annonse
annonse
annonse
annonse

Test av 5 high-end ørepropper

Ørepropper for eliten

De koster skjorta, men de beste øreproppene har man aldri lyst til å nappe ut igjen.

annonse

De beste musikkopplevelsene er ikke gratis, og slik er det også med både hodetelefoner og ørepropper. Krysser man 3.000-kronersgrensen er det svært mange gode hodetelefoner å få kjøpt. Som for eksempel Beyerdynamic T70p med sitt perfekt balanserte lydbilde til 3.500 kroner, eller de spennende Sennheiser HD 630VB som til 4.000 kroner har trinnløs bassforsterkning som perfekt kan tilpasses lytterens smak. Felles for disse er at de er av typen øreklokker. Jada, de ligger svært behagelig utenpå ørene, men mange vil vegre seg for å bli sett utendørs med slike, da de ikke akkurat er diskré hodepryd. Dessuten tar selv de mest sammenleggbare hodetelefoner sin plass, og dermed ikke noe du tar med deg overalt. De går ikke akkurat i lomma, for å si det sånn.

Av den grunn sverger mange til ørepropper. Eller in-ear hodetelefoner, som de også kalles. De er superdiskré å ha på seg, du kan bruke dem til å løpe og trene med, og de er dessuten ultrabærbare. Kveil dem sammen og legg dem i lomma. Fiks ferdig! Og trodde du ørepropper er nødt til å gi dårligere lyd enn hardbarka hodetelefoner, så tar du grundig feil!

I søken etter de ultimate musikkopplevelsene rett inn i øregangen tar vi her for oss ørepropper et godt steg opp i pris, nemlig i prisklassen over 3.000 kroner. I denne klassen har man budsjett til dyrere materialer, og produsenten har brukt lenger tid på forskning og utvikling, for å finslipe teknologien til å utnytte de bittesmå høyttalerelementene til sitt maksimale. Man kan forvente herlige musikkopplevelser, og i denne prisklassen er det dessuten mye mat for musikere og lydteknikere, da produsenter av profesjonelle øremonitorer også satser stort i denne klassen. Man sitter neppe med propper i opptaksstudio, men til monitoring på en scene er det optimalt. Musikere som ikke beveger seg altfor mye på scenen kan fint klare seg med universalpropper, fremfor å betale i dyre dommer for spesialstøpte former.

Propper for alle
Her tester vi fem ulike modeller, hvor proppene fra Sony og AKG er for typisk hi-fi-bruk, mens ACS, RHA og Audiofly alle stiller med modeller myntet for profesjonelle. Man kjenner det igjen ved at hi-fi-propper har en fyldigere bass og et generelt varmere lydbilde, mens proffmodellene låter mer analytisk og sterilt, for at man skal høre alt som er i miksen. Alle musikkelskere kan selvsagt sette pris på dette, men slike ørepropper er mer avhengig av en god musikkproduksjon, for at det ikke skal låte altfor hardt og brutalt. RHA-proppene er dessuten helt avhengige av en ekstern hodetelefonforsterker, da de er altfor tungdrevne for en mobiltelefon eller standard musikkspiller.

Skikkelige hodetelefoner fortjener en ordentlig forsterker, og ørepropper er intet unntak. Vi kan spesielt anbefale RHA Dacamp L1. Foto: RHA

Skikkelige hodetelefoner fortjener en ordentlig forsterker, og ørepropper er intet unntak. Vi kan spesielt anbefale RHA Dacamp L1. Foto: RHA

 

Best lyd med forsterker
Som med alle skikkelige hodetelefoner vil et par high-end ørepropper avsløre svakheter i halvbra musikkspillere. Det gjelder ikke minst smartmobiler, som gjerne ikke er spesialisert på å levere den beste lyden. Derfor finnes det dedikerte musikkspillere, som for eksempel den glimrende Pioneer XDP-100R.

Men enda fetere lyd kan du få med en ekstern hodetelefonforsterker. I testperioden har RHA Dacamp L1 blitt mye brukt, en heftig og kraftig bærbar hodetelefonforsterker med innebygd høyoppløst digitalkonvertering. Den har separat konvertering for venstre og høyre kanal og støtter signaler opptil 32-bit / 384 kHz, og fungerer til både Apple- og Android-mobiler samt PC og Mac. Den dessuten tonekontroll, skulle du føle behov for å legge til eller trekke fra bass og diskant, og den kan drive så å si alt av hodetelefoner – også ekstremt tungdrevne. Prisen er 5.500 kroner.

annonse
annonse
annonse
annonse