AKG har ikke vært gjerrige på utstyret her. Her er utskiftbar kabel, og to følger med: en med og en uten mikrofon til mobilsamtaler. Kabelen har ørebøyle i enden, slik at proppene ikke faller ut av øret.
Totalt fire ulike øreputer følger med, så du mest sannsynlig finner en som passer ditt øre. Skal du bruke proppene på fly, så følger det med en dobbeltplugg. Sånn i tilfelle du skulle befinne deg om bord et fly med gammeldags underholdningssenter.
Mest fiffig er det utskiftbare lydfilteret. Standard nøytralt filter sitter i, dernest finnes det et som gir bassforsterkning, og et som gir diskantforsterkning. Slik kan du prøve deg frem og finne det filteret som passer din musikksmak best.
N40 er en toveismodell, med et vanlig dynamisk element til bassområdet, mens et balansert armatur-element gjengir overtonene. Dette har veldig lav masse og glimrende transientrespons.
Lydkvaliteten
Med standardfilteret låter AKG meget fyldig og varmt, med en heftig bass. Popmusikk som ellers låter flatt, får et ekstra skyv i bassen og låter dermed mer engasjerende, enn hvis N40 låt helt nøytralt. Det blir likevel klart etter hvert, at bassen er overdimensjonert og i fyldigste laget. Det er med andre ord ingen vits å skifte til filteret med bassforsterkning, i stedet prøver jeg det med diskantforsterkning. Og jammen ble det ikke mer balansert. At overtonene blir tydeligere og luftigere er én ting, men bassen blir også dratt ned et hakk. Dermed virker det som om det er filteret med diskantforsterkning som i virkeligheten er det mest nøytrale. Det er i hvert fall det som låter best i mine ører.
Fremdeles er bassen fyrrig og fyldig, den er bare bedre blandet sammen med resten av lydbildet. David Bowies Lazarus har nå mer naturlige basstoner og rytmer, ikke så svulstige. Det skinner fra luftige cymbaler, og stemmen til David Bowie står klart og tydelig frem.
På enkelte musikkproduksjoner blir cymbalene i overkant aksentuert med diskantforsterkerfilteret. Det handler om å gi og ta, jeg finner aldri helt den perfekte balansen for mitt vedkommende. Likevel skal AKG ha for en god dynamikk, som du bare ikke får med billige greier. Det låter livlig, det spruter av detaljer, og man hører de ulike byggesteinene i lydbildet mye tydeligere enn med for eksempel Philips Fidelio S2, våre favorittørepropper til 1.000 kroner.
Konklusjon
AKG N40 har en fin passform og en svært heftig bass. Blir det for mye av det gode, kan du skifte til et annet filter, da det finnes hele tre lydfiltre for ulik klangkarakter. Vi likte diskantforsterkerfilteret best, som gir den mest balanserte lyden. Bassen tones ned et hakk og blander seg bedre, mens overtoner skinner klart som dagen. Men enkelte musikkproduksjoner kan bli litt hissige i toppen, det finnes ørepropper med enda bedre oppløsning.
Også i denne testen:
Audiofly AF180
Perfekt balanse
Vårt første møte med Audiofly blir garantert ikke det siste. Her får du lyd i perfekt balanse.
RHA CL1
Dette er bare for drøyt
Alt med RHA oser av kompromissløshet. Lyden også. Men i prosessen har prisen blitt i stiveste laget.
ACS Evolve STUDIO Universal
Når sant skal sies
Proppene fra ACS avslører sannheten i enhver musikkinnspilling. På godt og vondt.
Sony XBA-N3AP
Den beste bassen
At Sony-proppene er de rimeligste i testen er umulig å høre.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser