annonse
annonse

test: XTZ 99.25 Beryllium

XTZ 99.25 Beryllium
XTZ 99.25 Beryllium

Toppklasse fra budsjettkongen

Med eksotisk berylliumdiskant plasserer denne høyttaleren seg godt opp i toppklassen, og gjengir musikken med et detaljnivå få er i stand til.

Fantastisk oppløsning og musikalitet, som man normalt må enda lenger opp i pris for å få. Dette nærmer seg high-end.
Vi kunne godt ønsket oss enda mer trøkk før høyttalerne sier fra.

Svenske XTZ er kjent for å gi meget god lydkvalitet innenfor et rimelig budsjett. Noe som ofte resulterer i høyttalere som ikke svir i lommeboka, men som likevel gir mer enn et snev av musikkopplevelser. Noe av løsningen er å utvikle i Sverige, og produsere i Kina.

Samtidig, i søken etter å tøye strikken lengst mulig, har man enkelte ganger falt for fristelsen å øke budsjettet for å kunne plukke komponenter fra øverste hylle. Og likevel ende opp med et sluttprodukt som gjerne koster halve prisen av tilsvarende fra konkurrentene. Divine-serien er det mest ekstreme tilfellet i så måte, hvor den gulvstående Alpha 100.49 troner med en prislapp på 80.000 kroner, men hvor produsenten hardnakket hevder at du ikke finner en høyttaler under 200.000 kroner som kan måle seg. Undertegnede hørte den i fjor i deres fasiliteter i Torup i Sverige, og selv om jeg ikke kan bekrefte påstanden uten å ha testet direkte opp mot andre høyttalere, så er det ganske ekstremt hva den presterer, når man snakker detaljer, tonalitet og alle flotte ord man kan lire av seg.

Likevel er det bare noen ytterst få av oss som har slike budsjetter å handle for. Det er her 99-serien kommer inn. Dette er plasseringsvennlige høyttalere i håndterlig størrelse, med høykvalitets kabinetter, og ikke minst meget gode komponenter. Bass- og mellomtoneelementene i serien er fra øverste hylle hos norske SEAS, som er verdenskjent for sine høyttalerelementer.

Standardmodellen av XTZ 99.25 har bånddiskant og koster halve prisen av den med berylliumdiskant. Foto: XTZ

Beryllium

Opprinnelig har 99-serien bånddiskanter fra kinesiske Fountek, som ifølge XTZ er blant de beste på markedet. Men det finnes en oppgradering, hvor diskanten byttes til en dome i beryllium. Beryllium er et svindyrt materiale, ettertraktet for sine glimrende egenskaper for diskantgjengivelse. Focal er blant high-end-produsentene som sverger til materialet i sine dyrere serier.

I oppgraderingen følger også forbedrede delefiltre med Mundorf-komponenter. I high-end-bransjen er det få som har Mundorfs rykte innen delefiltre.

I Beryllium-versjonen av 99.25 er delefilteret oppgradert med Mundorf-komponenter. XTZ

– Vi har lenge tilbudt denne oppgraderingen, hvor kunden kan bestille et sett med berylliumdiskanter og tilpassede delefilter, og gjøre utskiftingen selv. Men nå tilbyr vi for første gang høyttalerne med denne oppgraderingen montert av oss i forkant, sa sjefskonstruktør hos XTZ, Olle Eliasson, da jeg var på besøk hos dem for et år siden.

Han la til:

– Beryllium er veldig dyrt, men selve oppgraderingen gjør vi nesten til kostpris.

Eiere av XTZ 99.25 kan kjøpe Beryllium-oppgraderingen i etterkant. Foto: XTZ

Dobler prisen

Det forandrer likevel ikke det faktum at oppgraderingen nesten dobler prisen av stativhøyttaleren 99.25. En høyttaler som opprinnelig koster rundt 11.000 kroner for et par, havner nå plutselig på 20.000 kroner. Og det med samme bassgjengivelse, klangkarakteristikk og effekttoleranse. Det er likevel meget spennende at en høyttalerkonstruktør velger å tilby en slik oppgradering, for da kan man få høre med egne ører hvor mye det har å si å oppgradere et begrenset frekvensregister.

Justeringsmuligheter

Der hvor de fleste høyttalerprodusenter finjusterer høyttalerne til å låte som de ønsker, og er fornøyd med det, anerkjenner XTZ at rommets akustikk og lytterens smak spiller en stor rolle. Derfor har man visse justeringsmuligheter på nesten alle deres høyttalermodeller, inkludert 99.25. Med to medfølgende brokoblinger kan man ved hjelp av fire hull på baksiden justere diskantgjengivelsen i fire steg, fra -4 til +3 dB. Dermed kan man finjustere høyttalernes lydgjengivelse til egne preferanser.

Videre kan høyttalernes bassrefleksporter på baksiden tettes igjen med medfølgende plugger, slik at de får en bassrespons mer lik den til trykkammer.

Fikset et ikke-problem?

Flere høytalermodeller i 99-serien til XTZ har tidligere fått varme anbefaling. Den detaljerte og varme bassgjengivelsen og klokkeklare mellomtonen, med en virkelighetsnær stemmegjengivelse som virkelig plasserer dem i toppklassen, er sjelden kost i prisklassen.

Interessant nok er det ikke diskantgjengivelsen som har pleid å være ankepunktet vårt, for XTZ 99-serien har alltid lått luftig og detaljert i overtonene, og med en timing som også har bidratt til et stabilt og godt stereoperspektiv. De gangene vi har savnet noe, så har det vært at bassen gjerne kunne vært en anelse mer punchy.

Lyden av beryllium

Det skal vise seg at det å forbedre diskanten også gjør en hel del med toneregisteret nedover.

For, ja, vi kan selvsagt ta det åpenbare først. Overtonene i fioliner og fløyter på klassisk musikk strekker seg langt oppover og utover, og 99.25 Beryllium fremstår som ekstremt luftige der de står og spiller uanstrengt.

Vi kan også i samme slengen ta med oss den luftige stemmen til Björk på sangen Blissing Me, og den nyanserte harpespillingen, som klinger deilig ut, i et gassaktig lydbilde. Dette spilt gjennom Hegels glimrende integrerte forsterker H190 til 30.000 kroner. Men også XTZ sin egen effektforsterker EDGE A2-300, som gir 2 x 300 ICEpower-watt til drøyt 5.000 kroner, funker overraskende bra på disse høyttalerne.

(Foto: XTZ)

God diskant forbedrer nedover

Det blir likevel feil å bare henge seg opp i diskantgjengivelsen. For, som hos standardmodellen 99.25 er hele toneområdet meget godt gjengitt, fra mellomtonen og godt nedover i bassområdet. Som gjør at musikk av akustisk karakter låter svært troverdig. Men 99.25 Beryllium drar forbi også her. For, selv om mellomtonebassen er den samme og burde gjort at toneregisteret under diskantområdet er likt, så bringer 99.25 Beryllium større opplevelser med seg, uansett hva slags musikk man hører på.

Ta bare Rammsteins steintøffe låt Reise, Reise. For, joda, det er bra med overtoner og cymbaler låter luftig. Men det er ikke det denne musikken dreier seg om. De harde trommene, den gigantiske veggen av vrenggitarer og, ikke minst, den svære, sinte brystklangen til Till Lindemann. Tøff musikk krever tøffe høyttalere. Og selv om det altså først og fremst er diskantgjengivelsen som er forbedret, så forplanter det seg nedover.

Alt henger nemlig sammen. For musikk er like mye kontraster som enkelttoner. Og når du får mer luft i overtonene, så vil dette stille seg som en større kontrast til bassområdet. Akkurat som økt lysstyrke i hvitt på en TV gjør at svart også synes svartere, så får man enda bedre inntrykk av bassen i Beryllium-versjonen av XTZ 99.25. Som gjør at Rammstein får mer fokus også i bunndraget på Beryllium-versjonen.

Konkurrenter

Disse høyttalerne huker av så mange bokser på papiret, at det er vanskelig å tenke seg andre som kan være like bra til prisen. Jovisst er 20.000 kroner mye penger, men så låter da også 99.25 Beryllium som om de like greit kunne vært i high-end-klassen.

Det er likevel enkelte ting de tøffeste konkurrentene utfordrer dem på. Audiovector QR1 koster omtrent det samme som basismodellen 99.25, og har en mer leken og punchy bass. Har du begrenset forsterkerbudsjett og hører mye på pop og rock vil QR1 gi tøffere lyd, som samtidig er oppløst og detaljert. Går du opp til SR1 Signature, er vi i prisklasse med 99.25 Beryllium, og med enda mer raffinert gjengivelse enn QR1. Den låter også mer livat enn 99.25 med samme forsterkerkraft. Men av de to oppleves XTZ-høyttaleren som mer lineær.

Så har vi B&W 705 S2. Lineariteten her er kraftig forbedret fra CM-serien, og karbondiskantene har omtrent samme båndbredde som beryllium. I likhet med XTZ krever de en litt kraftig forsterker for å våkne helt, men til gjengjeld kan man guffe opp litt mer med 705 S2.

(Foto: XTZ)

Mangler litt guffe

For det jeg savner med XTZ 99.25 Beryllium er evnen til å spille enda høyere og tøffere. Dette har de til felles med basismodellen. Den nydelige lydkvaliteten gjør at man har lyst til å dra opp. Men når jeg gjør det med Pink Floyds Hey You, så slår plutselig basselementene seg. Man må dra ned til et lydnivå som er bare litt over det jeg normalt lytter til, mens jeg føler behovet for å dra på mer. Spesielt med veldig dynamisk musikk. I over 90 prosent av lyttetiden er det ikke noe problem, men verdt å merke seg.

Konklusjon

XTZ 99.25 Beryllium er høyttalere som strekker både ambisjonsnivået og prislappen godt opp i premiumsjiktet. Gudskjelov kan de forsvare det – og vel så det.

Berylliumdiskanten bidrar til en eksemplarisk overtonegjengivelse, i en høyttalerkonstruksjon som allerede har det meste på stell.

Høyttalerne trenger litt forsterkerkraft for å blåses skikkelig liv i. Og vi kunne gjerne ønsket oss enda mer guffe før høyttalerne sier fra.

Men ønsker du ærlige og musikalske høyttalere med fantastisk oppløsning, uten å betale femsifret beløp, og ikke kjenner behovet for å spille på full guffe, så er XTZ 99.25 Beryllium noe ganske spesielt. Har du ikke råd, så gir standardmodellen enda mer for pengene.

Svenske XTZ er kjent for å gi meget god lydkvalitet innenfor et rimelig budsjett. Noe som ofte resulterer i høyttalere som ikke svir i lommeboka, men som likevel gir mer enn et snev av musikkopplevelser. Noe av løsningen er å utvikle i Sverige, og produsere i Kina. Samtidig, i søken etter å tøye strikken lengst mulig, har man enkelte ganger falt for fristelsen å øke budsjettet for å kunne plukke komponenter fra øverste hylle. Og likevel ende opp med et sluttprodukt som gjerne koster halve prisen av tilsvarende fra konkurrentene. Divine-serien er det mest ekstreme tilfellet i så måte, hvor den gulvstående Alpha 100.49 troner med en prislapp på 80.000 kroner, men hvor produsenten hardnakket hevder at du ikke finner en høyttaler under 200.000 kroner som kan måle seg. Undertegnede hørte den i fjor i deres fasiliteter i Torup i Sverige, og selv om jeg ikke kan bekrefte påstanden uten å ha testet direkte opp mot andre høyttalere, så er det ganske ekstremt hva den presterer, når man snakker detaljer, tonalitet og alle flotte ord man kan lire av seg. Likevel er det bare noen ytterst få av oss som har slike budsjetter å handle for. Det er her 99-serien kommer inn. Dette er plasseringsvennlige høyttalere i håndterlig størrelse, med høykvalitets kabinetter, og ikke minst meget gode komponenter. Bass- og mellomtoneelementene i serien er fra øverste hylle hos norske SEAS, som er verdenskjent for sine høyttalerelementer. [caption id="attachment_84328" align="alignnone" width="800"] Standardmodellen av XTZ 99.25 har bånddiskant og koster halve prisen av den med berylliumdiskant. Foto: XTZ[/caption]

Beryllium

Opprinnelig har 99-serien bånddiskanter fra kinesiske Fountek, som ifølge XTZ er blant de beste på markedet. Men det finnes en oppgradering, hvor diskanten byttes til en dome i beryllium. Beryllium er et svindyrt materiale, ettertraktet for sine glimrende egenskaper for diskantgjengivelse. Focal er blant high-end-produsentene som sverger til materialet i sine dyrere serier. I oppgraderingen følger også forbedrede delefiltre med Mundorf-komponenter. I high-end-bransjen er det få som har Mundorfs rykte innen delefiltre. [caption id="attachment_84330" align="alignnone" width="800"] I Beryllium-versjonen av 99.25 er delefilteret oppgradert med Mundorf-komponenter. XTZ[/caption] – Vi har lenge tilbudt denne oppgraderingen, hvor kunden kan bestille et sett med berylliumdiskanter og tilpassede delefilter, og gjøre utskiftingen selv. Men nå tilbyr vi for første gang høyttalerne med denne oppgraderingen montert av oss i forkant, sa sjefskonstruktør hos XTZ, Olle Eliasson, da jeg var på besøk hos dem for et år siden. Han la til: – Beryllium er veldig dyrt, men selve oppgraderingen gjør vi nesten til kostpris. [caption id="attachment_84329" align="alignnone" width="800"] Eiere av XTZ 99.25 kan kjøpe Beryllium-oppgraderingen i etterkant. Foto: XTZ[/caption]

Dobler prisen

Det forandrer likevel ikke det faktum at oppgraderingen nesten dobler prisen av stativhøyttaleren 99.25. En høyttaler som opprinnelig koster rundt 11.000 kroner for et par, havner nå plutselig på 20.000 kroner. Og det med samme bassgjengivelse, klangkarakteristikk og effekttoleranse. Det er likevel meget spennende at en høyttalerkonstruktør velger å tilby en slik oppgradering, for da kan man få høre med egne ører hvor mye det har å si å oppgradere et begrenset frekvensregister.

Justeringsmuligheter

Der hvor de fleste høyttalerprodusenter finjusterer høyttalerne til å låte som de ønsker, og er fornøyd med det, anerkjenner XTZ at rommets akustikk og lytterens smak spiller en stor rolle. Derfor har man visse justeringsmuligheter på nesten alle deres høyttalermodeller, inkludert 99.25. Med to medfølgende brokoblinger kan man ved hjelp av fire hull på baksiden justere diskantgjengivelsen i fire steg, fra -4 til +3 dB. Dermed kan man finjustere høyttalernes lydgjengivelse til egne preferanser. Videre kan høyttalernes bassrefleksporter på baksiden tettes igjen med medfølgende plugger, slik at de får en bassrespons mer lik den til trykkammer.

Fikset et ikke-problem?

Flere høytalermodeller i 99-serien til XTZ har tidligere fått varme anbefaling. Den detaljerte og varme bassgjengivelsen og klokkeklare mellomtonen, med en virkelighetsnær stemmegjengivelse som virkelig plasserer dem i toppklassen, er sjelden kost i prisklassen. Interessant nok er det ikke diskantgjengivelsen som har pleid å være ankepunktet vårt, for XTZ 99-serien har alltid lått luftig og detaljert i overtonene, og med en timing som også har bidratt til et stabilt og godt stereoperspektiv. De gangene vi har savnet noe, så har det vært at bassen gjerne kunne vært en anelse mer punchy.

Lyden av beryllium

Det skal vise seg at det å forbedre diskanten også gjør en hel del med toneregisteret nedover. For, ja, vi kan selvsagt ta det åpenbare først. Overtonene i fioliner og fløyter på klassisk musikk strekker seg langt oppover og utover, og 99.25 Beryllium fremstår som ekstremt luftige der de står og spiller uanstrengt. Vi kan også i samme slengen ta med oss den luftige stemmen til Björk på sangen Blissing Me, og den nyanserte harpespillingen, som klinger deilig ut, i et gassaktig lydbilde. Dette spilt gjennom Hegels glimrende integrerte forsterker H190 til 30.000 kroner. Men også XTZ sin egen effektforsterker EDGE A2-300, som gir 2 x 300 ICEpower-watt til drøyt 5.000 kroner, funker overraskende bra på disse høyttalerne. [caption id="attachment_84331" align="alignnone" width="800"] (Foto: XTZ)[/caption]

God diskant forbedrer nedover

Det blir likevel feil å bare henge seg opp i diskantgjengivelsen. For, som hos standardmodellen 99.25 er hele toneområdet meget godt gjengitt, fra mellomtonen og godt nedover i bassområdet. Som gjør at musikk av akustisk karakter låter svært troverdig. Men 99.25 Beryllium drar forbi også her. For, selv om mellomtonebassen er den samme og burde gjort at toneregisteret under diskantområdet er likt, så bringer 99.25 Beryllium større opplevelser med seg, uansett hva slags musikk man hører på. Ta bare Rammsteins steintøffe låt Reise, Reise. For, joda, det er bra med overtoner og cymbaler låter luftig. Men det er ikke det denne musikken dreier seg om. De harde trommene, den gigantiske veggen av vrenggitarer og, ikke minst, den svære, sinte brystklangen til Till Lindemann. Tøff musikk krever tøffe høyttalere. Og selv om det altså først og fremst er diskantgjengivelsen som er forbedret, så forplanter det seg nedover. Alt henger nemlig sammen. For musikk er like mye kontraster som enkelttoner. Og når du får mer luft i overtonene, så vil dette stille seg som en større kontrast til bassområdet. Akkurat som økt lysstyrke i hvitt på en TV gjør at svart også synes svartere, så får man enda bedre inntrykk av bassen i Beryllium-versjonen av XTZ 99.25. Som gjør at Rammstein får mer fokus også i bunndraget på Beryllium-versjonen.

Konkurrenter

Disse høyttalerne huker av så mange bokser på papiret, at det er vanskelig å tenke seg andre som kan være like bra til prisen. Jovisst er 20.000 kroner mye penger, men så låter da også 99.25 Beryllium som om de like greit kunne vært i high-end-klassen. Det er likevel enkelte ting de tøffeste konkurrentene utfordrer dem på. Audiovector QR1 koster omtrent det samme som basismodellen 99.25, og har en mer leken og punchy bass. Har du begrenset forsterkerbudsjett og hører mye på pop og rock vil QR1 gi tøffere lyd, som samtidig er oppløst og detaljert. Går du opp til SR1 Signature, er vi i prisklasse med 99.25 Beryllium, og med enda mer raffinert gjengivelse enn QR1. Den låter også mer livat enn 99.25 med samme forsterkerkraft. Men av de to oppleves XTZ-høyttaleren som mer lineær. Så har vi B&W 705 S2. Lineariteten her er kraftig forbedret fra CM-serien, og karbondiskantene har omtrent samme båndbredde som beryllium. I likhet med XTZ krever de en litt kraftig forsterker for å våkne helt, men til gjengjeld kan man guffe opp litt mer med 705 S2. [caption id="attachment_84332" align="alignnone" width="800"] (Foto: XTZ)[/caption]

Mangler litt guffe

For det jeg savner med XTZ 99.25 Beryllium er evnen til å spille enda høyere og tøffere. Dette har de til felles med basismodellen. Den nydelige lydkvaliteten gjør at man har lyst til å dra opp. Men når jeg gjør det med Pink Floyds Hey You, så slår plutselig basselementene seg. Man må dra ned til et lydnivå som er bare litt over det jeg normalt lytter til, mens jeg føler behovet for å dra på mer. Spesielt med veldig dynamisk musikk. I over 90 prosent av lyttetiden er det ikke noe problem, men verdt å merke seg.

Konklusjon

XTZ 99.25 Beryllium er høyttalere som strekker både ambisjonsnivået og prislappen godt opp i premiumsjiktet. Gudskjelov kan de forsvare det – og vel så det. Berylliumdiskanten bidrar til en eksemplarisk overtonegjengivelse, i en høyttalerkonstruksjon som allerede har det meste på stell. Høyttalerne trenger litt forsterkerkraft for å blåses skikkelig liv i. Og vi kunne gjerne ønsket oss enda mer guffe før høyttalerne sier fra. Men ønsker du ærlige og musikalske høyttalere med fantastisk oppløsning, uten å betale femsifret beløp, og ikke kjenner behovet for å spille på full guffe, så er XTZ 99.25 Beryllium noe ganske spesielt. Har du ikke råd, så gir standardmodellen enda mer for pengene.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Type: 2-veis kompakthøyttaler
  • Diskant: 29 mm SEAS Beryllium
  • Mellomtonebass: 6,5» SEAS Excel
  • Frekvensrespons: 45-40.000 Hz (+/-3dB)
  • Følsomhet: 87 dB / 4-8 ohm
  • H x B x D: 37 x 20,2 x 32 cm
  • Vekt: 10 kg
  • Annet: Svart høyglans eller hvit matt
  • Web: surround.no
Pris: 19990,-


Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-