TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Årets beste 2025
00dager
:
00timer
:
00min
:
00sek
Les mer

Nyhet

Tesla Model S og Model X oppgraderes – men kan det redde salget?

Tesla oppgraderer Model S og Model X med bedre støydemping, luftfjæring og lengre rekkevidde. Men med høye priser står flaggskipene fortsatt i skyggen av Model 3 og Model Y.

Tesla Model S og Model X oppgraderes – men kan det redde salget?

Tesla har gitt sine to eldste modeller en grundig oppgradering. Model S og Model X, som revolusjonerte elbilmarkedet for over ti år siden, får nå stillere kupé, forbedret komfort og bedre kjøredynamikk. Men er det nok til å løfte salget av bilene, som i dag lever i skyggen av selskapets egne bestselgere?

Tesla Model X aerodynamics
Bedre aerodynamikk gir økt rekkevidde. (Ill: Tesla)

Stillere og mer komfortabel

Den største forbedringen finner du inne i kupéen. Tesla har brukt nye isolasjonsmaterialer og lydabsorberende overflater for å dempe vind- og veistøy. Aktiv støydemping, som etter min erfaring var veldig moderat, er oppgradert. Luftfjæringen er justert for både bedre komfort og mer kontrollert kjøreopplevelse.

Andre endringer inkluderer et nytt brukergrensesnitt på infotainment-systemet og dynamisk stemningsbelysning, og Model X får bedre skulderplass i tredje seterad.

Les også TEST: Tesla Model S Plaid Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.
Tesla Model X det
Nye, adaptive kjørelys. (Foto: Tesla)

Små designendringer

Utvendig er endringene mer subtile. Nye støtfangere, felger og det som ser ut som mer avrundede former gir bilene et fornyet uttrykk, men det er ikke noen revolusjon. Adaptive frontlys, blindsoneindikator og nytt frontkamera skal gi økt sikkerhet og bedre brukervennlighet.

Tesla Model S Plaid
Tesla Model S Plaid. (Foto: Tesla)

Plaid-modellene skjerpes ytterligere

Toppmodellen Model S Plaid får også oppgraderinger. Frontsplitter, ny støtfanger og karbonspoiler skal gi bedre aerodynamisk stabilitet i høy hastighet. Forbedrede karbonpakkede rotorer og nye stabiliseringskomponenter lover enda bedre presisjon på bane.

Annonse

Med 1020 hk og 0–100 km/t på 2,1 sekunder (2,6 for Model X Plaid) er dette fortsatt blant verdens raskeste familiebiler. Hvem som trenger den kraften i hverdagen, er et annet spørsmål. Selv ga jeg naboen et aldri så lite nakkekink da vi testkjørte Model X Plaid, noe vedkommende satt mindre pris på.

Les også TEST: Tesla Model X Plaid Med Tesla Model X Plaid - verdens raskeste SUV - får du med deg hele familien og masse pakk, på din vei mot å miste lappen ...
Tesla Model X blue front
Tesla Model X. (Foto: Tesla)

Lengre rekkevidde

Tesla oppgir opptil 744 km rekkevidde (WLTP) for Model S og 600 km for Model X. Også Plaid-modellene er går noen små kilometer lengre enn tidligere. Bedre aerodynamikk og nye dekk med lavere rullemotstand bidrar til økt effektivitet. Tesla lover også jevnere ytelse både i varme og kulde.

Fortsatt luksuspris

Prisene forblir på luksussnivå. Model S starter på drøyt 1.220.000 kroner, mens Model X begynner på ca. 1.370.000 kroner. Plaid-versjonene ligger naturligvis enda høyere: 1.350.000 for Model S Plaid og 1.416.000 kroner for Model X Plaid. Begge modellene inkluderer gratis Supercharging og Premium Connectivity for første eier.

Kundeleveringene starter i november, og bilene kan allerede bestilles på Teslas nettsider.

Tesla Model S lifestyle 2
Tesla Model S. (Foto: Tesla)

Friske flaggskip eller utdatert strategi?

At Tesla fortsatt satser på Model S og Model X kan best forstås som prestisje fremfor profitt. De to modellene står i dag for under fem prosent av Teslas totale leveranser globalt, mens Model 3 og Model Y tar nesten hele kaka.

Flaggskipene fungerer derfor som teknologiske utstillingsvinduer – biler som viser hva Tesla kan bygge, men som selger i svært små volumer. Oppgraderingene gjør nok lite for å endre dette bildet, men de holder bilene relevante som symboler på merkevarens innovasjonskraft. Spørsmålet er bare når den amerikanske bilprodusenten skal bytte dem ut med helt nye flaggskip?

Mer info: tesla.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Unngå fartsfeller og fartsbøter med TomTom

Kia viser batterihelse celle for celle

Rimeligere Tesla

Denne blir lett å parkere

VW går bort fra egenutviklet programvare

Smartere elbil: Kobler seg til hele hjemmet

Mitsubishis nye elektriske SUV

500 hk i familiebilen

Polestar: Elektrisk GT med rakettfart

Navee går langt, og lenger enn langt

BMW iX3: Uslåelig rekkevidde med Neue Klasse

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Lyd & Bilde