TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

Mitsubishi Eclipse Cross: Lang rekkevidde og mye teknologi

Mitsubishis første helelektriske SUV heter Eclipse Cross og lover over 600 km rekkevidde, avansert glasstak og innebygd Google.

Mitsubishi Eclipse Cross: Lang rekkevidde og mye teknologi

Den nye Mitsubishi Eclipse Cross er skapt for europeiske veier, og vil fjerne rekkeviddeangst med et kraftig 87 kWh batteri som gir en stipulert rekkevidde på over 600 km (WLTP). Vi sier stipulert, for tallet er bare foreløpig, inntil en typegodkjennelse foreligger. Trenger du ikke denne rekkevidden, kan en rimeligere mid-range variant friste. Denne vet vi ingenting om ennå, annet enn at den lanseres i i 2026.

Mitsubishi Eclipse Cross_030
(Foto: Mitsubishi)

Langdistansemodellen har på sin side en effekt på 160 kW (218 hk) og et dreiemoment på 300 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på respektable 8,4 sekunder. Det er omtrent som en Outlander hybrid, og selv om det kan virke tregt i en verden der andre konkurrerer med både 5 og 4 sekunders 0-100-sprint, er sannheten at dette er alt en fornuftig familie trenger.

Mitsubishi Eclipse Cross_004
(Foto: Mitsubishi)

Rask lading og smart batteristyring

Hurtiglading skjer med opptil 170 kW, som ikke er revolusjonerende på noen måte, men som bør la deg lade fra 10-80 prosent på en drøy halvtime. Bilen holder batteriet ved riktig temperatur, slik at det kan holde maks hastighet gjennom mesteparten av ladingen.  Bilen har både varmepumpe og PTC-varmer for effektiv klimakontroll, uten å tære unødig på rekkevidden.

Mitsubishi Eclipse Cross_029
Gjennomsiktigheten på glasstaket er justerbar. (Foto: Mitsubishi)

Høyteknologisk og premium interiør

På innsiden finner vi to 12,3 tommers skjermer: én for instrumentpanelet og én for infotainment. Det store elektrokromatiske glasstaket kan skifte gjennomsiktighet med et knappetrykk, og er du av de som liker stemningsbelysning, så byr Eclipse Cross på hele 48 forskjellige farger.

Les også TEST: Nissan Ariya 63 kWh Evolve Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.

Infotainmenten har innebygd Google operativsystem, og dermed også Google Maps til navigasjon, Google Play for å laste ned apper og Google Assistant for stemmestyring. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er også på plass, det samme er trådløs mobillading på opptil 15W. Lydinteresserte bør bite merke i Harman & Kardon Premium lydanlegget med 10 høyttalere og 410W total effekt.

Annonse
Mitsubishi Eclipse Cross_027
(Foto: Mitsubishi)

Avansert førerassistanse

Bilen har opptil 20 avanserte førerassistentsystemer som benytter 12 ultralydsensorer, fire kameraer og frontradar. Highway & Traffic Jam Companion-systemet gjør både langkjøring på motorveier og køkjøring mindre krevende ved å holde bilen i feltet og automatisk tilpasse farten.

Les også TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech er Renaults viktigste bil på mange år. Og på de fleste måter er den et meget hyggelig bekjentskap.

Markedets beste garanti?

Mitsubishi går lenger enn de fleste konkurrentene når vi snakker garanti. Nye Eclipse Cross har 8 års / 160 000 km dekning (5 års fabrikkgaranti pluss 3 års utvidet garanti), 12 års rustgaranti og 8 års veihjelp. Dette bør gi nye bileiere fred i sjela.

Les også TEST: Toyota bZ4X AWD Toyotas første rene elbil bZ4X er trygg, den tar deg dit du skal, og den ligger fint på veien. Men det man husker best, er alle knappene.
Mitsubishi Eclipse Cross_007
(Foto: Mitsubishi)

Om pris og tilgjengelighet

Produksjonen starter i fjerde kvartal 2025 ved fabrikken i Douai i Frankrike, og blir en del av Mitsubishis oppgraderte modellutvalg for Europa. Priser vet vi ennå ikke, men forvent at den havner direkte i konkurranse med slektningene Nissan Ariya (fra ca. 400 000 kr for 87 kWt forhulsdrift og fra 460.000 kr for firehjulsdrift) og Renault Scenic E-Tech Electric (fra 410 000 kr for 87 kWt forhjulsdrift).

Mer info: mitsubishi-motors.no

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

500 hk i familiebilen

Polestar: Elektrisk GT med rakettfart

Navee går langt, og lenger enn langt

BMW iX3: Uslåelig rekkevidde med Neue Klasse

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD parkerer Tesla med 3000 hk

Selvkjørende taxier kan snart rulle på europeiske veier

Hyundais elektriske N-rakett: Ioniq 6 N med 650 hk avslørt på Goodwood

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

Lyd & Bilde