I likhet med Canon, produserer Nikon en hel haug objektiver i denne kategorien. Det som gjør at dette objektivet skiller seg fra de øvrige, er at det er Nikons første 50mm objektiv for digitale systemkameraer som har innebygd autofokusmotor. Nå har mange av Nikons kamerahus en egen autofokusmotor, men eiere av Nikons tidligere modeller, for eksempel D40, D40x og D60, har det ikke. Det er litt av en ulempe når man snakker om fotografering med en blenderåpning på f/1,4 utenfor studiomiljø. Fokusdypet er så kort at det er vanskelig å treffe riktig uten autofokus dersom motivet rører det minste på seg. Endelig et portrettobjektiv som passer også til brukere av Nikons noe eldre DSLR-kameraer altså!
Bildekvalitet
Basert på våre tidligere erfaringer av objektiver fra kameragigantene, forventer vi å se nesten samme bildekvalitet som hos Canons tilsvarende objektiv. Vi finner riktignok store likheter, men også visse forskjeller. Autofokusen er hakket bedre, og er en fryd å jobbe med – eiere av et Nikon-kamera kan prise seg lykkelige på det planet. Derimot ser vi overraskende nok noe mer geometrisk fortegning enn det man ønsker seg på et fastobjektiv. Det er marginalt, men fotograferer man gjentatte mønstre eller bygninger, kan det forstyrre en anelse. Akkurat som med Canon-objektivet finner vi optisk uskarphet ut mot hjørnene ved stor blenderåpning, og bildene blir jevnt over vel myke. Ved mindre blenderåpninger – fra f4 – blir bildene imidlertid knivskarpe.
Enda en forbedring sammenlignet med tidligere tilsvarende objektiver fra Nikon finner vi når vi ser på bokeh-karakteren. Rundere former enn tidligere og jevnt over en bokeh som duger utmerket for de fleste anledninger.
Konklusjon
Vi kan praktisk talt kopiere konklusjonen fra Canons tilsvarende objektiv. Nikon-objektivet er både bra og prisgunstig, men har sine svakheter, først og fremst ved full blenderåpning. Objektivet har litt tønneformet fortegning, men vi unnskylder det gjerne da objektivet er tenkt å fange organiske motiver fremfor rette og rake. Fin bokeh-karakter og meget bra autofokusmotor fører til at vi ikke kan annet enn å anbefale dette objektivet til portrettfotografen.
Også i denne testen:
Tamron AF Di II 18–250 3,5–6,3
Ekstrem zoom til budsjettpris
Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!
Canon EF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 IS-objektiv
Sikre langskudd
Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.
Olympus Zuiko Digital ED 18–180 mm f/3,5–6,3
Minimale forvrengninger
For å være et ekstremt zoomobjektiv presterer dette Olympus-objektivet nesten latterlig bra til prisen.
Nikon Nikkor AF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 G IF-ED VR DX
Fullspekket superzoom
Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.
Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro
Det blir ikke skarpere
Olympus har lykkes med kunststykket å bygge et objektiv praktisk talt uten optiske feil. Vi er imponert!
Canon EF 50 mm f/1,4 USM-objektiv
Gammel trofast tjener
En tradisjonsrik historie bygger opp forventningene, men Canon viser at de kan innfri, og tilbyr et utmerket portrettobjektiv for pengene.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser