Tesla har gitt sine to eldste modeller en grundig oppgradering. Model S og Model X, som revolusjonerte elbilmarkedet for over ti år siden, får nå stillere kupé, forbedret komfort og bedre kjøredynamikk. Men er det nok til å løfte salget av bilene, som i dag lever i skyggen av selskapets egne bestselgere?

Stillere og mer komfortabel
Den største forbedringen finner du inne i kupéen. Tesla har brukt nye isolasjonsmaterialer og lydabsorberende overflater for å dempe vind- og veistøy. Aktiv støydemping, som etter min erfaring var veldig moderat, er oppgradert. Luftfjæringen er justert for både bedre komfort og mer kontrollert kjøreopplevelse.
Andre endringer inkluderer et nytt brukergrensesnitt på infotainment-systemet og dynamisk stemningsbelysning, og Model X får bedre skulderplass i tredje seterad.

Små designendringer
Utvendig er endringene mer subtile. Nye støtfangere, felger og det som ser ut som mer avrundede former gir bilene et fornyet uttrykk, men det er ikke noen revolusjon. Adaptive frontlys, blindsoneindikator og nytt frontkamera skal gi økt sikkerhet og bedre brukervennlighet.

Plaid-modellene skjerpes ytterligere
Toppmodellen Model S Plaid får også oppgraderinger. Frontsplitter, ny støtfanger og karbonspoiler skal gi bedre aerodynamisk stabilitet i høy hastighet. Forbedrede karbonpakkede rotorer og nye stabiliseringskomponenter lover enda bedre presisjon på bane.
Med 1020 hk og 0–100 km/t på 2,1 sekunder (2,6 for Model X Plaid) er dette fortsatt blant verdens raskeste familiebiler. Hvem som trenger den kraften i hverdagen, er et annet spørsmål. Selv ga jeg naboen et aldri så lite nakkekink da vi testkjørte Model X Plaid, noe vedkommende satt mindre pris på.

Lengre rekkevidde
Tesla oppgir opptil 744 km rekkevidde (WLTP) for Model S og 600 km for Model X. Også Plaid-modellene er går noen små kilometer lengre enn tidligere. Bedre aerodynamikk og nye dekk med lavere rullemotstand bidrar til økt effektivitet. Tesla lover også jevnere ytelse både i varme og kulde.
Fortsatt luksuspris
Prisene forblir på luksussnivå. Model S starter på drøyt 1.220.000 kroner, mens Model X begynner på ca. 1.370.000 kroner. Plaid-versjonene ligger naturligvis enda høyere: 1.350.000 for Model S Plaid og 1.416.000 kroner for Model X Plaid. Begge modellene inkluderer gratis Supercharging og Premium Connectivity for første eier.
Kundeleveringene starter i november, og bilene kan allerede bestilles på Teslas nettsider.

Friske flaggskip eller utdatert strategi?
At Tesla fortsatt satser på Model S og Model X kan best forstås som prestisje fremfor profitt. De to modellene står i dag for under fem prosent av Teslas totale leveranser globalt, mens Model 3 og Model Y tar nesten hele kaka.
Flaggskipene fungerer derfor som teknologiske utstillingsvinduer – biler som viser hva Tesla kan bygge, men som selger i svært små volumer. Oppgraderingene gjør nok lite for å endre dette bildet, men de holder bilene relevante som symboler på merkevarens innovasjonskraft. Spørsmålet er bare når den amerikanske bilprodusenten skal bytte dem ut med helt nye flaggskip?
Mer info: tesla.com