og filmtilbudet der ute.

Lockdown

Med koronakrisen fikk vi stengte kinoer, utsatte premierer og nedstengte film- og serieproduksjoner. Med et påfølgende slunkent kino- og Blu-ray-tilbud. Det siste året har vi tilnærmet kun anmeldt strømmetitler – produksjoner som får en stadig større kvalitet.

Siden verden korona-stengte ned den i mars i fjor har kultursektoren vært en av de mest skadelidende bransjene. Etter halvannet år som ikke kan beskrives som annet enn annus horribilis for filmbransjen generelt, og kinobransjen spesielt, skal kinoindustrien nå prøve å stable på bena en forretningsmodell tilpasset post korona.

Med sosial avstand og antallbegrensning har de fleste kinoene og kulturscenene holdt stengt store deler av tiden det siste halvannet året – ikke har det hjulpet på at innbyggerne i Norden samtidig har fått et stadig større, og bedre, strømmetilbud å boltre seg med, toppet av at filmselskapene har begynt å lansere filmene sine enten rett-på-strømming eller simultant på strømming og utvalgte kinoer.

Enormt, og voksende, strømmeutvalg

For oss forbrukere har ikke strømmekrigen vært negativt, vi har fått glimrende serier som Velkommen til Utmark, Post Mortem – Ingen dør på Skarnes, Equinox, Kjærlighet og Anarki, Threesome og Kastanjemannen.

Selv trauste Statskanalen i Norge (NRK) har under korona servert oss en av tidenes beste nordiske TV-serier, med Exit, sesong 2.

I en vanlig måned slipper de 6-7 største strømmetjenestene opptil 250-300 titler. Alt fra splitter nye serier og filmer, til arkiv og nye episoder av eksiterende serier; og det til en imponerende lav pris sammenlignet med å kjøp en fysisk Blu-ray eller kinobillett.

Kampen om «kinovinduet»

Filmselskapet Universal har stått i fremste rekke for å presse kinoene til å godta et kortere eksklusivitetsvinduet. NBC Universal lå lenge ligget i konflikt med det amerikanske kinoselskapet AMC (verdens største kinokjede) etter at de i april 2020 valgte å lansere Trolls World Tour digitalt, og uttalte at de «ville fortsette å eksperimentere med en slik strategi». Hvorpå AMC prompte svarte med at de ikke ville vise noen Universal-filmer i sine kinoer.

Så røkte åpenbart de høye herrer hos NBC Universal og AMC fredspipe, da de annonserte en revidert avtale – en avtale som dramatisk reduserte perioden med eksklusiv visning av film på kino.

Det samme så vi her hjemme, da Disney lansert storfilmen Black Widow simultant på sin egen strømmetjeneste Disney+ og kinoene. Både Nordisk Film Kino og SF Kino nektet av den grunn å vise filmen. 

Bond-filmen med Daniel Craig i hovedrollen som den verdensvante agenten, var opprinnelig satt til premiere den 2. april 2020. No Time to Die ble første «offer» for koronaviruset, og utsatt til 12. november i fjor. Så ble den flyttet til 1. oktober; det var altså tredje gangen premieredatoen utsettes.

Game over?

Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix, HBO og Disney+.

Under en investorkonferanse i mars, uttalte Disney-CEO Bob Chapek følgende:

«The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.»

Vi tror kinoene kjemper med ryggen mot veggen, og nekter å innse hva som ubønnhørlig kommer – det er uomtvistelig en svært vanskelig øvelse å «putte tannkremen tilbake i tuben igjen»…

Koronaen kommer nok ikke til å ta (fullstendig) livet av kinobransjen, men endre industrien radikalt. Det vil ubønnhørlig bli færre solgte billetter når man kan sitte hjemme i godstolen og strømme Black Widow samtidig med kinopremieren, og i tillegg familien kan spare 4-500 kroner.

Kinobransjen må satse på en tilby noe nytt og ekstra, en opplevelse du ikke får hjemme. Med superb god lydkvalitet, servering av mat og drikke, eksepsjonelle seter og det å oppleve noe sammen i fellesskap, så vil de fortsatt ha livets rett.

Mange godbiter

Å oppsummere et helt år med TV-serier og filmer er alltid en merkelig opplevelse. Overraskende mange av seriene/filmene har man glemt, perler kommer igjen frem fra glemselen – og man får et mer helhetlig bilde av året som har gått. 

Det har vært mange stunder med god underholdning, overraskelser, nyskapning og glimrende skuespill; men også mye middelmådighet og satsing på sikre kort.

En ting er sikkert, kvalitetsnivået, og kvinnene og mennene både foran og bak kameraet, har fått et vanvittig kvalitetsløft hos strømmetjenestene. Der kinobransjen satser på sikre kort som remakes og superheltfilmer er det hovedsakelig innenfor strømmebransjen at innovasjon og nyskapning finner sted.

Siste års, og mange tusen flere anmeldelser, kan du lese mer om på vår hjemmeside. Godt nytt serie- og filmår!

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Årets regissør


Lisa Linnertorp (Threesome, sesong 1)
Fakta
Viaplay
Release: 29. august 2021
Regi: Lisa Linnertorp

Etter en meget fuktig fest havner Siri og David, på Siris initiativ, i en heftig trekant med den franske kunststudinen Camille , og parforholdet virvles rundt i en nedadgående spiral. Både manus og regi er av Lisa Linnertorp, mens produsenter er Helena Larand og Sara Askelöf, men Threesome er på ingen måte et «feministisk prosjekt» der David skal demoniseres. Historien er, stort sett, godt balansert og gir et usedvanlig autentisk, troverdig og usminket innblikk i hvor vondt og komplisert et parforhold kan være.

Miljøet paret omgir seg med, med likesinnede studievenner, fester, sosiale medier og datingapper er skildret imponerende troverdig, subtilt og uten de store fakter. Det samme kan sies om den intime fotograferingen, det er som om vi konstant er som en flue på veggen i en ekte dokumentar – nærmeste ubehagelig nært og ekte. Med Threesome viser Viaplay at det nordiske film- og seriemiljøet ligger mange lysår foran sine motstykker i de amerikanske, overfladiske/glattpolerte ungdomsseriene. Dette er ekte vare! 6 stjerner, til en av årets beste serier.

Les anmeldelsen her

Årets skuespillerinne


Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit) Fakta
Netflix
Release: 23. oktober 2020
Regi: Scott Frank

Unge, smått introverte, Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) vokser opp med en dysfunksjonell mor, og en far hun aldri har møtt. Fortvilelse og psykologisk ustabilitet kan være en farlig cocktail, så ender det da også i død og fordervelse for Beths mor. Som niåring ender dermed Beth opp på et barnehjem for piker, i tjukkeste Kentucky. The Queen’s Gambit har blitt en utrolig fascinerende historie der sjakkspillet og alle dens irrganger er seriens røde tråd, men den egentlige historien handler om en ung kvinnes selvhevdelse, komme seg på bena mot alle odds, perfeksjonere det man er god til – og det i en fullstendig mannsdominert «bransje».

Det er hele tiden Beths personlige reise, og sofistikerte personlighet som står i fokus, og den fascinerende historien toppes av et usedvanlig bunnsolid skuespill fra Anya Taylor-Joy. Taylor-Joy flankeres av flere spennende biroller, men det er hennes tolkning av den særs komplekse personen Beth som bærer serien. Hennes mimikk, kroppsspråk og diva-takter understreker på alle måter karakterens mangefasetterte personlighet.

Les anmeldelsen her

Årets skuespiller


John David Washington (Malcolm & Marie) Fakta
Netflix
Release: 5. februar 2021
Regi: Sam Levinson

Filmparet Malcolm (John David Washington) og Marie (Zendaya) kommer hjem fra en storslagen premierefestaften i drømmenes by, LA. Malcolm er i euforisk stemning etter visningen av sin nye film, med stående ovasjoner og klapp på skulderen fra kritikerkorpset. I det han danser, og drikker seg inn i natten, virker Marie reservert og åpenbart misfornøyd med noe. Som så ofte med ekteskapelige krangler så eskalerer det til det ubehagelige. Det er tydelig at Maries sårhet over å ikke bli takket i talen fikk frem et vell av vonde følelser og setter Malcolm, hans handlinger og karakter, i et dårlig lys. Og Malcolm, vel, han svarer med samme mynt, og vel så det.

Tidvis blir kranglingen så personlig, fornedrende og direkte ubehagelig at vi nærmest ønsker å slå av. Definitivt båret frem at et velskrevet manus av Sam Levinson, men så superbt sterkt formidlet av Washington og Zendaya. Det skal sies, i enkelte scener tenderer Washington til overspill, og litt av det genuine og menneskelig gjenkjennelige blir borte, men gjennomgående leverer han skuespill i verdensklasse.

Les anmeldelsen her

Årets familiedrama


Mulan, Regi: Niki Caro Fakta
Disney+
Release: 4. desember 2020
Regi: Niki Caro

Mulan er den trange fødselshistorien om en av Disneys største og mest ambisiøse filmsatsinger i 2020. I den lange rekken av liveinnspillinger av sine eldre helaftens tegnefilmer, skulle Mulan bli selve «juvelen i kronen». Legenden om den kinesiske krigerheltinnen Hua Mulan stammer helt tilbake fra Wei-dynastiet, ca. år 500 e.vt. Sagnet vil ha det til at datteren tar sin fars plass i det det kinesiske keiserriket blir angrepet av inntrengere fra nord.

I det hele gir spillefilmen oss en mer kompakt historie enn animasjonsfilmen, samtidig som den tilfører karakterene mer dybde og personlighet. Det er også en langt mer emosjonell og realistisk film. Mulan er, til Disney å være, en høyoktan actionfilm med heftige kampscener og et tettpakket plott. Fra første scene blir vi nærmest slått i bakken over hvor visuelt lekker filmen fremstår, med storslagne fjellscener, blendene slettelandskap og gjennomgående overveldende natur. Scenografien er enestående, der det hele toppes med et fargespekter som sprenger alle skalaer! En meget vellykket miks av klassisk eventyr og moderne actionfilm.

Les anmeldelsen her

ÅRETS ANIMASJONSFILM


Soul, Regi: Pete Docter Fakta
Disney+
Release: 25. desember 2020
Regi: Pete Docter

Siden sin første helaftens film, Toy Story, i 1995 har Pixar-studioet blendet oss med overlegen teknisk kvalitet i sine dataanimerte kunstverk, samtidig som de har maktet å kombinere teknisk overlegenhet med en god, engasjerende og sjelfull historie. Soul føyer seg pent inn i rekken av Pixar-klassikere. Den middelaldrende jazz-entusiasten Joe Gardner (Jamie Foxx) brenner for musikken og drømmer om å kunne leve av å spille. – men når han (i sitt livs lykkeligste øyeblikk) endelig får en betydningsfull spillejobb, blir han så euforisk og ukonsentrert at han ender sine dager i bunnen av et åpent kumlokk. Rett til Perleporten bærer det, men i siste sekund klarer han å snike seg unna, og ender opp i «sjelefabrikken».

Foxx er fortreffelig som den avbalanserte, hyggelige drømmeren og smånaive jazzelskeren. Han har tidligere portrettet jazzgeniet Ray Charles på film (2004), og får i Soul rikelig anledning til å fremheve den herlige musikken han elsker. Samtalene i Soul er dype, sjelegranskende ettertenksomme, men tipper aldri over i det pompøse og blaserte. Filmen flommer over av varme og er emosjonell så det holder. Ikke like emosjonelt gripende som Inside Out, men nært. En av Disney/Pixars beste, og sterkeste, filmer til dags dato.

Les anmeldelsen her

ÅRETS SPESIALFILM


9/11 – One Day in America, Regi: Daniel Bogado Fakta
National Geographic
Release: 11. september 2021
Regi: Daniel Bogado

Over 6.000 ble skadet og 2.977 uskyldige mennesker brutalt drept i det islamistiske ekstremister terrorbombet World Trade Center i New York, Pentagon i Virginia og United 93 i Pennsylvania, med fire passasjerfly som «levende» bomber. 343 brannmenn, 60 politimenn og 9 ambulansemedarbeidere omkom på Nedre Manhattan da Tvillingtårnene styrtet i bakken. I år er det nøyaktig 20 år siden dagen som rystet en hel verden, satte ny kurs for amerikansk utenriks- og sikkerhetspolitikk, og som endret vårt forhold til sikkerhet og terror for overskuelig fremtid. Den nesten fem timer lange dokumentaren ser skrekkens dag nærmest utelukkende fra ofrenes øyne, der de gjenforteller hvordan de opplevde dagen. Fra fysiske smerter, tap, sorg til mentale sår som aldri vil leges.

De rystende fortellingen byr på mengder med unik video som aldri tidligere er offentliggjort. Filmen er tidvis så eksplisitt at den blir direkte mentalt ubehagelig å se på. Når kropper dundrer i bakken, kastet seg ut fra 400 meter over bakken i ren overlevelses-desperasjon, og brannmennenes mentale respons er å stenge det ute, er det både vondt og skrekkinngytende respektfullt på samme tid. 9/11 – One Day in America står som en påle som en av de sterkeste dokumentarene vi har sett, og som et viktig minnesmerke over en av de mest skjellsettende dagene i moderne historie.

Les anmeldelsen her
VINNERE AV Årets beste TV-serier og filmer – 2021-2022
Årets beste TV-Serie 2021-2022
Velkommen til Utmark, sesong 1

Coen møter Twin Peaks på Finnmarksvidda!

Regissør Dagur Kári og manusforfatter Kim F. Aakeson har med Velkommen til Utmark skapt den herligste, merkeligste, morsomste, rørende og definitivt beste lokalproduserte HBO Nordic-serien så langt.
Halvveis ut i første episode sitter vi med en litt usikker følelse, er dette en fullstendig overdrevet, karikert parodi av norske bygdetullinger, eller noe genuint og ekte? Etter episode 2 er vi frelst!

 

Fakta

  • HBO Nordic
  • Release: 18. april 2021
  • Regi: Dagur Kári

 

Vi hensettes til en liten bygd, langt oppe i den nordnorske ødemarken, der man livnærer seg av reindrift, sau, spritsmugling og hallikvirksomhet.
Hovedkonflikten står mellom den trauste, alkoholiserte, godslige sauebonden Finn (Tobias Santelmann, Exit) og reindriftssamen Bilzi (Stig Henrik Hoff). Jævelhunden til Bilzi har i en årrekke forsynt seg grovt av saueflokken til Finn, til eierens stående ovasjoner. Det hjelper heller ikke på naboskapet når Bilzi over en lengre periode jevnlig har «harvet over» fruen til Finn, fagre Siri.

Danske Kim F. Aakeson har skrevet et fortreffelig manus, som hårfint balanserer mellom saftig ironi, harselas og ekte, mellommenneskelige relasjoner og personlig tragedie. At han har en særegen kjennskap, og forståelse, av den norske folkesjela, har han allerede til gangs bevist med Moland-filmene En ganske snill mann og Kraftidioten.
De sære, litt stakkarslige, karakteren er så genuine, og skrevet med så mye kjærlighet at vi lar oss rive med. Blikket for detaljer, og menneskelige svakheter, begjær og drifter er alltid til stede.

Alle karakterene sliter på privaten, og i større eller mindre grad med sine indre demoner og konflikter – og slikt blir det mye god humor ut av. Der de, gang etter gang etter gang, tar de helt gale valgene.
De gjør sitt beste, med skadet karakter/stolthet og ressurser, for å komme seg igjennom livet og hverdagen. Trist og (ofte) beksvart humor, men samtidig forbannet morsomt og tidvis gjenkjennelig.
Deres skavanker og «imponerende» evne til å gjøre en allerede vanskelig situasjon enda vanskeligere bringer frem minnene fra brødrenes Coens beste verker, ikke minst Fargo (1996). Her er det mye gode intensjoner og vilje, men det meste går like fullt lukt til Helvete.

Fordommene får florere fritt, mot dumme finske spritsmuglere, obsternasige/rasistiske samer, homofile, latterlige politimenn, demente, naive kristne, arrogante/uvitende søringer og bondeknøler som foretrekker «gledespiker» – fordi de er så mye mer «uproblematiske». Her er intet hellig – og, i krenkelsens tidsalder, takk Gud for det!
Velkommen til Utmark blir nok markedsført som en humorserie, men det er feil, serien er i langt større grad et reinspikket drama.

Du vil garantert bli glad i alle de eksentriske karakterene, den herlige dialogen, og den befriende originale, ofte absurde, humoren.

Les anmeldelsen her

Årets beste Film 2021-2022
Et glass til (Druk)

En skål for (det kompliserte) livet!

Den norske psykiateren Finn Skårderud lanserte en noget kontroversiell teori for ca. 20 år siden: Mennesket er rett og slett født med rundt minus 0,5 i promille (!). Med andre ord, først etter to glass øl/vin er du «normal», sjelen i harmoni og kroppen i «vater».

 

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 15. februar 2021
  • Regi: Thomas Vinterberg

 

Den danske regissøren Thomas Vinterberg, lot seg fascinere av denne teorien, og skrev et manus rundt konseptet. Resultatet ble filmen Et glass til (Druk).

Martin (Mads Mikkelsen) er historielærer på videregående skole, men om han nærmest har mistet «piffen» på hjemmebane, så har all inspirasjon, entusiasme, engasjement og livsglede forlatt hans arbeidsliv.

Under 40-års dagen til kollega Nikolaj blir de fire svirebrødrene enige om å utforske Skårderuds teori, og gjennomføre det som et studium med påfølgende loggføring og notater. Lærerkollegaene Tommy og Peter, nøler ikke med å kaste seg inn i prosjektet.

Vinterberg har skrevet et herlig manus og menn midt i livet, som innser at det ikke ble helt som planlagt, og at sjansene nå har gått fra dem. På hjemmebane sliter de enten med masete kone, skrikende småbarn, ensomhet eller et samliv som har gått fullstendig i lås. Det er heller ingen flere trinn på karrierestigen.

Ved å sette det narrative rundt en videregående skole, blir vi også vitne til hvor viktig alkoholen blir, i alle sosiale anledninger, allerede fra ungdomstiden av – og hvordan man blir «presset» til å ta en drink om man møtes på restaurant.

Befriende nok ser Vinterberg på alkoholen som en vei ut av «krisene» og monotonien, som et glidemiddel på veien mot oppvåkning og nytt liv. Det vi smått følelsesmessig avstumpede nordboere behøver for å vekke latinoen i oss.

Det sagt, filmen er på ingen måte en uforbeholden hyllest av alkoholens gleder og fordeler, her problematiseres i høyeste grad oss skandinavers noget kompliserte forhold til «gudenes drikk», med trang til overkonsum, flatfyll og påfølgende tragedie.

I sentrum for plottet står forholdet mellom Martin og Anika, et ekteskap som minner mer om et forretningsministerium enn ektefølt kjærlighet og respekt. Begge parter savner den «gamle» partneren, men har mer eller mindre godtatt status quo og resignert. Det er da også her filmen er på sitt beste, og sterkeste.

Mikkelsen er formidabel som den ensomme mannen, på desperat jakt etter livsglede i sitt monotone, fastlåste liv. Han formidler da også hele følelsesspekteret til den komplekse mannen på en Oscar-verdig måte, der han slites mellom tvil og savn, glede og befriende utblåsning.

Et glass til er blitt en knallsterk film, som vel de fleste tidvis kan kjenne oss igjen i. Den tar alkoholkonsumet i Skandinavia så eklatant på kornet, uten at den nødvendigvis hever en moraliserende pekefinger. Den vågale slutten er i seg selv både et paradoks og i høyeste grad til (kontroversiell) ettertanke.

Les anmeldelsen her