XTZ 99.26 mk II

Forbedringens vanskelige kunst

Det er ikke alltid en enkel oppgave å oppdatere et eksisterende produkt. Er det en god idé å forandre på en velprøvd suksessoppskrift? XTZ ga seg i kast med vanskelighetene, og lyktes. Bassen virker subjektivt å gå dypere og renere enn forgjengeren, men det er fremfor alt roen, selvfølgeligheten, som er bedre.

Pluss
Kvalitet både på konstruksjon og lyd Fleksibel
Minus
Vanskelig å være negativ til denne prisen

Har man en bra høyttaler er det et lite vågestykke å gi seg i kast med å forsøke forbedre den.  Se nå bare på XTZ 99.26, som gjennom årene har manifestert seg som noe av en statement for firmaet.  Det er en stativhøyttaler som har fått mange lovord internasjonalt for et ”lysende pris/prestasjonsforhold”.

Sistnevnte er nøkkelordet for hele konstruksjonsfilosofien hos XTZ, og man arbeider målbevisst og steinhardt i hallandske Torup for å holde det i hevd.  XTZ skal være en garanti for at kunden skal få mest mulig for pengene sine, sier Olle Eliasson, som er den sterke mannen som drar i alle trådene hos XTZ.

Begrenset levetid
Men høyttalere har tross alt bare en viss levetid på markedet, og 99.26 har vært på markedet lenge.  Det skal jo komme nytt med jevne mellomrom, men ettersom 99.26 hadde vist seg å være et vellykket konsept, ville Olle gjerne undersøke om det skulle kunne gå å gjøre den enda bedre uten å endre på det med pris/prestasjon, og dermed kunne komme med en mk II.  For ikke å stirre seg blind på sine gamle løsninger søkte man ekstern hjelp for å få nye impulser og se på det hele med nye øyne.

Derfor har man under flere måneder samarbeidet med to eksterne firmaer, et italiensk og et tysk, for å forsøke og optimere konstruksjonen så mye som mulig.  ”Jeg vil påstå at det er ekstremt vanskelig å få mer ut av denne konstruksjonen enn vi har lykkes med”, sier Olle Eliasson.  Denne påstanden bør jo kontrolleres, og jeg fikk et tidlig og innspilt par å leke meg med i et par uker.

Liten og fleksibel
XTZ 99.26 mk II er i grunnen samme høyttaler som mk I.  Det er en relativt liten stativhøyttaler med målene 234 x 375 x 350 mm (BxHxD) og med en matchvekt på 10 kg.  Boksen er i 25 mm MDF som er pianolakkert med åtte lag klarlakk.  Det er en toveiskonstruksjon som via propper kan stille om fra bassrefleks til lukket konstruksjon.  Dessuten kan diskantnivået justeres i fire trinn om man har slike tilbøyeligheter.  Med andre ord, det er en meget fleksibel høyttaler som kan tilpasses de fleste rom og preferanser.  Det er biwiring/biamping-terminaler av utmerket kvalitet, og delefilteret har polypropylenkondensatorer, mox-resistorer, og de viktige spolene er luftavkjølt.  Følsomheten er på 88 dB, noe som nå etter hvert er ganske lavt.  Utstyret er et 6,5-tommer element fra SEAS Excel-serien og en High End bånddiskant fra Fountek – et aldeles utmerket element som du også kan finne i temmelig mange flere høyttalere som er betydelig dyrere enn XTZ.  Jeg har både testet en del og lyttet til en del av dem….

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

På både mk I og mk II har man arbeidet etter grunntesene om en kontrollert frekvensgang, minimal forvrengning samt opprettholdelse av følsomheten.  Man har optimert delefilteret etter alle kunstens regler, og det har krevd mange og lange lyttetester for å komme så langt man bare kan, sier Olle Eliasson.  Man har dessuten økt dempingsmaterialet og gjort kabinettet mer stabilt for å minske resonanser.  Selv internkablingen har man gitt seg i kast med og forbedret. Man har lykkes med kontrollert frekvensgang, den målingskurven jeg har sett er absolutt overbevisende.  Kabinettet er svært dødt, selv når man spiller høyt med basstung musikk og store dynamiske utladninger.  Dessuten er byggkvaliteten i absolutt toppklasse.

Sand i Sahara
XTZ 99.26 mk II er temmelig enkel å sette opp og få en riktig bra lyd fra.  Det lønner seg imidlertid så absolutt å legge litt tid på å optimere.  Det finnes flere innstillingsmuligheter å leke med, og avstanden til bakveggen påvirker bassgjengivelsen ganske reelt.  Til å begynne med stilte jeg dem for eksempel helt fritt ute i rommet, helt opp til to meter fra bakveggen.  Selv det klarte de særdeles fint!

Høyttaleren spiller med en fin homogenitet.  Diskantgjengivelsen hører til den typen der det finnes all den energi som kreves, men den er der bare når den skal være der.  For meg er det en kvalitetsbetegnelse.  Det gjør fantastisk mye for hvordan man opplever naturligheten i det som spilles.  Det er et bra diskantelement, og etter min smak et meget bra valg for denne typen høyttalere.  For å få en dome med samme potensiale må man betale vesentlig mer, noe som bare resulterer i en dyrere høyttaler.

At man har valgt SEAS Excel bass/mellomregisterelement fra Norge kan kanskje virke underlig, ettersom høyttalerne produseres i Kina, og at man følgelig må sende høyttalerelement fra Norge til Kina – en bakvendt måte i dag, litt som å selge sand i Sahara.  Men hos XTZ hevder man at det ikke var mulig å finne element av tilsvarende kvalitet fra en kinesisk produsent, så for å bevare sine lydmessige idealer  har man valgt denne litt vanskelige fremgangsmåten.

SEAS-elementet har også definitivt sine kvaliteter.  Stemmer oppleves som naturlige og fremfor alt med den rette sonoriteten, noe som også gjelder gjengivelsen av instrumenter.  De får den så viktige bunnen i klangen, som er det fundamentet som de karakterbestemmende overtonene skal hvile på.

Bassen er både stor og hurtig, og høyttaleren oppleves å gå vesentlig dypere i bassen enn den egentlig burde kunne.  Her betyr din plassering av høyttaleren en del, men takket være at bassen er så rapp blir det sjelden grøtete eller buldrende selv når høyttaleren står mindre idealistisk plassert.

Billig og dyrt
Jeg koblet til både billig og (opp til meget) dyr elektronikk.  Den spiller fint med elektronikk i tilsvarende prisklasse, men den svarer også overraskende fint opp mot betydelig dyrere elektronikk.  Under testperioden hadde jeg til eksempel et komplett Linn Akurate anlegg tilgjengelig, og det var en meget vellykket kombinasjon med XTZ 99.26 mk II sammen med relativt moderat prissatte kabler fra Slinkylinks og Atlas.  De spilte helt enkelt kanonbra sammen!  Ikke i High End referanseklasse, men med den følelsen som gjør at det bare er herlig å lytte til.  Det resulterte i at jeg spilte ganske mye bare for moro skyld, og det er virkelig ikke alltid jeg gjør det med mine testobjekter.

Det som kanskje er mest imponerende er at man har lykkes med å forbedre bassgjengivelsen fra den forrige modellen.  Egentlig er det en slik forbedring som du kanskje ikke umiddelbart legger merke til, men takket være at bassen er mer stabil, roligere og renere utleder den også til forbedringer i de høyere frekvensområdene.  Slik pleier det å henge samme, mer kontroll i ett frekvensområde merkes også i de øvrige.  Bassen virker subjektivt å gå dypere og renere, men det er fremfor alt roen, selvfølgeligheten, som er bedre. Det gir hele høyttaleren en rettere rygg, større selvsikkerhet og ro.

Jeg hadde vanskeligheter med å lokke den ut på virkelig dypt vann.  Nei, en høyttaler til åtte tusen skal naturligvis ikke kunne alt, men med tanke på prislappen er det vanskelig å klage for mye.  Du får et sjenerøst lydbilde, en homogen gjengivelse, god detaljrikdom, og når alt kommer til alt er det en høyttaler man gjerne lytter til musikk på.

Jeg synes det er litt ubegripelig at man får disse kvalitetene til denne prislappen, men det skal jo bare forbrukerne være glade for.  XTZ 99.26 mk II er et konsept det er vanskelig å slå….

Har man en bra høyttaler er det et lite vågestykke å gi seg i kast med å forsøke forbedre den.  Se nå bare på XTZ 99.26, som gjennom årene har manifestert seg som noe av en statement for firmaet.  Det er en stativhøyttaler som har fått mange lovord internasjonalt for et ”lysende pris/prestasjonsforhold”. Sistnevnte er nøkkelordet for hele konstruksjonsfilosofien hos XTZ, og man arbeider målbevisst og steinhardt i hallandske Torup for å holde det i hevd.  XTZ skal være en garanti for at kunden skal få mest mulig for pengene sine, sier Olle Eliasson, som er den sterke mannen som drar i alle trådene hos XTZ. Begrenset levetid Men høyttalere har tross alt bare en viss levetid på markedet, og 99.26 har vært på markedet lenge.  Det skal jo komme nytt med jevne mellomrom, men ettersom 99.26 hadde vist seg å være et vellykket konsept, ville Olle gjerne undersøke om det skulle kunne gå å gjøre den enda bedre uten å endre på det med pris/prestasjon, og dermed kunne komme med en mk II.  For ikke å stirre seg blind på sine gamle løsninger søkte man ekstern hjelp for å få nye impulser og se på det hele med nye øyne. Derfor har man under flere måneder samarbeidet med to eksterne firmaer, et italiensk og et tysk, for å forsøke og optimere konstruksjonen så mye som mulig.  ”Jeg vil påstå at det er ekstremt vanskelig å få mer ut av denne konstruksjonen enn vi har lykkes med”, sier Olle Eliasson.  Denne påstanden bør jo kontrolleres, og jeg fikk et tidlig og innspilt par å leke meg med i et par uker. Liten og fleksibel XTZ 99.26 mk II er i grunnen samme høyttaler som mk I.  Det er en relativt liten stativhøyttaler med målene 234 x 375 x 350 mm (BxHxD) og med en matchvekt på 10 kg.  Boksen er i 25 mm MDF som er pianolakkert med åtte lag klarlakk.  Det er en toveiskonstruksjon som via propper kan stille om fra bassrefleks til lukket konstruksjon.  Dessuten kan diskantnivået justeres i fire trinn om man har slike tilbøyeligheter.  Med andre ord, det er en meget fleksibel høyttaler som kan tilpasses de fleste rom og preferanser.  Det er biwiring/biamping-terminaler av utmerket kvalitet, og delefilteret har polypropylenkondensatorer, mox-resistorer, og de viktige spolene er luftavkjølt.  Følsomheten er på 88 dB, noe som nå etter hvert er ganske lavt.  Utstyret er et 6,5-tommer element fra SEAS Excel-serien og en High End bånddiskant fra Fountek – et aldeles utmerket element som du også kan finne i temmelig mange flere høyttalere som er betydelig dyrere enn XTZ.  Jeg har både testet en del og lyttet til en del av dem…. På både mk I og mk II har man arbeidet etter grunntesene om en kontrollert frekvensgang, minimal forvrengning samt opprettholdelse av følsomheten.  Man har optimert delefilteret etter alle kunstens regler, og det har krevd mange og lange lyttetester for å komme så langt man bare kan, sier Olle Eliasson.  Man har dessuten økt dempingsmaterialet og gjort kabinettet mer stabilt for å minske resonanser.  Selv internkablingen har man gitt seg i kast med og forbedret. Man har lykkes med kontrollert frekvensgang, den målingskurven jeg har sett er absolutt overbevisende.  Kabinettet er svært dødt, selv når man spiller høyt med basstung musikk og store dynamiske utladninger.  Dessuten er byggkvaliteten i absolutt toppklasse. Sand i Sahara XTZ 99.26 mk II er temmelig enkel å sette opp og få en riktig bra lyd fra.  Det lønner seg imidlertid så absolutt å legge litt tid på å optimere.  Det finnes flere innstillingsmuligheter å leke med, og avstanden til bakveggen påvirker bassgjengivelsen ganske reelt.  Til å begynne med stilte jeg dem for eksempel helt fritt ute i rommet, helt opp til to meter fra bakveggen.  Selv det klarte de særdeles fint! Høyttaleren spiller med en fin homogenitet.  Diskantgjengivelsen hører til den typen der det finnes all den energi som kreves, men den er der bare når den skal være der.  For meg er det en kvalitetsbetegnelse.  Det gjør fantastisk mye for hvordan man opplever naturligheten i det som spilles.  Det er et bra diskantelement, og etter min smak et meget bra valg for denne typen høyttalere.  For å få en dome med samme potensiale må man betale vesentlig mer, noe som bare resulterer i en dyrere høyttaler. At man har valgt SEAS Excel bass/mellomregisterelement fra Norge kan kanskje virke underlig, ettersom høyttalerne produseres i Kina, og at man følgelig må sende høyttalerelement fra Norge til Kina – en bakvendt måte i dag, litt som å selge sand i Sahara.  Men hos XTZ hevder man at det ikke var mulig å finne element av tilsvarende kvalitet fra en kinesisk produsent, så for å bevare sine lydmessige idealer  har man valgt denne litt vanskelige fremgangsmåten. SEAS-elementet har også definitivt sine kvaliteter.  Stemmer oppleves som naturlige og fremfor alt med den rette sonoriteten, noe som også gjelder gjengivelsen av instrumenter.  De får den så viktige bunnen i klangen, som er det fundamentet som de karakterbestemmende overtonene skal hvile på. Bassen er både stor og hurtig, og høyttaleren oppleves å gå vesentlig dypere i bassen enn den egentlig burde kunne.  Her betyr din plassering av høyttaleren en del, men takket være at bassen er så rapp blir det sjelden grøtete eller buldrende selv når høyttaleren står mindre idealistisk plassert. Billig og dyrt Jeg koblet til både billig og (opp til meget) dyr elektronikk.  Den spiller fint med elektronikk i tilsvarende prisklasse, men den svarer også overraskende fint opp mot betydelig dyrere elektronikk.  Under testperioden hadde jeg til eksempel et komplett Linn Akurate anlegg tilgjengelig, og det var en meget vellykket kombinasjon med XTZ 99.26 mk II sammen med relativt moderat prissatte kabler fra Slinkylinks og Atlas.  De spilte helt enkelt kanonbra sammen!  Ikke i High End referanseklasse, men med den følelsen som gjør at det bare er herlig å lytte til.  Det resulterte i at jeg spilte ganske mye bare for moro skyld, og det er virkelig ikke alltid jeg gjør det med mine testobjekter. Det som kanskje er mest imponerende er at man har lykkes med å forbedre bassgjengivelsen fra den forrige modellen.  Egentlig er det en slik forbedring som du kanskje ikke umiddelbart legger merke til, men takket være at bassen er mer stabil, roligere og renere utleder den også til forbedringer i de høyere frekvensområdene.  Slik pleier det å henge samme, mer kontroll i ett frekvensområde merkes også i de øvrige.  Bassen virker subjektivt å gå dypere og renere, men det er fremfor alt roen, selvfølgeligheten, som er bedre. Det gir hele høyttaleren en rettere rygg, større selvsikkerhet og ro. Jeg hadde vanskeligheter med å lokke den ut på virkelig dypt vann.  Nei, en høyttaler til åtte tusen skal naturligvis ikke kunne alt, men med tanke på prislappen er det vanskelig å klage for mye.  Du får et sjenerøst lydbilde, en homogen gjengivelse, god detaljrikdom, og når alt kommer til alt er det en høyttaler man gjerne lytter til musikk på. Jeg synes det er litt ubegripelig at man får disse kvalitetene til denne prislappen, men det skal jo bare forbrukerne være glade for.  XTZ 99.26 mk II er et konsept det er vanskelig å slå….
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Toveis stativhøyttaler
  • Bassrefleks omstillbar til lukket konstruksjon
  • Room-Tuning i bassen
  • Nivået i diskanten kan justeres til 4 forskjellige nivåer
  • 88 dB følsomhet
  • 234 x 375 x 350 mm
Pris: 7990,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det råeste kameraet

Panasonic Lumix S1R er et overflødighetshorn av et kamera, og blant de aller råeste vi har testet.

gruppetest
Seks kompakthøyttalere

Sinnssyk lyd på liten plass

Du vil ikke tro hvor bra lyd du kan få fra en kompakt høyttaler, om du er villig til å gå opp i pris.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glødende klangmester

Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.

Favorittkameraet vårt blir bedre

Leica Q2 er kanskje det perfekte reisekameraet

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.

Norgespremiere på superhøyttalere

Om du ikke har hørt om Kii Audio, så får du pokker meg ta turen ut til en av butikkene hvor høyttalerne Three BXT står i demo.