: RHA CL1

Dette er bare for drøyt

Alt med RHA oser av kompromissløshet. Lyden også. Men i prosessen har prisen blitt i stiveste laget.
Lyd & Bilde mener
Med riktig utstyr får RHA CL1 frem alle detaljer i musikken på en svært overbevisende måte.
Kostbar teknologi kombinert med et krav om en dedikert forsterker svir i lommeboka. Lyden er dessuten ekstremt analytisk.
Spesifikasjoner

Prinsipp: 2-veis

Elementer: Dynamisk + keramisk piezoelektrisk

Frekvensområde: 16 Hz – 45 kHz

Impedans: 150 ohm

Følsomhet: 89 dB

Mikrofon / fjernkontroll: Nei / nei

forfatter

Når RHA lager en toppmodell, så går de hele veien. Her får du de feteste kablene vi har sett på noen propper: Både liten og stor plugg medfølger, eller bruk Mini XLR-kabelen for balansert tilkobling til en kompatibel forsterker. For eksempel RHAs egen Dacamp L1. Faktisk MÅ man ha en forsterker, fordi proppene er for tungdrevne for en mobiltelefon eller musikkspiller med middelmådig forsterkerkraft.

Dette har med selve høyttalerprinsippet å gjøre. For i tillegg til et dynamisk mellomtone-/basselement sitter et diskantelement som tar over så høyt oppe som 8 kHz. Diskantelementet består av tre lag: sølv bak, keramikk i midten og en sinkmembran foran. Elementet fungerer ved at elektriske signaler sendes fra sølvet og gjennom det ikke-ledende keramikklaget, som så får sinkmembranen til å vibrere og lage lydbølger. Dette skal gi overlegen gjengivelse av de høye frekvensene, men er tydeligvis også meget energikrevende og svelger unna forsterkerkraft.

For øvrig følger det med tolv par ørepropper av ulike størrelser og typer, så her finner du garantert et par som passer. Bøybare ørebøyler sikrer passformen.

Lydkvaliteten
Jeg prøvde først uten forsterker, og det stemmer som det står. For drevet av mobiltelefonen låter det livløst, tamt og spisst. Sammen med RHAs forsterker er det langt mer greie på det. Gode produksjoner nyter godt av den meget nøytrale bassen og klare mellomtonen. Det er fantastisk attakk i flygel, spesielt klassisk musikk får et liv og en gnist som man skulle tro man måtte opp i store øreklokker for å oppnå.

Men RHA har en særhet, og det ligger i et overenergisk diskantområde. Med de riktige pluggene dyttet godt inn i øregangen så det virkelig sitter, vil en del være løst, men diskanten slutter aldri helt å jage. Forsterkeren har tonekontroll, hvor man kan dra ned diskantområdet noe, men det treffer ikke helt riktig frekvensområde. Man får mindre overtoner og mørkere lyd, men diskanten biter likevel. Og, ja, det samme gjelder med den balanserte kabelen.

Det bunner nok ned i smak og behag, men i undertegnedes ører finnes det bedre alternativer, spesielt når man tar forsterkeren inn i regnestykket.

Konklusjon
RHA har gått hele veien med CL1. Et piezoelektrisk diskantelement er like sært som det er dyrt, og gjør sitt for at CL1 er helt avhengig av en ekstern forsterker.

Gi øreproppene det de trenger, og de kvitterer med å gjenskape enhver lille mikrodetalj i musikken. Det skulle ikke forundre oss om du kan høre forskjell på om gitarstrengene er to eller tre dager gamle!

Annonse

Men mens bass- og mellomtoneområdet er plettfritt gjengitt, er det interessant nok diskantområdet som er hovedproblemet for vår del. Det låter for krast på det meste av musikk.

RHA CL1 blir rett og slett for dyre i forhold til hva de leverer.

Også i denne testen:

Audiofly AF180

Perfekt balanse

Vårt første møte med Audiofly blir garantert ikke det siste. Her får du lyd i perfekt balanse.

Audiofly har laget en monitorpropp som i tillegg til å være ærlig faktisk klarer å engasjere.
Musikk som i utgangspunktet låter flatt og livløst får ingen drahjelp.

ACS Evolve STUDIO Universal

Når sant skal sies

Proppene fra ACS avslører sannheten i enhver musikkinnspilling. På godt og vondt.

Disse proppene er et presisjonsverktøy som lar deg høre nøyaktig hva som ligger på ethvert opptak.
Til vanlig musikklytting er lyden i overkant nøytral og ærlig, da man sitter og irriterer seg over dårlige musikkproduksjoner.

Sony XBA-N3AP

Den beste bassen

At Sony-proppene er de rimeligste i testen er umulig å høre.

Her får du en heftig dypbass og en fyldig og saftig lyd, uten at det går på bekostning av detaljene.
Liker du helt nøytral lyd, vil du synes bassen er i fyldigste laget.

AKG N40

Skreddersydd vellyd

AKG lar deg skreddersy N40 med tre ulike filtre. På sitt beste låter de meget musikalsk og oppløst.

Den fyldige lyden engasjerer, spesielt flate produksjoner får mer liv. Tre utskiftbare filtre lar deg justere lyden.
Mellombassområdet kan bli i svulstigste laget, og detaljene i overtoneområdet blir til tider noe overdrevet.
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Stemmer: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også