annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Mindre gir mer for pengene

Man kan få mye mer for pengene i små høyttalere. Store høyttalere koster mer, og det er ikke sikkert at de er bedre enn små høyttalere.

Pluss lbadvantages
Enkle å plassere Bedre lydkvalitet per krone Stødig stereobilde Færre kabinettresonanser
Minus lbdisadvantages
Krever mer forsterkereffekt Mangler dypbass Begrenset lydtrykk

Gamle fordommer som at små høyttalere ikke har bass, er for lengst motbevist utallige ganger av moderne kompakthøyttalere. De har riktignok ikke rystende dypbass og blomsterpotteveltende dynamikk, men de har mange andre fordeler. De seks parene vi tester er alle relativt rimelige, og håndplukket til testen fordi vi mener at de seks alle kan gi bedre lydkvalitet for pengene enn store høyttalere til samme pris. Og så er de langt mer praktiske. Ser man bort fra dypbassen, kan en liten kompakthøyttaler ha renere og klarere mellomtone. Og i mange tilfeller klarere bassgjengivelse. Årsaken er et lite og stivt kabinett med små flater, som gir mindre kabinettvibrasjon. Mindre elementer er ofte raskere, og i et lite kabinett møter de mindre ”luftmotstand”, noe som kan gjøre at membranene starter og stopper raskere.

En mindre frontplate er også en fordel. Det gir nemlig færre refleksjoner, og derfor opplever mange at stereobildet små høyttalere skaper, er mer stabilt og ikke så diffust som det kan være på store høyttalere. Man kan rett og slett få bedre kvalitet, om enn ikke samme kvantitet som i store høyttalere. Musikken kan bli mer levende i små høyttalere, bare man velger riktig.

Produkter i testen
Billig outsider
Svenske QLN har kommet med en helt ny serie rimelige høyttalere, Artech. 5S er den rimeligste modellen i serien, og koster halvparten av denne testens dyreste.

Artech 5S markedsføres som bakhøyttalere i Artech-serien, rett og slett fordi det er den eneste bokhyllemodellen. Så la deg ikke skremme, den avviker ikke fra andre bokhyllehøyttalere av den grunn. Høyttaleren har en 5 ¼’’ mellomtonebass og en hornladet diskant for økt følsomhet. Bassrefleksporten sitter på baksiden, og kan gjøre det litt kinkig å sette høyttaleren i en bokhylle.

Lydkvaliteten
Vi var forberedt på en stor nedtur da vi koblet til høyttalerne. Men hva skjedde? Dette låt da ikke så galt. Høyttalerne varter opp med en sprek bassrespons. Den er fyldig uten å være treg, og puster liv i popsamlinga. ”Verdiløse menn” av Valentourettes låter tøft og fyldig, og vi tenker straks at dette må være glimrende høyttalere for den fattige studenten med en liten hybel. Justin Timberlakes ”FutureSex/LoveSounds” gjengis med tydeligere bassrytmer enn Audiovector-høyttalerne klarer. Bassen er kanskje litt myk og farger litt, men det er ikke så nøye. Den er ganske lineær, det er ingen stygge svulster i bassområdet noe sted. Det vi har å utsette på, er en mindre tydelig øvre mellomtone, og diskanten ruller tidlig av. Musikken kan dermed låte litt innestengt. Stemmen til Justin er ikke på langt nær så klar i toppen som hos Audiovectorene eller referansen SA 505 fra System Audio.

Sarah McLachlan er også ei dame som krever en god diskant, og låta ”I Will Remember You” kan få et veldig stort lydbilde med riktig høyttalere. QLN frarøver låta dette til en viss grad. Men det låter likevel ikke dårlig. De mørkere tonene fra pianoet har et ganske bra fundament. Helheten er ganske bra, og prisen tatt i betraktning leverer høyttalerne over all forventning. Vi vil likevel anbefale å ha dem på stativer fremfor i bokhylla, for bassen bør ikke fremheves noe særlig mer enn den allerede er.

Rock ’n’ Roll
Hva er vel en høyttalertest uten legendariske Klipsch? Produsenten som satser på høy følsomhet og dynamikk lager normalt meget bra allroundere.

Klipsch RF-83 ble testet i desembernummeret, og det ble virkelig ”rocking around the christmas tree”! Massive musikkgjengivelser kombinert med en ganske bra oppløsning flyttet konsertopplevelsene hjem til stua.

Den rimelige bokhyllevarianten RB-61 koster seks ganger mindre, og er da også mye mindre av størrelse. Beregnet for stativer kan man ikke forvente slike opplevelser fra denne krabaten, men den er likevel altfor stor for bokhylla, og vi vet at Klipsch liker å presse ut det de kan av dynamikk fra selv små kabinetter.  Følsomheten er hele 95 dB med én watt takket være horndiskant, så høyttalerne klarer seg med en ganske liten forsterker. Refleksporten ser ut som en brevsprekk og sitter nederst i front.

Lydkvaliteten
Det kriblet litt i hendene da vi koblet opp Klipschene. Etter at QLN vartet opp med spreke rytmer var det bare å glede seg til hva de dobbelt så dyre ”amerikanerne” kunne få til. Og mellomtonen er det god futt i. Rytmene på Justin Timberlake-albumet smetter ut med flott attakk. I mellomtonen. Bassen derimot, låter mindre definert. Den er kjapp nok og temmelig distinkt, men litt grov. Bassgitaren på låta til Sarah McLachlan er et eksempel på dette. Fysisk og stor, men den har ikke særlig definert tonestruktur. Den blir litt monoton, alle strengene på bassgitaren låter ganske likt, og det samme med basstangentene på pianoet.

Gitaren til Valentourettes på låta ”Verdiløse menn” er feit og fin i klangen, og det er ganske moro å spille høyt. Men ved normalt lyttenivå blir det litt tamt. Det er også en liten kabinettfarging i nedre mellomtone som høres hele tiden, og som forstyrrer illusjonen.

Lyden er litt anonym og kjedelig, og på noen områder er faktisk de halvparten så dyre QLN-høyttalerne bedre; de er mer distinkte i bassen, og selv om de ikke er like gode på stemmegjengivelse i mellomtonen som Klipsch, kan man med QLN-ene budsjettere med en to tusen kroner dyrere forsterker. Mye penger i denne prisklassen, og det vil garantert gjøre utslag.

Stor og rimelig
Fra britiske Monitor Audio kommer B2, den nest rimeligste i den nye Bronze R-serien.

Hver høyttaler har en 6,5’’ mellomtonebass og en diskant av aluminium og magnesium, bekledd med keramikk. Dette for å gi en kjapp og ufarget gjengivelse av diskanten.

Høyttalerne er litt store, 35 cm høye og 25 cm dype, og kan være vriene å få plass til i bokhylla. Og de låter da også best på et par gode stativer, men med bassporten foran i stedet for bak, er det ikke fullt så farlig hvor høyttalerne plasseres i forhold til bakveggen, og lydmessig kan de fungere bedre i en bokhylle enn mange andre høyttalere.

Lydkvaliteten
Justin Timberlake låter virkelig kult med B2-ene. Kjappe og velfokuserte trommerytmer, med en klar og tydelig bassgang. Diskanten er luftig og oppløst, og lydbildet er ganske stort, med plass mellom hvert instrument. Justins lyse sangstemme markeres bra, og det hele er svært så innbydende. Det eneste er at det øvre bassområdet er litt i overkant, slik at det tar fokus fra nedre mellomtone. Det er ikke at nedre mellomtone låter grøtete, ikke i det hele tatt. Men man tenker ikke så mye over det området, fordi man hele tiden sitter og hører på bassen.

Sarah McLachlan er samme greia, men her er det ikke like saftig bass på opptaket, så høyttalerne trives mye bedre med denne musikken. En rolig ballade med piano, uforvrengt el-gitar, bass og vispetromming, er tydelig fin kost for Monitor Audio. Ikke for det, høyttalerne takler det meste med stor overbevisning. Helt nøytrale er de ikke, men det gjør ikke noe. Høyttalerne engasjerer uansett musikkstil, og de er enkle å ha med å gjøre hva elektronikk angår. Men en bokhyllehøyttaler, det er ikke B2.

Lett godlyd
Testens minste høyttalere kommer fra Audiovector, som er blant våre favoritter når det gjelder lettplassert godlyd. Takler K1 forventningspresset?

Kompakte mål og frontmonterte bassporter gjør at disse høyttalerne bør passe perfekt i bokhylla. K1 er minste og enkleste modell fra den danske produsenten, som er kjent for å levere høyttalerne sine i mange ulike versjoner. Mot et moderat pristillegg kan du oppgradere til både «Super»- og «Signature»-modeller med bedre komponenter og kraftigere avstiving av kabinettet. Dette er små, men effektive inngrep som kan ha store utslag på lydkvaliteten.

Lydkvaliteten
Justin Timberlake er virkelig i skuddet om dagen. At gutten kan synge skal vi i hvert fall ikke bestride, etter å ha brukt hans siste album Futuresex/Lovesounds flittig i det siste. Audiovector gjengir fløtepusstemmen med glimrende fokus og klarhet, og vi skjønner godt at damene smelter. Med K1s nydelig artikulerte stemmegjengivelse blir vi nesten litt betatt selv …Lyse sangstemmer er definitivt en av høyttalernes sterke sider. Sarah McLachlan kjærtegner øregangene og blir aldri spiss eller ubehagelig, selv ikke når vi spiller skikkelig høyt. K1 har trolig den beste diskantgjengivelsen i testen, og er blant de få som kan måle seg med referansen fra System Audio akkurat her.

Vi syntes innledningsvis at bassgjengivelsen fra høyttalerne var i slankeste laget, men dette kom seg betraktelig når vi flyttet dem nærmere bakveggen. Lyden får faktisk best balanse med høyttalerne plassert helt inntil veggen, med fyldig bass uten at lydbildet faller sammen.

Hva med rock – klarer disse små krabatene å formidle drivet fra Valentourettes’ «Verdiløse menn»? Absolutt, men mangelen på trøkk i bassen gjør at andre testdeltagere svinger enda mer. K1 kan ikke måle seg med de større høyttalerne fra QLN og Klipsch når det gjelder ren basskraft, men har til gjengjeld en mer balansert gjengivelse og generelt bedre lydkvalitet.

Kresen hi-fi-lyd
KEFs smarte IQ-høyttalere stakk av med EISA-pris for beste kompakthøyttalere 2006. Dette er forholdsvis store høyttalere som egner seg best på stativ, men de belønner deg med fullblods hi-fi-lyd av høy klasse.

Kvalitetsinntrykket vi får av KEF-høyttalerne er gjennomgående bra, med en vinylfinish som til forveksling ligner på ekte tre. Du kan velge mellom fire ulike tre-imitasjoner. Bak det stilige utseendet skjuler det seg en ganske forseggjort konstruksjon. Det buede kabinettet sørger for å redusere stående bølger innvendig. KEFs eget Uni-Q-element har diskanten i sentrum av bassmembranen, slik at all lyd i teorien skal komme fra ett og samme punkt.

Lydkvalitet
IQ3-høyttalerne har en innbydende lydkarakter, og vi kan saktens forstå at andre testere har latt seg forføre. Sarah McLachlans «I will remember you» fremkalte et aldri så lite hakeslepp, da KEF-ene har et langt større og fyldigere lydbilde enn Audiovector, QLN og Klipsch. Slagkraften er riktignok ikke helt den samme som hos de spreke QLN-høyttalerne, men KEF er til gjengjeld mer behersket og tydelig i de dypeste oktavene.

Med sine nye diskantelementer skal KEF-ene angivelig kunne gjengi frekvenser helt opp til 40 000 Hz, men vi synes likevel ikke de klinger like friskt som Audiovector og referansen fra System Audio. Sarah og Justins lyse stemmer gjengis enda mer naturtro hos disse.

Vi opplevde at IQ3 har en litt mer kresen musikksmak enn de øvrige deltakerne. Akustisk musikk låter fortreffelig, men elektronisk orientert musikk som hiphop og Rn’B låter mindre inspirerende. KEF har vektlagt dyp og presis bass fremfor trøkk, stikk i strid med de mer partyorienterte modellene fra QLN og Klipsch. Rock blir heller ikke det helt store – Jokke-låta «Verdiløse menn» med Valentourettes låter plutselig tamt og kjedelig, trolig fordi høyttalerne avslører at opptakskvaliteten ikke er den aller beste. Bassen er heller ikke like kjapp og distinkt som hos de beste i dette selskapet.

Det bør også nevnes at høyttalerne er relativt tungdrevne, og følgelig stiller større krav til forsterkeren enn gjennomsnittet. Dette er en høyttaler for de viderekomne som vet hva de vil ha, og som kan eksperimentere med skikkelig forsterker, kabler og fremfor alt stativer og plassering.

Siste akt
Alle høyttalerne i testen har kvaliteter som gjør dem verdt å høre på.

Forskjellene mellom de seks parene er ikke så store som prisforskjellene skulle tilsi. De små QLN-høyttalerne er et prismessig kupp, og meget godt egnet i små rom, hvor man ønsker små høyttalere uten å gi avkall på bassfylde.

I den andre enden av skalaen, både hva pris og størrelse angår, finner vi Klipsch-høyttalerne. De er best når de får spille høyt, og drar til med fet bass på tross av størrelsen.

De halvparten så store Audiovector-høyttalerne har mye bedre lydkvalitet, men kvantiteten kommer først når de plasseres inntil bakveggen. Først da får bassen fylde. Disse kan man trygt sette i bokhylla.

Et annet svært spennende alternativ, er Monitor Audio. En høyttaler med mye av de samme kvalitetene som Audiovector, i et større kabinett som også gir fyldigere lyd i bassen.

De spesielle KEF-høyttalernes fremste kvalitet er den silkemyke klangkarakteren som gjør dem svært behagelige å lytte til. En høyttaler for de som virkelig liker å nyte klassisk og jazz.

Den lille Infinity-høyttaleren er den beste allrounderen i dette selskapet. En fremragende musikkformidler som kan spille all slags musikk, og gjør det like bra hver gang. Prismessig et kupp.

En skikkelig Beta
Disse høyttalerne er ikke akkurat de ferskeste på markedet, og utseendet er heller ikke siste skrik. Men lyden er alt annet enn dusinvare! Infinity Beta 10 skulle vise seg å bli testens store overraskelse.

De ser kanskje litt trauste og kjedelige ut, men Beta-ene står ikke tilbake for konkurrentene når det gjelder tekniske løsninger. Infinity har holdt på med høyttalere i bortimot en mannsalder, og med det ressurssterke Harman-konsernet i ryggen har ingeniørene relativt frie tøyler når det gjelder forskning på ny teknologi. Beta-serien benytter høyttalerelementer i CMMD, en spesiell blanding av keramikk og metall som først så dagens lys i den dyrere Prelude-serien. CMMD-membranene utmerker seg ved å være både lette og sterke, slik at de kan reagere lynkjapt uten å vrenge lyden. Ved å bruke samme materiale i bass og diskant sikrer man også at de får en nær identisk lydmessig signatur.

Lydkvaliteten
De små høyttalerne leverer et imponerende stort lydbilde. Beta 10 har også et fjellstøtt stereoperspektiv, der vokalistene står som naglet midt mellom høyttalerne. Stemmegjengivelsen har større realisme enn hos noen av de andre testdeltagerne. Sarah McLachlans stemme er nesten til å ta og føle på, attpåtil med fyldig klaver i bakgrunnen. Høyttalerne preges av en særegen homogenitet – sammenhengen mellom diskant og mellomtone/bass er forbløffende god. Stikk motsatt fra for eksempel QLN og Klipsch som har plenty med bass, men roter til helheten. Diskanten er energisk, dog ikke fullt så finkornet som Audiovector. Men dette er også eneste punkt hvor danskene oppleves som klart bedre.

Beta 10 er definitivt høyttalerne vi ville valgt hvis rock og energisk hiphop/R’n’B hører til favorittrepertoaret. Den lett rustne stemmen til vokalisten i Valentourettes får akkurat det rette «raspet» og skråler mot oss med full kraft. Høyttalerne har i tillegg stålkontroll på Justin Timberlakes mer smøraktige stemme, for ikke å glemme produsenten Timbaland sine heftige bassrytmer. Så lenge du har forsterkeriet i orden, kan Beta-ene spille øredøvende høyt og med skikkelig bass uten at lyden bryter opp og blir ubehagelig. For de som måtte tro at denne testen sammenfalt med redaksjonens julebord, kan vi forsikre om at det ikke er tilfelle! Faktum er at Infinity-høyttalerne fremstår som de klart beste allrounderne denne gangen.

    Les også

    Dynaudio priser Confidence

    Dynaudio priser Confidence

    Ett år etter lanseringen, er Confidence-høyttalerne priset.Legg til som favoritt
    Focal feirer 40

    Focal feirer 40

    Bursdagsfest med nye høyttalere - og bilstereo!Legg til som favoritt
    Tåredryppende vakkert fra Sonus faber

    Tåredryppende vakkert fra Sonus faber

    Minima Amator er blant de glemte legendene, nå kommer en ny versjon av høyttalerne.Legg til som favoritt
    Magicos rimeligste blir flere

    Magicos rimeligste blir flere

    A-serien er high-end så det holder, bare litt rimeligereLegg til som favoritt
    Marshall hits the road

    Marshall hits the road

    Med en serie tre kraftfulle høyttalere skal sommerens soundtrack være i boks.Legg til som favoritt
    KEF R11

    KEF R11

    KEFs nye R11 er skremmende gode, og verdt alle pengene, selv om de koster en del.

    Legg til som favoritt
    Sodapop SP-BB01

    Sodapop SP-BB01

    Den bærbare høyttaleren fra Sodapop tar null plass, men er en stor oppfinnelse.

    Legg til som favoritt
    Devialet Phantom Reactor 600

    Devialet Phantom Reactor 600

    Devialet Phantom Reactor 600 løser et problem for deg som vil ha det smått – men heftig! Nå i stereopar.

    Legg til som favoritt