annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Objektivet skaper bildene

Er du en av mange fotointeresserte som har kjøpt deg ditt første digitale systemkamera, og nå sitter og lurer på hvilket objektiv som hadde vært det perfekte til­behøret for deg? Les videre!

Pluss lbadvantages
Ekstremt zoomomfang Bra pris
Minus lbdisadvantages
Synlig bildefortegning Ingen bildestabilisering

En god fotograf kan gjøre underverker, selv med begrenset utstyr. Men når det sagt, så finnes det visse bilder man ikke kan ta uten riktig utstyr. Det spiller heller ingen rolle hvor bra kameraet ditt er, hvis du ikke har optikk som passer til motivet og situasjonen. Et ordspråk som florerer friskt innen fotokretser er: ”Legg halvparten så mye penger som du hadde tenkt i kameraet, og dobbelt så mye som du hadde tenkt i objektiv.” Det er mye sant i dette.
Det er ganske enkelt optikken som avgjør hvor nært innpå en fugl på himmelen du kommer, eller om du kan studere sommerfuglens øyne i detalj eller ikke. Det er optikken som avgjør om du kan få et ansikt til å bli et blikkfang – isolert og tydelig – eller om bakgrunnen skal få ta overhånd. Optikken handler om muligheter og, unnskyld klisjeen, utvidede perspektiver.

Det er en vanskelig verden å kaste seg inn i for nybegynneren, og her kan man ikke bare gå og ta sikkerstikket og kjøpe det siste eller dyreste, noe som fungerer bra i mange andre sammenhenger. Nei, her er det viktig å kjøpe noe som passer perfekt til en selv og den type bilder man vil ta.

Slik tolker du navnene
Det blir ikke lettere av at objektivnavn som oftest bare består av tall og forkortelser. For den innvidde avslører navnet mye, men det er en ordentlig jungel mens man holder på å orientere seg.

Her er noen veivisere.
For det første kan man alltid lese hvilken brennvidde, målt i millimeter, objektivet har. Dersom brennvidden uttrykkes i et intervall, for eksempel ”18–55 mm”, er det et zoomobjektiv. Er brennvidden i stedet bare ett tall, er objektivets brennvidde fast, og du må bevege deg til eller fra motivet for å beskjære bildet. Faste objektiver kan gi bedre bildekvalitet og har ofte større lysåpning – blenderåpning –  men ulempen er at du må ha flere objektiver i fotovesken for å dekke alle mulige motiver.

Det andre man kan lese, er objektivets maksimale blenderåpning. Dette blir uttrykt som en brøk, og ligner som oftest på ”f/2,8”. Den maksimale blenderåpningen er et mål på objektivets lysstyrke, men sier også noe om hva den grunnest mulige skarphetsdybden er.

Sist, men ikke minst, pleier hver produsent å ha egne forkortelser for de eventuelle ekstrafunksjonene man kan finne på objektivet, for eksempel bildestabilisering, og hvilken type autofokusmotor som brukes. Les deg opp på akkurat din produsent! Men hvilke verdier bør man lete etter? Og hva betyr de egentlig?
 

Fokus på innkjøp

Med teorien på plass, kaster vi oss over selve testingen. Et portrettobjektiv og en alt-i-ett-linse er naturlige steg for den som har kjøpt sitt første systemkamera og vil eksperimentere med mer enn den medfølgende linsen.

Valg av hvilke objektiver vi skulle teste, falt helt naturlig. Uansett hvor stor fotointeresse man har og hva man helst fotograferer, kommer de aller fleste som eier et systemkamera til å ta en hel del portrettbilder – om ikke annet så av skravlende venner. Derfor kan det aldri være feil å eie et god portrettobjektiv. Foruten at zoomobjektivene som følger med de fleste digitale systemkameraer nesten alltid er av litt lavere kvalitet, er de heller ikke spesielt lyssterke. For gode portrettfoto er det nesten en fordel dersom man kan viske ut bakgrunnen for å få et ordentlig blikkfang på motivets ansikt, og da kreves det stor blenderåpning. Typisk f1,4 til f2,8. Et for formålet tilpasset objektiv gir altså ikke bare bedre bildekvalitet, men gjør også at man kan ta bilder man ikke kunne ta tidligere.

En annen type objektiv vi vet etterspørres av mange, er et zoomobjektiv med stort zoomomfang. De fleste av oss er makelige fra naturens side, og dersom vi kan minimere antall objektiver i kameravesken er det selvsagt et pluss. Selv om akkurat de superzoomobjektivene vi testet selvsagt ikke kan konkurrere uten en vel sammensatt samling fastoptikk når det gjelder kvalitet og muligheter, er de en god middelvei for de som heller vil holde vekten av fotobagen lav eller de av oss som har begrenset budsjett.

I visse tilfeller benytter flere kameraprodusenter samme tilkoblingsbajonett, som Panasonic og Olympus, Samsung og Pentax og Minolta og Sony, men som oftest kan man ikke sette et objektiv fra en produsent på kameraet til en annen.
Foruten at vi tester Canon og Nikon – som til tross for meget gode kameraer fra konkurransesugne nykommere er de to kjempene på markedet – tester vi også Olympus. Årsaken til at det ble nettopp Olympus, er at Four Thirds-objektivet deres helt og holdent er laget for å brukes med digitale kameraer, noe som gjør dem ekstra spennende. De passer også på kameraer fra Panasonic og Leica som benytter samme objektivfatning og FourThirds-format. 

Som en joker har vi tatt med et ekstremt zoomobjektiv fra Tamron for å få svar på spørsmålet om hvordan objektiver fra andre produsenter står seg i konkurransen med originalobjektiver. Den varianten vi testet var tilpasset Canon-kameraer, men det finnes også med objektivfatninger for andre kamerahus.

 
 

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Ultimate Ears Wonderboom 2

Ultimate Ears Wonderboom 2

La ikke det søte utseendet lure deg, Wonderboom 2 har overraskende potent lyd.

Legg til som favoritt
Marshall Stockwell 2

Marshall Stockwell 2

Marshalls reisehøyttalere har endelig fått vannbeskyttelse, og låter bedre enn noensinne.

Legg til som favoritt
LG Xboom Go PK3

LG Xboom Go PK3

Minste Xboom Go-modellen ser kanskje ikke like kul ut som storebrødrene, men er tøffere.

Legg til som favoritt
JBL Charge 4

JBL Charge 4

Takket være bedre lydkvalitet og lengre spilletid nærmer JBL Charge 4 seg perfeksjon.

Legg til som favoritt
• Brennvidde: 18–250 mm (29–400 mm med APS-C) • Blender: Maks f/3,5–6,3. Min. f/22–f/40 • Minste fokusavstand: 45 cm • Bildestabilisering: nei • Autofokusmotor: ja • Vekt: 430 gram
Pris: 4200 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Gammel trofast tjener
En tradisjonsrik historie bygger opp forventningene, men Canon viser at de kan innfri, og tilbyr et utmerket portrettobjektiv for pengene.

Canon produserer i skrivende stund tre ulike objektiver med en brennvidde på 50 mm. På papiret ligger EF 50 mm f/1,4 USM i midten av de tre, både når det gjelder ytelse, maksimal blenderåpning og pris – og føltes derfor som et godt valg for en test.

Konstruksjonskvaliteten er helt ok for prisen, og overlegen den plastaktige følelsen man får fra det billigere søskenbarnet deres. Objektivet passer på alle Canons digitale speilreflekskameraer, selv de med fullformat bildebrikke. For de aller fleste, altså de med en APS-C-bildebrikke i kameraet, kommer den effektive brennvidden til å være 80 mm, noe som gjør objektivet utmerket for portrettfoto.

Bildekvalitet
Selv den maksimale blenderåpningen på f 1,4 taler for portrettfoto ettersom den muliggjør fotografering med en veldig kort skarphetsdybde. Stor blenderåpning til en overkommelig pris er imidlertid litt av en oppskrift for optisk uskarphet og myke bilder. Dette er også tilfellet her. Ved maksimal blenderåpning blir bildene avgjort for myke, spesielt ut mot kantene. Vi kan kanskje tilgi dette, da mange er ute etter en litt mykere karakter på portrettfotoene, og vil man få mer optimale resultater, kan man selvsagt minske blenderåpningen et par hakk.
Objektivet plages ikke av noen større fortegninger, noe som ikke er så rart med tanke på at det har en fast brennvidde.

Noe vi anser som meget viktig for en portrettlinse, er hvordan bokeh-en ser ut. Det finnes tilfeller der objektivet ikke produserer helt mykt fokuserte bakgrunner, men vi er jevnt over fornøyd. Selv om man blender ned objektivet, er bakgrunns-uskarpheten oppbygd av runde, myke former som bare i verste fall får noen harde kanter.

Konklusjon
Den optiske kvaliteten er utmerket for pengene, men presser man objektivet til det ytterste får man – ikke uventet – ikke perfekt resultat. Selv om visse brukere kan ha synspunkter på ytelsen ved full blenderåpning, kommer andre nesten til å se feilen som estetisk passende og positiv. Jevnt over er bokeh-en bra og objektivet demper fokuset i bakgrunner selv veldig nære motivet, og dette til en god pris. Tommelen opp.

Det blir ikke skarpere
Olympus har lykkes med kunststykket å bygge et objektiv praktisk talt uten optiske feil. Vi er imponert!

Four Thirds-objektivene skiller seg fra objektivene fra Canon og Nikon fordi de er  konstruert fra grunnene av utelukkende for bruk med Olympus digitale speilreflekser. Å si at de dermed er bedre er en sannhet med modifikasjoner, for hovedsakelig er de annerledes og må håndteres deretter. Visse egenskaper er ubetinget positive – og dem skal vi ta for oss under bildekvalitet. Andre egenskaper er mer tvetydige. Four Thirds-objektiver gir for eksempel et meget kraftig skarphetsdyp selv ved større blenderåpninger. Bra når man vil fange mye i fokus, dårlig når man vil ha uskarpe bakgrunner.
Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro er det nærmeste Olympus kommer et gammelt, hederlig portrettobjektiv (TIlsv. 100mm brennvidde på Olympus FourThirds-kameraer). Samtidig har den en imponerende minste fokusavstand og fungerer også, som navnet antyder, som makroobjektiv

Bildekvalitet
Det er vanskelig å slutte å snakke om bildekvaliteten på dette objektivet når man først har kommet i gang. Det er nemlig så bra! Skarpheten er utrolig imponerende over hele bildet – selv ut mot hjørnene og selv med blenderen helt åpen. Likeså ser vi ingen tegn på geometrisk fortegning eller vignettering med lystap i hjørnene. At de produsentene som støtter Four Thirds har tatt seg tid og penger til å utvikle en helt ny standard for utbyttbare objektiver, har helt åpenbart gitt gode resultater. Den eneste ulempen vi egentlig kan se med konstruksjonen, er at den maksimale blenderen ikke gir riktig så effektiv bakgrunns-uskarphet som vi gjerne skulle hatt i et portrettobjektiv. På den andre siden er objektivet desto bedre på makrofotografering.

Bokeh-en ser veldig bra ut og det er bare dersom vi skal være ytterst pirkete at vi kan peke på små fargebrytninger rundt kantene av lysende punkter. Det er imidlertid ubetydelig.

Konklusjon
Ikke nok med at man får et god objektiv nærmest uten feil, den klarer både portrettfoto og makro med bravur. Ulempene vi finner er at selv om feilene glimrer med sitt fravær, så oppfører det seg ikke akkurat som et klassisk 50mm objektiv og skarphetsdybden er litt større en vi skulle ønske. Autofokusmotoren er ikke heller den raskeste vi har sett. Dette objektivet gjør ikke alt like bra, men det det gjør bra, gjør det meget bra.

Fullspekket superzoom
Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.

Så til Nikons megazoom. Brennviddeomfanget er stort, og med dette objektivet får vi både vidvinkel og ordentlig telefoto. De bange anelsene vi alltid har over bildekvaliteten når det kommer til ekstreme zoomobjektiver, innfinner seg selvsagt, men førsteinntrykket er bra. Konstruksjonskvaliteten føles nemlig meget bra for prisklassen, og konstruksjonen av plast og metall med vannavstøtende gummi føles slitesterk, om enn ikke helt perfekt for de virkelige villmarksfotografene. Her finnes små brytere for å slå av og på autofokus, bildestabilisering og for å sette bildestabiliseringen i et bestemt nivå for å fotografere fra et bevegelig punkt, for eksempel fra en bil.

Bildekvalitet
Enda en gang viser en sammenligning med Canons objektiv at produsentene  benytter lignende teknikker i utviklingen av sine objektiver. De lilla fargebrytningnene dukker opp i teleenden av zoomen, men problemet kontrolleres likevel forholdsvis bra med tanke på objektets store zoomområde.

Derimot er problemet med geometrisk fortegning fremtredende over nesten hele zoomområdet. Det er mer synlig her i et alt-i-ett-objektiv enn i et portrettobjektiv med fast brennvidde, da man vil kunne fotografere for eksempel horisonten fra hotellromsvinduet med havutsikt uten at horisonten bøyer seg i feil retning. Vi hadde håpet på et bedre resultat her, men er ikke overrasket.

Også bokeh-en viser svakheter. Objektivet har lett for å fange uskarpheten med lite sløring av bakgrunnen , noe som gjør at den lett drar blikket til seg selv om bakgrunnen ikke er i fokus. Noen katastrofe er det imidlertid ikke, og med litt eksperimentering med avstand, brennvidde og blenderåpning, kan man få meget bra resultat.

Konklusjon
Forholdsvis bra kontroll over vignettering og meget bra autofokusmotor er noen av objektivets fordeler. Størst blant ulempene er de fortegningene vi finner over nesten hele zoomområdet. Det er også litt synd at Nikon ikke har satt på en zoomlås – man risikerer nemlig at hele objektivet siger ut i sin fulle lengde når man bærer kameraet over skulderen. Men dersom man kan leve med noen negative sider for å få mye zoom i et og samme objektiv, er dette et godt kjøp med mange sterke sider.

Minimale forvrengninger
For å være et ekstremt zoomobjektiv presterer dette Olympus-objektivet nesten latterlig bra til prisen.

Hvor fine resultater vi enn fikk med Olympus’ portrettobjektiv, er vi redd det så avgjort må bli dårligere optisk ytelse i et megazoomobjektiv fra Olympus. Dette er kompleks optikk og resultatet kan vel ikke bli perfekt over hele zoomrekkevidden?

Det første vi legger merke til med objektivet er at det ikke har innebygd bildestabilisering. Visse produsenter velger å bruke sensorstabilisering i sine kamerahus i stedet for linsestabilisering i optikken, og de siste generasjoners Four Thirds-kameraer har også innebygd stabilisering. Hvis man derimot eier for eksempel en Olympus E-300/330 eller E-500, må man tåle å bruke stativ ved lengre brennvidder eller ganske enkelt bare fotografere i godt lys.

Bildekvalitet
Så til det spennende spørsmålet om også Four Thirds-zoomobjektivet holder god optisk kvalitet. Det raske svaret er absolutt, med objektivet har ikke uventet synlige linjefortegninger over store deler av zoomområdet, men at disse er mindre skjemmende enn på tilsvarende objektiver fra andre produsenter. Den optiske skarpheten imponerer, og vi ser ingen store problemer med vignettering – lystap i hjørnene –  det er ganske enkelt ikke perfekt, men vi har aldri noensinne har sett et obektiv i denne prisklassen håndtere et så stort zoomomfang så pass bra som dette.

Vi vil imidlertid enda en gang understreke at dette skyldes at objektivets konstruksjon er tilpasset bildebrikken i FourThirds-formatet, men Olympus-objektivet også har visse svakheter. For eksempel er den største blenderåpningen ikke spesielt stor, og dersom man kombinerer den med et eldre kamerahus uten bildestabilisering, er risikoen stor for at det blir vanskelig å bruke hele zoomrekkevidden uten å få uskarpe bilder. Lysstyrken er altså en svakhet man må leve med for å få så imponerende bilder.

«Bokeh-en» er heller ikke perfekt, og bakgrunnen har en tendens til å se litt rotete ut – men det er langt fra det verste resultatet vi har sett på en megazoom.

Konklusjon
Four Thirds-standarden er delvis basert på lette objektiver som gir jevnt over lav linjefortegning. Så langt lykkes man utmerket. Objektivet veier ikke mer enn 435 gram og bildekvaliteten er utrolig i sammenligning med eldre objektivstandarder. Men også solen har sine flekker og lysstyrken er ikke den beste. Sitter du på et eldre Four Thirds-kamera, kan det være verdt å oppgradere også det for å få maksimalt ut av dette objektivet.

Portrettfoto i fronten
Kort fokusdyp krever stor blenderåpning, og Nikon leverer med overbevising på det punktet – og det selv ved bevegelige motiver.

I likhet med Canon, produserer Nikon en hel haug objektiver i denne kategorien. Det som gjør at dette objektivet skiller seg fra de øvrige, er at det er Nikons første 50mm objektiv for digitale systemkameraer som har innebygd autofokusmotor. Nå har mange av Nikons kamerahus en egen autofokusmotor, men eiere av Nikons tidligere modeller, for eksempel D40, D40x og D60, har det ikke. Det er litt av en ulempe når man snakker om fotografering med en blenderåpning på f/1,4 utenfor studiomiljø. Fokusdypet er så kort at det er vanskelig å treffe riktig uten autofokus dersom motivet rører det minste på seg. Endelig et portrettobjektiv som passer også til brukere av Nikons noe eldre DSLR-kameraer altså!

Bildekvalitet
Basert på våre tidligere erfaringer av objektiver fra kameragigantene, forventer vi å se nesten samme bildekvalitet som hos Canons tilsvarende objektiv. Vi finner riktignok store likheter, men også visse forskjeller. Autofokusen er hakket bedre, og er en fryd å jobbe med – eiere av et Nikon-kamera kan prise seg lykkelige på det planet. Derimot ser vi overraskende nok noe mer geometrisk fortegning enn det man ønsker seg på et fastobjektiv. Det er marginalt, men fotograferer man gjentatte mønstre eller bygninger, kan det forstyrre en anelse. Akkurat som med Canon-objektivet finner vi optisk uskarphet ut mot hjørnene ved stor blenderåpning, og bildene blir jevnt over vel myke. Ved mindre blenderåpninger – fra f4 –  blir bildene imidlertid knivskarpe.

Enda en forbedring sammenlignet med tidligere tilsvarende objektiver fra Nikon finner vi når vi ser på bokeh-karakteren. Rundere former enn tidligere og jevnt over en bokeh som duger utmerket for de fleste anledninger.

Konklusjon
Vi kan praktisk talt kopiere konklusjonen fra Canons tilsvarende objektiv. Nikon-objektivet er både bra og prisgunstig, men har sine svakheter, først og fremst ved full blenderåpning. Objektivet har litt tønneformet fortegning, men vi unnskylder det gjerne da objektivet er tenkt å fange organiske motiver fremfor rette og rake. Fin bokeh-karakter og meget bra autofokusmotor fører til at vi ikke kan annet enn å anbefale dette objektivet til portrettfotografen.

Sikre langskudd
Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.

Dette objektivet er relativt stort og tungt. Ikke så rart med tanke på at det er en superzoom med innebygd autofokusmotor og bildestabilisering. Et temmelig komplett objektiv!

Vi oppfatter objektivet som velbygd i solid plast. Oppe på objektivets venstre side finner vi små brytere for å slå autofokus samt bildestabilisering av eller på. Under objektivet finnes en zoomlås man kan bruke når man bærer kameraet over skulderen, da tyngdekraften gjerne feller ut objektivet til dens fulle lengde. Bra!

Bildekvalitet
Optiske feil er en bieffekt det er vanskelig å unngå når man klemmer inn så mye i et og samme obektiv. Bilder tatt med brennvidde på 200 mm plages av lilla fargebryting rundt konturer og mindre detaljer. Derimot finner vi ingen større problemer med synlig fargebryting på bilder tatt på lengste brennvidde. Dessverre er det verre ved kortere brennvidder, og ved 18 mm er det tydelig. Selv om objektivet har bra vidvinkelbrennvidde, er det ikke optimalt på motiv med mange rette linjer, for eksempel arkitektur da rette linjer vil se tydelig fortegnet ut. Objektivet har kraftigere fortegning ved 18 mm enn med kameraets standardobjektiv – et tydelig eksempel på at man må gi avkall på noe kvalitet for å få et alt-i-ett-objektiv. Den innebygde bildestabiliseringen imponerer sterkt. Er du stødig på hendene eller kan støtte deg mot noe, er det ikke mange bilder som trenger å forkastes – selv ikke i dårlig lys.

Bokeh-en – sløringen bak fokuspunktet – er gjennomgående bra, selv ved mindre blenderåpninger, både når det gjelder allmenn karakter og rundhet i bakgrunnssløret.

Konklusjon
Objektivet har en høylytt og ikke akkurat kjapp autofokusmotor, og vi finner optiske feil eller fortegninger ved de fleste brennvidder. Verst er egentlig fortegningen ved korte brennvidder, som er en nedtur selv sammenlignet med det 18–55 mm-objektivet som følger med Canons billigere speilreflekskameraer i dag. Dersom man vet hva man gir seg inn på, og bildene kan justeringes i etterhånd, får man imidlertid veldig mye fotofrihet for pengene – i et og samme objektiv og med meget god bildestabilisering.

Ekstrem zoom til budsjettpris
Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!

Hvis man ikke føler at man finner det objektivet man leter etter i det utvalget kameraprodusenten tilbyr, kan man alltid se på tredjepartsprodusenter. For å lokke kjøpere tilbyr de som oftest noe spesielt – uansett om det er lave priser eller ekstrem zoom. Akkurat Tamron er kjent for å produsere zoomobjektiver av høy kvalitet, og dette objektivet er et prakteksempel på akkurat det.

Hva er det da man får? Den siste varianten av dette objektivet har innebygd autofokusmotor, men ingen bildestabilisering. Det passer kameraer fra Sony, Minolta, Nikon, Canon, Pentax og Samsung – så lenge man kjøper objektiver med tilpasset bajonett. Vi testet objektivet med et Canon-kamera. Objektivet er kanskje ikke vakkert, men føles funksjonelt. Vi liker den så langt, ikke minst fordi den har zoomlås slik at objektivfronten ikke kryper utover når man bærer kameraet over skulderen.

Bildekvalitet
I likhet med de øvrige superzoomobjektivene vi har testet i dette nummeret, må man tåle en del bildefortegninger. Imponerende nok slår objektivet både Canon og Nikons megazoomer når det gjelder linjefortegning – om enn bare marginalt. Problemet er fortsatt merkbart og vi ville unngå å fotografere regelmessige mønstre og rette former ved full vidvinkel dersom man ikke vil ofre tid (og bildekvalitet!) på etterbehandlingen av bildene.
Objektivet har også litt vignettering i hjørnene på store blenderåpninger ved korte brennvidder, men selv det problemet er relativt beskjedent. Skarpheten er jevnt over bra, men dårligst på full vidvinkel og med åpen blender. Ingen merkverdigheter, bare realiteter. Bokeh-en er hovedsakelig nøytral og verken forstyrrer eller bidrar til bildene. Helt ok for et zoomobjektiv med så stort zoomomfang.

Konklusjon
Gigantisk zoomomfang og ytelse som på mange punkter overgår det man får fra produsentene av originaloptikk til sitt kamera. En god pris. Hva vi ikke liker? Den største ulempen er at den mangler bildestabilisator, så dersom kamerahuset ikke har innebygd bildestabilisator, må man kjempe hardt for å holde kameraet stille på lange brennvidder. Dersom man derimot eier for eksempel en Sony med innebygd bildestabilisering, er dette et meget bra kjøp.

 

    Les også

    Fant ikke noen innlegg.