Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro

Det blir ikke skarpere

Olympus har lykkes med kunststykket å bygge et objektiv praktisk talt uten optiske feil. Vi er imponert!
Lyd & Bilde mener
Nærmest perfekt optisk ytelse Like bra for makrofoto som for portrett
Den største blenderen er litt for liten Relativt dyr
Spesifikasjoner
  • Brennvidde: 50 mm (100 mm med Four Thirds)
  • Blender: Maks f/2. Min. f/22
  • Minste fokusavstand: 20 cm
  • Bildestabilisering: nei
  • Autofokusmotor: ja
  • Vekt: 300 gram

Four Thirds-objektivene skiller seg fra objektivene fra Canon og Nikon fordi de er  konstruert fra grunnene av utelukkende for bruk med Olympus digitale speilreflekser. Å si at de dermed er bedre er en sannhet med modifikasjoner, for hovedsakelig er de annerledes og må håndteres deretter. Visse egenskaper er ubetinget positive – og dem skal vi ta for oss under bildekvalitet. Andre egenskaper er mer tvetydige. Four Thirds-objektiver gir for eksempel et meget kraftig skarphetsdyp selv ved større blenderåpninger. Bra når man vil fange mye i fokus, dårlig når man vil ha uskarpe bakgrunner.
Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro er det nærmeste Olympus kommer et gammelt, hederlig portrettobjektiv (TIlsv. 100mm brennvidde på Olympus FourThirds-kameraer). Samtidig har den en imponerende minste fokusavstand og fungerer også, som navnet antyder, som makroobjektiv

Bildekvalitet
Det er vanskelig å slutte å snakke om bildekvaliteten på dette objektivet når man først har kommet i gang. Det er nemlig så bra! Skarpheten er utrolig imponerende over hele bildet – selv ut mot hjørnene og selv med blenderen helt åpen. Likeså ser vi ingen tegn på geometrisk fortegning eller vignettering med lystap i hjørnene. At de produsentene som støtter Four Thirds har tatt seg tid og penger til å utvikle en helt ny standard for utbyttbare objektiver, har helt åpenbart gitt gode resultater. Den eneste ulempen vi egentlig kan se med konstruksjonen, er at den maksimale blenderen ikke gir riktig så effektiv bakgrunns-uskarphet som vi gjerne skulle hatt i et portrettobjektiv. På den andre siden er objektivet desto bedre på makrofotografering.

Bokeh-en ser veldig bra ut og det er bare dersom vi skal være ytterst pirkete at vi kan peke på små fargebrytninger rundt kantene av lysende punkter. Det er imidlertid ubetydelig.

Konklusjon
Ikke nok med at man får et god objektiv nærmest uten feil, den klarer både portrettfoto og makro med bravur. Ulempene vi finner er at selv om feilene glimrer med sitt fravær, så oppfører det seg ikke akkurat som et klassisk 50mm objektiv og skarphetsdybden er litt større en vi skulle ønske. Autofokusmotoren er ikke heller den raskeste vi har sett. Dette objektivet gjør ikke alt like bra, men det det gjør bra, gjør det meget bra.

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Tamron AF Di II 18–250 3,5–6,3

Ekstrem zoom til budsjettpris

Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!

Ekstremt zoomomfang Bra pris
Synlig bildefortegning Ingen bildestabilisering

Canon EF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 IS-objektiv

Sikre langskudd

Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.

Solid brennviddeomfang Zoomlås Innebygget bildestabilisator
Kraftig linjefortegning på korte brennvidder

Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,4 G-objektiv

Portrettfoto i fronten

Kort fokusdyp krever stor blenderåpning, og Nikon leverer med overbevising på det punktet – og det selv ved bevegelige motiver.

Meget bra autofokusmotor Lyssterk
En anelse linjefortegning Optisk uskarphet ved full lysåpning

Olympus Zuiko Digital ED 18–180 mm f/3,5–6,3

Minimale forvrengninger

For å være et ekstremt zoomobjektiv presterer dette Olympus-objektivet nesten latterlig bra til prisen.

Imponerende bildekvalitet for en superzoom Bra pris
Lysstap i hjørner Linjefortegning

Nikon Nikkor AF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 G IF-ED VR DX

Fullspekket superzoom

Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.

Stort brennviddeomfang Bra konstruksjonskvalitet Innebygget bildestabilisator
Kraftig linjefortegning ved noen brennvidder

Canon EF 50 mm f/1,4 USM-objektiv

Gammel trofast tjener

En tradisjonsrik historie bygger opp forventningene, men Canon viser at de kan innfri, og tilbyr et utmerket portrettobjektiv for pengene.

Knapt noen fortegning Lyssterk
Mykt fokus med helt åpen blender
forfatter
Av

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.