Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Canon EF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 IS-objektiv

Sikre langskudd

Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.
Lyd & Bilde mener
Solid brennviddeomfang Zoomlås Innebygget bildestabilisator
Kraftig linjefortegning på korte brennvidder
Spesifikasjoner
  • Brennvidde: 18–200 mm (29–320 mm med APS-C)
  • Blender: Maks f/3,5–5,6. Min. f/22–36
  • Minste fokusavstand: 45 cm
  • Bildestabilisering: ja
  • Autofokusmotor: ja
  • Vekt: 600 gram

Dette objektivet er relativt stort og tungt. Ikke så rart med tanke på at det er en superzoom med innebygd autofokusmotor og bildestabilisering. Et temmelig komplett objektiv!

Vi oppfatter objektivet som velbygd i solid plast. Oppe på objektivets venstre side finner vi små brytere for å slå autofokus samt bildestabilisering av eller på. Under objektivet finnes en zoomlås man kan bruke når man bærer kameraet over skulderen, da tyngdekraften gjerne feller ut objektivet til dens fulle lengde. Bra!

Bildekvalitet
Optiske feil er en bieffekt det er vanskelig å unngå når man klemmer inn så mye i et og samme obektiv. Bilder tatt med brennvidde på 200 mm plages av lilla fargebryting rundt konturer og mindre detaljer. Derimot finner vi ingen større problemer med synlig fargebryting på bilder tatt på lengste brennvidde. Dessverre er det verre ved kortere brennvidder, og ved 18 mm er det tydelig. Selv om objektivet har bra vidvinkelbrennvidde, er det ikke optimalt på motiv med mange rette linjer, for eksempel arkitektur da rette linjer vil se tydelig fortegnet ut. Objektivet har kraftigere fortegning ved 18 mm enn med kameraets standardobjektiv – et tydelig eksempel på at man må gi avkall på noe kvalitet for å få et alt-i-ett-objektiv. Den innebygde bildestabiliseringen imponerer sterkt. Er du stødig på hendene eller kan støtte deg mot noe, er det ikke mange bilder som trenger å forkastes – selv ikke i dårlig lys.

Bokeh-en – sløringen bak fokuspunktet – er gjennomgående bra, selv ved mindre blenderåpninger, både når det gjelder allmenn karakter og rundhet i bakgrunnssløret.

Konklusjon
Objektivet har en høylytt og ikke akkurat kjapp autofokusmotor, og vi finner optiske feil eller fortegninger ved de fleste brennvidder. Verst er egentlig fortegningen ved korte brennvidder, som er en nedtur selv sammenlignet med det 18–55 mm-objektivet som følger med Canons billigere speilreflekskameraer i dag. Dersom man vet hva man gir seg inn på, og bildene kan justeringes i etterhånd, får man imidlertid veldig mye fotofrihet for pengene – i et og samme objektiv og med meget god bildestabilisering.

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Tamron AF Di II 18–250 3,5–6,3

Ekstrem zoom til budsjettpris

Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!

Ekstremt zoomomfang Bra pris
Synlig bildefortegning Ingen bildestabilisering

Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,4 G-objektiv

Portrettfoto i fronten

Kort fokusdyp krever stor blenderåpning, og Nikon leverer med overbevising på det punktet – og det selv ved bevegelige motiver.

Meget bra autofokusmotor Lyssterk
En anelse linjefortegning Optisk uskarphet ved full lysåpning

Olympus Zuiko Digital ED 18–180 mm f/3,5–6,3

Minimale forvrengninger

For å være et ekstremt zoomobjektiv presterer dette Olympus-objektivet nesten latterlig bra til prisen.

Imponerende bildekvalitet for en superzoom Bra pris
Lysstap i hjørner Linjefortegning

Nikon Nikkor AF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 G IF-ED VR DX

Fullspekket superzoom

Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.

Stort brennviddeomfang Bra konstruksjonskvalitet Innebygget bildestabilisator
Kraftig linjefortegning ved noen brennvidder

Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro

Det blir ikke skarpere

Olympus har lykkes med kunststykket å bygge et objektiv praktisk talt uten optiske feil. Vi er imponert!

Nærmest perfekt optisk ytelse Like bra for makrofoto som for portrett
Den største blenderen er litt for liten Relativt dyr

Canon EF 50 mm f/1,4 USM-objektiv

Gammel trofast tjener

En tradisjonsrik historie bygger opp forventningene, men Canon viser at de kan innfri, og tilbyr et utmerket portrettobjektiv for pengene.

Knapt noen fortegning Lyssterk
Mykt fokus med helt åpen blender
forfatter
Av

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.