TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

BMW iX3: Tenker nytt med Neue Klasse

BMWs første Neue Klasse-modell iX3 har en rekkevidde på svimlende 805 kilometer og lynlading på 400 kW.

BMW iX3: Tenker nytt med Neue Klasse

Når BMW endelig oppgraderer sin iX3, er det egentlig ingen oppgradering i det hele tatt, men en helt ny bil. Her har man hentet inspirasjon fra BMWs legendariske Neue Klasse-modeller på 60- og 70-tallet, som etablerte BMW som et premiumerke.

P90616103_highRes_world-premiere-bmw-i
(Foto: BMW)

Historisk lansering

BMW mener Neue Klasse er et enormt teknologisk sprang, som vil forme hele merket i årene som kommer. Prosjektet har vært under utvikling i fire år, og iX3 er den første av hele 40 nye modeller og oppdateringer som skal lanseres innen 2027.

Ekstrem rekkevidde med sjette generasjons eDrive

I hjertet av den nye iX3 finner vi sjette generasjons BMW eDrive-teknologi, med sylindriske battericeller og 800V-arkitektur. Sammenlignet med forrige generasjon har drivlinjen 40 prosent lavere energitap, mens batteriet har 20 prosent høyere energitetthet.

Dermed får vi en WLTP-rekkevidde på imponerende 678-805 kilometer, avhengig av utstyr og kjøreforhold. Batteripakken på 108,7 kWh er fullt integrert i bilens struktur, noe som reduserer vekt og øker stivheten.

BMW kaller teknologien «pack to open body design», som du vil være tilgitt om du tenker er inspirert av Teslas «cell to chassis»-konsept. Her er karosseriet åpent i bunnen og lukkes av batteripakken, som fungerer som et strukturelt element. Dette frigir plass til flere battericeller, reduserer vekt og gir økt strukturell stivhet.

Annonse
P90615617_highRes_the-new-bmw-ix3-50-x
(Foto: BMW)

BMW iX3 50 xDrive – endelig firehjulsdrift

Der hvor den første versjonen av iX3 kun kom med bakhjulsdrift, er nå endelig firehjulsdrift tilgjengelig. BMW iX3 50 xDrive har to motorer på til sammen 345 kW (469 hk) og et dreiemoment på 645 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder og en toppfart på 210 km/t.

Les også TEST: BMW iX3 BMWs første helelektriske SUV har alt man trenger, bortsett fra én ting.

Lynrask lading

Med en ladeeffekt på inntil 400 kW tøyer iX3 grensene for dagens hurtiglading. Takket være 800V-arkitekturen kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på bare 21 minutter. Ti minutters lading gir opptil 372 kilometer rekkevidde under optimale forhold.

Fra mars 2026 vil bilen også kunne brukes som strømkilde med Vehicle-to-Load (V2L) og være forberedt for Vehicle-to-Grid (V2G) for å levere strøm tilbake til strømnettet.

P90615629_highRes_the
(Foto: BMW)

Fire kraftige datamaskiner

Elektronikken og programvaren i iX3 er bygget rundt fire kraftige «superhjerner» – datamaskiner med over 20 ganger prosessorkraften til dagens modeller. Én av disse, «Heart of Joy», styrer drivlinje, bremser, energigjenvinning og styring, og behandler informasjon opptil ti ganger raskere enn tidligere.

P90615628_highRes_the-new-bmw-ix3-50-x
(Foto: BMW)

BMW Panoramic iDrive

iX3 er første BMW med det nye betjeningssystemet BMW Panoramic iDrive, som projiserer informasjon over hele frontruten. Det hele styres på en 17,9-tommers pekeskjerm, som drives av BMW Operating System X.

Bærekraftig fokus

Omtrent en tredjedel av bilen består av resirkulerte materialer. Setetrekket «Econeer» er laget av resirkulerte PET-flasker, og det samme gjelder for tekstilene i taktrekk og gulvmatter. Hjulene støpes av aluminium med 70 prosent resirkulert innhold, mens hjuloppheng og svinglagre inneholder hele 80 prosent resirkulert aluminium. Selv batteriet inneholder 50 prosent resirkulert kobolt, litium og nikkel.

P90615627_highRes_the-new-bmw-ix3-50-x
(Foto: BMW)

Størrelse og tilgjengelighet

iX3 har typiske mellomklasse-proporsjoner, med en lengde på 478 cm. Bagasjerommet rommer 520 liter og kan utvides til 1750 liter. I tillegg finnes et ekstra oppbevaringsrom under panseret på 58 liter. Bilen kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg.

BMW iX3 50 xDrive får en startpris fra 679.900 kr. Flere utstyrsnivåer tilbys, med «Fully Charged M-sport edition» til 749.900 kr som forventes å bli den mest populære versjonen. Bilen kan allerede bestilles.

Mer info: bmw.no

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD parkerer Tesla med 3000 hk

Selvkjørende taxier kan snart rulle på europeiske veier

Hyundais elektriske N-rakett: Ioniq 6 N med 650 hk avslørt på Goodwood

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Lyd & Bilde