annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Bassen er musikkens grunnmur

Mange tror at en subwoofer er en slags boombox. En sub av skikkelig kvalitet beviser imidlertid at musikken aldri er komplett uten grunnmur. Noe disse duellantene til 18 000 kroner beviser til det fulle!

Bass kan være så mye. Mange forbinder bass med technopumper og rumperisting. En subwoofer er til for å buldre basstoner fra et hjørne. Ofte kult på film, men ødeleggende for musikken. De som tenker dette, forbinder en subwoofer med en kasse som følger med et alt-i-ett-anlegg av typen ”cash ’n’ carry”. En ordentlig subwoofer er noe annet.

Kvalitet starter på ca. 6000 kroner. Da kan du få en stram nok bassgjengivelse som fungerer både på musikk og film. Spesielt slagkraftig er den kanskje ikke, og den har heller ikke fullt god nok tonestruktur til å gi musikken maksimal rettferdighet. Men kompromisset funker på det meste.

Når dypbassen er god
Det er likevel ikke før rundt 15 000 kroner at subwooferen er både kraftig nok til å gjengi dypbassregisteret stramt og kontant, samtidig som den spiller godt nok til å bli en naturlig forlengelse av høyttalerne. En bassrespons som ikke stikker seg ut negativt i lydbildet. Da vil man endelig oppleve hva dypbass betyr for musikken. Uten dypbass vil et flygel låte som et piano. Uten dypbass kan en kontrabass i verste fall høres ut som en cello. Uten dypbass blir en bassanger forvandlet til en tenor.

Men dypbass gjør også andre ting. Den øker dybden og størrelsen på lydbildet. Et koropptak fra Nidarosdomen vil komme mye nærmere virkeligheten. Plasseringen av koristene, størrelsen på rommet. Man vil også oppleve lydbildet som generelt mer luftig og gjennomsiktig.

England mot USA?
Testens to duellanter koster 18 000 kroner hver. Selv denne prisklassen er ikke uten kompromisser, og de to subwooferne er både konstruksjonsmessig og klanglig vidt forskjellige.

USA-baserte Sunfire går imot den amerikanske stereotypen, med en superkompakt subwoofer. Små fysiske mål kompenseres med ekstra slavebass, lang slaglengde og en ekstrem forsterker på hele 2700 watt! Automatisk romkorreksjon gjør den dessuten enkel å plassere.

Suben fra engelske Rel (som nå har fått amerikansk eier) er betydelig større, men med mye mindre forsterker. Dens enkle kretser har ingen romkorrigering, men de satser på hi-fi-egenskaper med et renest mulig signal.

Produkter i testen
Little Giant
Det er lett å le når man ser den lille terningen, med 28 cm korte sider. Lite aner man om at den vesle tassen kan røske tak i underlivet, og deise deg ned i sofaen! Vi håper du har en solid grunnmur …

Den første True Subwoofer fra amerikanske Sunfire slo ned som en bombe da den ble lansert på midten av 90-tallet. Etter at Bob Carver bestemte seg for å legge ned Carver-merket og starte opp Sunfire, hadde han bestemt seg for at power, det skulle det i hvert fall aldri være for lite av! Den lille True Subwoofer dengte ut sine utfordrere en etter en, til tross for at dets indre volum ofte var over 70 prosent mindre. Hemmeligheten lå i en ekstrem slaglengde på 6 cm, samt en forsterkerkraft på svimlende 2700 watt! Over ti ganger det vanlige. Dermed kunne subwooferen skyve ca. 400 kubikkcentimeter med luft. Eller det samme som to vanlige 15-tommere …! Dette ville fått kabinettet til å rakne, hvis det ikke var for den ekstra slavebassmembranen montert på motsatt side av den aktive.

True Subwoofer EQ er tredje utgave av den populære suben. Nyheten er automatisk romkorreksjon, ved hjelp av en målemikrofon og 8 bånds equalizer fra 20 til 100 Hz. Dette gjør at subwooferen kan plasseres nær sagt hvor som helst, og helst i et hjørne. Bassen blir mest faseriktig fra hjørnet, og selv om den tonalt sett låter dårligere derfra enn noe annet sted i rommet, vil romkorreksjonen nært sagt eliminere dette problemet.

På baksiden er det mulig å justere fasen trinnløst fra 0 til 180 grader. Det finnes både balansert og ubalansert linjeinngang, i tillegg til en høynivå høyttalerinngang. Sistnevnte vil ofte låte best på musikk. Vi fikk ikke behov for å gjøre noe annet enn å stille suben akkurat som det sto i bruksanvisningen, og deretter kjøre autokorreksjonen. Den funket ypperlig, og hele prosessen var over på to strakser. Som fot i hose!

Heldigvis veier suben over 20 kg tross sine små mål. Ellers ville den hoppet bortover gulvet mens den sto og banket bassen inn i kroppen på oss!

Musikkgjengivelse
Denne subwooferen er ekstremt enkel å ha med å gjøre. Plasser den i hjørnet, kjør romkorreksjonen, og vips!

Justin Timberlake får en mye mer sprudlende og engasjerende gjengivelse av bassrytmene. Der hvor REL blir vel forsiktig og må gi opp før det blir høyt nok for en brystbankende opplevelse, tar Sunfire tak i trommeslagene og moser dem lynraskt ut i rommet, før de like fort stopper igjen. Snakk om taktfast presisjon! Det er også tydelig at den vesle boksen går langt ned i dypbassregisteret. De aller dypeste basstonene er nært sagt like tydelige som mellombasstonene. Musikken får masse rom, bassen er en naturlig del av lydbildet fra høyttalerne, som for anledningen er Yamaha Soavo-1.

Bassrytmene på hiphop og rock gjengis mer taktfast enn vi har hørt på en god stund. Det lille kabinettet til suben er superstivt og farger omtrent ingenting. Vi får en direkte kobling mellom oss og basselementene, og tonestrukturen er helt flott. Bassgitaren til Tim Commerford i Rage Against the Machine, og stortromma og tammene til Brad Wilk, får svingt seg skikkelig, med et superstødig grep. Suben låter som om den var minst dobbelt så stor!

Det finnes tonale svakheter, om enn ikke åpenbare. Sammenliknet med REL-suben er Sunfire litt grovere i de nederste oktavene. Basstangentene på flygelet til Keith Jarrett puster ikke like mye, og det kan være vanskelig å høre de aller dypeste tonenes innbyrdes klangstruktur. Rel har en luftigere bass, som passer bedre med høyttalerne. Ikke sånn sett at Sunfire låter dårlig på noen som helst måte av den grunn. Totalt sett er den et heldigere kompromiss enn Rel, og er noe av det aller beste vi har hørt under 20 000-kronersmerket.

Filmgjengivelse
Noe som ikke er så kjent, men like fullt et faktum, er at en god sub kan gjøre underverker med dialogene på film. Og True Subwoofer EQ er blant de bedre vi har hørt på dette området, fordi den takket være sine små mål kan gjengi bass helt opp til øvre bassområde. Der hvor senterhøyttaleren ikke strekker seg lenger, tar subwooferen smertefritt over, uten hørbare hull i lydbildet. Dialogene på den abstrakte kinesiske ”Hero” blir mer virkelighetsnære enn uten subwoofer, og suben henger med i enhver vending. Den er faktisk ikke mye tregere enn et vanlig mellomtoneelement! Rel Britannia 3 er slett ikke dum på dette området heller, men Sunfire-suben er overlegen her.

Og dialogene er ikke det eneste på film som blir bedre med Sunfire-suben. Når bygningene raser i ”World Trade Center”, rister det skikkelig i sofaen, nesten så man blir redd for at ens eget tak skal kollapse! Den har plenty med overskudd, og den er særdeles vanskelig å slå pusten ut av. Det er mulig, men da er det så høyt som man normalt sett aldri har mulighet for å spille. Dessuten er det stor sannsynlighet for at høyttalerne eller forsterkeren vil takke for seg før Sunfire.

Konklusjon
Legenden har blitt enda bedre! Den vesle Sunfire True Subwoofer har fått innebygd automatisk romkorreksjon. Det er lett som en plett å kalibrere, og det funker som bare det! Uønskete basshevinger og -senkninger i rommet blir kompensert for, og vips så har man en subwoofer som fungerer i ethvert rom!

Og den er massiv i oppførselen. Den oppfører seg som en slagkraftig 15-tommer, eller kanskje to av dem. Lynkjapp, nådeløs og helt fantastisk. Musikken tilføres en ny dimensjon, bassområdet gjengis så bra, kjapt og hardtslående at det gagner all musikk. Et fintfølende instrument som flygel har ikke fullt så bra tonalitet som med REL-en, men det er ikke så langt unna. Basskanalen på film blåser oss tilbake i sofaen, og dialogene får en vanvittig fylde. Rett og slett en fabelaktig subwoofer, blant de beste i prisklassen. Uten tvil.

Oh, Britannia!
Som en av verdens eldste subwooferprodusenter, er REL en kraft å regne med når det kommer til dypbass. Forventningene var heller ikke små når vi pakket opp minstemann i den nye Britannia-serien. B3 har mye å leve opp til!

På tross av navnet er Britannia-serien et resultat av amerikansk påvirkning. USA-importøren Sumiko Audio kjøpte nemlig rubb og rake etter at gründer Richard E. Lord gikk av med pensjon. Eierskiftet har latt seg merke på flere måter, men spesielt ved hele tre nye produktserier, hvor B-serien er den aller heftigste. Vi har kikket nærmere på den minste bukkene bruse, den relativt kompakte B3 til 18 000 kroner.

Subwoofere som spiller ned mot gulvet har vært RELs varemerke i årevis. Men med Britannia-serien har de gått vekk fra dette. I stedet finner vi kun én bassport på undersiden, mens selve bassmembranen er frontmontert. Dette gir et smalere og høyere kabinett enn tidligere, som til gjengjeld tar opp mindre gulvplass. Ellers er det meste som før, med doble innganger for signalkabler og høyttalerkabler, og et svært nøyaktig delefilter med trinnvis justering. Derimot er fjernkontrollen, som mange eiere satte stor pris på, tatt vekk i den nye serien.

Back to basic?
Produsenten har altså gått tilbake til «røttene» når det gjelder å sette opp, plassere og stille inn subwooferne. Brukermanualen forteller detaljert hvordan du skal gå frem for å oppnå optimal bassgjengivelse i rommet ditt. I likhet med flere andre produsenter anbefaler REL å ta utgangspunkt i et av hjørnene foran lytteposisjon. Hjørneplassering gir nemlig en betydelig forsterking av lyden, samtidig som bassen fordeler seg jevnere i rommet. Dette er forutsatt at man gjør de rette justeringene, som REL mener man bør være to om. Helst bør du sitte i sofaen mens en kamerat flytter subwooferen rundt og justerer nivå og frekvenskontroller helt til bassen sitter som den skal.

REL-subwooferne er ment å skulle ta over der hovedhøyttalerne dine gir tapt i bassen, og typisk vil man ende opp med en relativt lav delefrekvens rundt 40 Hz. Deretter er det bare å finne det rette lydnivået der subwooferen øker fundamentet, men ikke tiltrekker seg for mye oppmerksomhet. Subwooferen skal utfylle, men ikke overdøve resten av anlegget.

Musikkgjengivelse
Trofaste lesere vet at REL er blant de subwooferne vi sverger til når det gjelder musikkgjengivelse. Subene er kjent for sin kjappe, distinkte bassgjengivelse som ofte oppleves mer musikalsk enn konkurrentene. De er også svært lette å integrere sammen med ulike anlegg, og i vidt forskjellige rom.

Noe av hemmeligheten er at subwooferen kobles direkte til forsterkertrinnet ved hjelp av høyttalerkabler, slik at den blir fôret med nøyaktig samme signal som høyttalerne. Dette gjør at den kan reagere lynkjapt på små nivåendringer, og at lydgjengivelsen går bedre overens med klangen fra hovedhøyttalerne.

Dette er noe du hører så fort du låner øre til REL-suben. Flygelet til Keith Jarrett låter riktignok ikke større eller tyngre enn det gjør med Sunfire, men gjengivelsen oppleves som mer korrekt, tonalt sett. Hver tangent står tydeligere frem og REL skiller bedre mellom tonene enn amerikaneren. Nesten som om klaveret er litt mer finstemt. B3 henter ut utrolig mye lavfrekvent informasjon uten å virke «treg», slik en del subwoofere gjør. Mens Sunfire nesten kan virke litt overdreven til tider, er Britannia-suben mer lett og ledig i bassgjengivelsen.

Med god tyngde og presisjon i bassen er det fristende å dra opp volumet, men B3-en er dessverre ikke så veldig begeistret for det. På tross av en ganske kraftig 10-tommer i et vesentlig større kabinett enn Sunfire, klarer den ikke på langt nær å flytte like mye luft. Faktisk sier det ganske fort stopp når vi fyrer løs med det siste albumet til Rihanna, hvor låtene preges av fete R’n’B-bassganger.

Filmgjengivelse
REL-subens styrker og svakheter gjør seg også gjeldende på film. Vi kan lett høre hvordan lyden fra senterkanalen blir mer fyldig og realistisk når den får drahjelp i dypbassen. Jet Lis kjappe replikker i «Hero» fyller rommet med skikkelig brystklang, uten at lyden blir for fet eller farget på noen måte. Senterhøyttaleren høres plutselig ut som den er dobbelt så stor! En uventet bonus for de som trodde at en subwoofer bare handlet om jordskjelv og eksplosjoner.

Derimot skorter det som forventet litt på lydtrykket i de mest utfordrende actionscenene. Når World Trade Center raser sammen på filmlerretet, bør det helst kjennes som det samme skjer med huset ditt, og her var Sunfire-subwooferen virkelig i sitt ess. Den mer siviliserte REL-en klarer ikke å sette sofaen i bevegelse på samme måte, og blir rett og slett litt tam i sammenligning. Men heldigvis gjør den jobben uten høylytte protester, blafring eller mekanisk støy, slik rimelige subwoofere ville ha gjort.

Når basselementet når sin maksimale slaglengde, slår det inn en dynamisk begrensning, trolig en form for beskyttelseskretsløp, som hindrer subwooferen i å spille høyere. Elementet jobber på overtid uten at det resulterer i kraftigere lyd. Her hadde det nok vært på sin plass med en form for subsonisk filter, som kunne skånet basselementet for de aller laveste frekvensene under 20 Hz, og heller tillatt litt høyere nivå i stedet.

Konklusjon
Tross designforskjellene er det ingen tvil: B3 er en ekte REL-sub med alt det innebærer. REL har aldri fokusert på å ha de tøffeste og «verste» subwooferne i sin prisklasse, men satser heller på subwoofere med rask respons, dyp lineær bassgjengivelse og fremfor alt: problemfri integrasjon med hovedhøyttalerne. På disse områdene opplever vi at Britannia 3 kan måle seg med de beste på markedet, men hadde gjerne sett at den hadde klemt ut noen desibel ekstra i rent lydtrykk. Hvis du skal fylle et stort rom med lyd, eller har en musikksmak som omfatter mye basstung musikk, er nok en av de større modellene et bedre, om enn noe dyrere, alternativ.

Skjønnheten og udyret?

Med såpass klare forskjeller mellom REL og Sunfire, kan det være lett å sette dem i hver sin bås. Den ene til hjemmekino, og den andre til musikk. Men sannheten er at begge kan fungere utmerket i begge disipliner.

Hvis det er lydtrykk og fet dypbass du leter etter, er det ingen tvil: Sunfire-suben har helt andre egenskaper enn REL når det gjelder å riste så det kjennes i stolrygg og bukseben. Den knøttlille kraftkaren flytter ikke bare utrolige mengder med luft – med innebygd automatisk equalizer blir den også lettere å sette opp enn subwoofere flest. I tillegg har den nok finesse til å holde følge med påkostede høyttalere, selv på krevende musikk. Det eneste vi kan finne å trekke for, er en svak tendens til å glatte over de aller minste detaljene i bassen.

Slike mikrodetaljer kommer bedre frem med den mer musikalsk orienterte REL-suben, Britannia 3. Denne kan du fint sette inn i et high-end-anlegg uten at den vil skjemme ut lyden, og spesielt kresne stativhøyttalere vil kunne være en god match. Men den klarer ikke å nå de helt store lydnivåene uten å begrense dynamikken kraftig, og kan heller ikke måle seg med Sunfire på film. I så tilfelle er nok en av de to større modellene B2 og B1 mer egnet. Men hvis omgivelsene uansett ikke tillater det helt store lydtrykket, vil en B3 gi mye god lyd for pengene.

Hvilken av disse subwooferne ville vi så lagt våre egne penger i? Vel, om du har en mørklagt kino spiller jo ikke størrelsen noen rolle, og det åpner for noen riktig svære beist av noen subwoofere. Men i stue-sammenheng tror vi du skal lete lenge etter en sub som låter like heftig, og som er like lett å gjemme bort, som Sunfire True Subwoofer EQ. Den strider nesten mot naturlovene!

Du finner flere subwoofertester og tips om plassering av subwoofere på våre nettsider www.lydogbilde.no.

    Les også

    Dynaudio priser Confidence

    Dynaudio priser Confidence

    Ett år etter lanseringen, er Confidence-høyttalerne priset.Legg til som favoritt
    Focal feirer 40

    Focal feirer 40

    Bursdagsfest med nye høyttalere - og bilstereo!Legg til som favoritt
    Tåredryppende vakkert fra Sonus faber

    Tåredryppende vakkert fra Sonus faber

    Minima Amator er blant de glemte legendene, nå kommer en ny versjon av høyttalerne.Legg til som favoritt
    Magicos rimeligste blir flere

    Magicos rimeligste blir flere

    A-serien er high-end så det holder, bare litt rimeligereLegg til som favoritt
    Marshall hits the road

    Marshall hits the road

    Med en serie tre kraftfulle høyttalere skal sommerens soundtrack være i boks.Legg til som favoritt
    KEF R11

    KEF R11

    KEFs nye R11 er skremmende gode, og verdt alle pengene, selv om de koster en del.

    Legg til som favoritt
    Sodapop SP-BB01

    Sodapop SP-BB01

    Den bærbare høyttaleren fra Sodapop tar null plass, men er en stor oppfinnelse.

    Legg til som favoritt
    Devialet Phantom Reactor 600

    Devialet Phantom Reactor 600

    Devialet Phantom Reactor 600 løser et problem for deg som vil ha det smått – men heftig! Nå i stereopar.

    Legg til som favoritt