Canon produserer i skrivende stund tre ulike objektiver med en brennvidde på 50 mm. På papiret ligger EF 50 mm f/1,4 USM i midten av de tre, både når det gjelder ytelse, maksimal blenderåpning og pris – og føltes derfor som et godt valg for en test.
Konstruksjonskvaliteten er helt ok for prisen, og overlegen den plastaktige følelsen man får fra det billigere søskenbarnet deres. Objektivet passer på alle Canons digitale speilreflekskameraer, selv de med fullformat bildebrikke. For de aller fleste, altså de med en APS-C-bildebrikke i kameraet, kommer den effektive brennvidden til å være 80 mm, noe som gjør objektivet utmerket for portrettfoto.
Bildekvalitet
Selv den maksimale blenderåpningen på f 1,4 taler for portrettfoto ettersom den muliggjør fotografering med en veldig kort skarphetsdybde. Stor blenderåpning til en overkommelig pris er imidlertid litt av en oppskrift for optisk uskarphet og myke bilder. Dette er også tilfellet her. Ved maksimal blenderåpning blir bildene avgjort for myke, spesielt ut mot kantene. Vi kan kanskje tilgi dette, da mange er ute etter en litt mykere karakter på portrettfotoene, og vil man få mer optimale resultater, kan man selvsagt minske blenderåpningen et par hakk.
Objektivet plages ikke av noen større fortegninger, noe som ikke er så rart med tanke på at det har en fast brennvidde.
Noe vi anser som meget viktig for en portrettlinse, er hvordan bokeh-en ser ut. Det finnes tilfeller der objektivet ikke produserer helt mykt fokuserte bakgrunner, men vi er jevnt over fornøyd. Selv om man blender ned objektivet, er bakgrunns-uskarpheten oppbygd av runde, myke former som bare i verste fall får noen harde kanter.
Konklusjon
Den optiske kvaliteten er utmerket for pengene, men presser man objektivet til det ytterste får man – ikke uventet – ikke perfekt resultat. Selv om visse brukere kan ha synspunkter på ytelsen ved full blenderåpning, kommer andre nesten til å se feilen som estetisk passende og positiv. Jevnt over er bokeh-en bra og objektivet demper fokuset i bakgrunner selv veldig nære motivet, og dette til en god pris. Tommelen opp.
Også i denne testen:
Tamron AF Di II 18–250 3,5–6,3
Ekstrem zoom til budsjettpris
Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!
Canon EF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 IS-objektiv
Sikre langskudd
Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.
Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,4 G-objektiv
Portrettfoto i fronten
Kort fokusdyp krever stor blenderåpning, og Nikon leverer med overbevising på det punktet – og det selv ved bevegelige motiver.
Olympus Zuiko Digital ED 18–180 mm f/3,5–6,3
Minimale forvrengninger
For å være et ekstremt zoomobjektiv presterer dette Olympus-objektivet nesten latterlig bra til prisen.
Nikon Nikkor AF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 G IF-ED VR DX
Fullspekket superzoom
Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.
Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro
Det blir ikke skarpere
Olympus har lykkes med kunststykket å bygge et objektiv praktisk talt uten optiske feil. Vi er imponert!
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser