TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

Obsidian: Hyundais fremtidsvisjon er retro

Hyundai og München universitet avduker Obsidian, en elektrisk konseptsedan. Med inspirasjon fra andre radikale modeller, er resultatet frekkere enn en dirigent i skinnbukser.

Obsidian: Hyundais fremtidsvisjon er retro

Hyundai har oppfordret noen designstudenter fra Universitetet for anvendt vitenskap i München, til å komme opp med en ny fremtidsvisjon for en elbil. Resultatet er Obsidian, en elektrisk sedan som åpenbart henter elementer fra både Honda 0 og Tesla Cybertruck – og aner jeg et hint av Citroën Xenia? Uansett hadde jeg ikke blitt overrasket over å se denne bilen i en Mad Max- eller Blade Runner-film.

Hyundai Obsidian Concept
Foto: Hyundai

Designvisjon

Det er nemlig noe med Obsidian-konseptet som får tankene til å vandre. Designen, skapt av transportdesignstudenten Dominik Anders ved München Universitet, tøyer grensene for hva vi forventer av en elektrisk sedan.

Bilen har en flat, nesten brutal front som sømløst glir over i frontruten. En kompromissløs geometrisk form som minner like mye om en science fiction-film som om en moderne elbil. Kanter er det likevel nok av her. Overgangen fra topp til sider er skarpere enn tunga til Bill Hicks. Røde aksentlinjer langs hjulbuene og store lettmetallfelger forsterker det aggressive uttrykket.

Hyundai Obsidian Concept
Foto: Hyundai

Teknologi møter kreativitet

Konseptet er ikke bare en designøvelse. Det er et samarbeid mellom akademia og bilindustri, hvor unge designtalenter får mulighet til å tenke fritt og utfordre etablerte formspråk.

Inspirert av Honda 0 Saloon, Tesla Cybertruck og en god dose fri fantasi, har Anders skapt noe som verken er en kopi eller en tradisjonell konseptbil. De pikselformede LED-lysene, hentet fra Hyundais nyere design, gir et gjenkjennelig preg som samtidig føles helt nytt.

Annonse
Obsidian: Hyundais fremtidsvisjon er retro 1
Foto: Hyundai

Fremtidens mobilitet tar form

Proporsjonene antyder en batterielektrisk plattform. Man kan se for seg at en eventuell produksjonsversjon ville hente teknologi fra Hyundais IONIQ-serie – rekkevidde, ytelse og design smeltet sammen i en ny form.

Hyundai har vist stor interesse for prosjektet. Under Car Design Event 2025 ble konseptet presentert side om side med selskapets egne konseptbiler – en sterk anerkjennelse av studentens arbeid.

Kanskje forteller Obsidian oss at vi er på vei bort fra de ultraglatte, strømlinjeformede bilene. Designen viser en mulig trend mot mer kantete, science fiction-inspirerte former som bryter med dagens konvensjoner.

Foreløpig er dette bare et konsept. Dersom Obsidian skal settes i produksjon, vil det nesten helt sikkert være med noen synlige endringer, mest trolig med mer avrundede former. Vi ser jo hvor mye mindre hissig Ioniq 6 ble enn konseptbilen Prophecy, som den var modellert etter. Lignende nedtoninger vil nesten garantert skje dersom Obsidian blir en realitet.

Obsidian: Hyundais fremtidsvisjon er retro 2
Foto: Hyundai

Kilder:

Korean Car Blog

electrec.co

 

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Videoapper kommer til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Slik unngår du at en selvkjørende elbil ødelegger mobilkameraet ditt

Genesis tar kampen med Tesla

Volvo først med Android Auto-nyheter

Så enkelt er det å hacke bilen din

Peugeot: Populær elbil får kraftig oppdatering

Elektrisk terrengbil for norske forhold

Hjernen elsker bilkjøring mer enn musikk

Fords elbil-suksess blir enda bedre

SUV med 1000 km rekkevidde og ekstrem ladehastighet

Pump sykkelen uten å bli svett

Lyd & Bilde