Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Pro-Ject 1Xpression Carbon Classic

Analog musikkglede

Tar man steget opp fra de billigste platespillerne, får man det igjen i mer musikkglede for pengene.

Skrevet av / 15.04.14 - 04:17
Pro-Ject 1Xpression Carbon Classic
Lasse Svendsen

Etterspørselen etter gode platespiller ser ikke ut til å svinne hen. Faktisk er det en økning i antallet solgte spillere, samtidig som det gis ut flere vinylplater enn på lenge.

Det gir gode tider for de som lager platespillere. Som Pro-Ject. De har et enormt utvalg spillere, fra et par tusenlapper til det mangedoblede. Deres meget fine Debut Carbon Esprit vant vår forrige gruppetest av budsjettspillere, og er fremdeles et kupp av en spiller.

Den dyrere 1Xpression Carbon Classic ser tilsynelatende lik ut, men er en blodtrimmet utgave av testvinneren Debut Carbon Esprit. Det høres mer enn det ses.                                                             

Friskere takter
Musikken flyter lettere og detaljer er bedre definert. Noe av grunnen til det er bedre demping og en lett trimmet Ortofon pickup med sølvtråder i spolen.

Men det er flere små endringer som utgjør den ekstra kostnaden på denne spilleren.

Ortofon-2M-Silver-PU

Akryltallerkenen er byttet ut med en remdrevet aluminiumtallerken som hviler i et teflonbelagt lager av stål og bronse, og er dempet med termoplast. En filtmatte følger også med. Pickuparmen med armrør i karbonfiner, er bedre dempet med en motvekt som også har dempemateriale integrert.

Alt dette er montert på en tynn plint i solid MDF-materiale, som hviler på føtter som bruker myk termoplast for å holde resonanser borte fra pickupen.

Greit oppsett
Spilleren som kommer i fire ulike farger, sort, hvit, mahogni eller oliventre med klarlakk, er såre enkel å sette opp. Pickupen med avtakbar stift, er nemlig ferdigmontert. Bare følg instruksjonene og vær nøye når nålevekten skal stilles inn, så er det bare å finne frem vinylsamlingen. Det følger med en avtakbar kabel, så her er det rom for å eksperimentere med andre kabler.

Pro-Ject-armen bruker den gammeldagse måten å stille inn antiskating på (antigravitering for å holde nålen rett i rillene). Du må tre en tynn nylontråd med lodd i den ene enden, i ett av tre spor på en liten pinne bak på armen, og forsiktig hekte den over en løkke på en liten stang ved siden av armen. Det er litt plundrete å få til hvis man ikke har gjort det før.

Balansert lydbilde
Tross Pro-Jects demping av arm og chassis, er den relativt følsom for vibrasjoner. Ikke slike som skapes av lydbølgene i rommet, men den må stå på et stødig og dødt underlag, for at ikke vibrasjoner fra underlaget skal nå helt ut i høyttalere, når man går over gulvet, lukker en dør eller svinger seg i takt med musikken.

PJ-BD-PhonoBoxDS+-screen1

Man hører godt at det er lagt mer penger i spilleren for å få bedre lyd ut av den. Lydbildet er stramt og kontrollert, med utmerket tonal balanse og levende dynamisk kontrast. Den lyder som en dyrere spiller enn Debut Carbon Esprit.

Med Jan Gunnar Hoffs LP Living, startet den verste testen for spilleren. Korrekt tonehøyde, fravær av hastighetsavvik og dybden i klangfarger, avsløres fort av avvik under avspillingen av platen. Pianoopptaket på norske 2Ls innspilling er nemlig så bra, at man hører alle avvik ganske raskt. Men spilleren bestod testen med glans. Jeg sjekket også med Still Live-albumene med Keith Jarrett trio, som også har balansert lydbilde og dynamisk kontrast. Spilleren bestod også denne testen.

Lydbildet skiller seg markant fra billigere spillere, ved at det er hørbart mer informasjon å få ut av rillene. Man hører mikrodetaljer bedre med spillere i denne klassen. Noe jeg også opplevde med Rega RP40, som koster det samme, men stort sett er utsolgt siden den er produsert i få eksemplarer.

EVO-Carbon-arm

Pro-Ject-spilleren klarte seg også bra på tyngre rytmisk musikk, og gjorde Maya Viks Chateau Faux Coupé, til en aldri så liten funkfest. Man tenker gjerne at små og lette platespillere ikke makter å holde takten når det er mye tung bass på innspillingene, men det gikk strålende her. Bassen går forbausende dypt, og er potent og presist gjengitt. Uten å miste grepet når det går hurtig for seg i rytmeseksjonen.

Lydbildet er ikke så raffinert og gjennomsiktig som på dyrere spillere, men denne spilleren klarte fint å få frem klangfarger i en ellers grå innspilling av Fleetwood Macs Rumors. Ikke forvent den samme tredimensjonale skalaen som en Rega RP8 eller Thorens TD160 kan gi deg, men spilleren leverer et lydbilde med dypere bass enn man skulle tro, kombinert med et godt stereoperspektiv.

aqu-wild-tonearm

Knallkjøp til prisen
Så fremt man kan sette Pro-Ject-spilleren på et underlag som ikke gir fra seg vibrasjoner, er dette en platespiller som er bedre i stand til å slippe musikken frem enn rimeligere spillere vi har testet. Det gjelder uansett hva slags musikksmak man har. Nå når konkurrenten fra Rega er ute av butikkene, er det vanskelig å tenke seg et bedre platespillerkjøp til 7.500 kr, enn denne.

Lyd & Bilde mener

Det er ikke mye å utsette på lyden fra Pro-Jects platespiller. Som spiller overbevisende uansett musikk, ser bra ut og er enkel å bruke. Spilleren trenger et solid underlag fordi den er veldig følsom for vibrasjoner. Antiskatingen er av den umoderne sorten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Sjarmerende kassettspiller

Lydkortet pensjonerer din high-end DAC

Spiller best uten

Bordanlegget som har alt

Et uvanlig godt kjøp

Platespiller med startknapp

Har du sett på maken

Hegel slutter ikke å overraske

Det enkleste er det beste

Verdensklasse!

dCS Network-DAC 2.0: Har du råd, har du lov!

Boksåpneren

Scroll to Top