XTZ 95.44

Nøytral på flere plan

Selv en prismessig overkommelig høyttaler kan prestere utmerket om man gir den de rette premissene og utnytter de muligheter den gir. Slik er det med XTZ 95.44.
XTZ 95.44 gir mye valuta for pengene rent lydmessig, og gir dessuten uvanlig mange muligheter for innstilling av lyden. Den klarer å spille alle sjangre med fint resultat, som helhet en nøytral og velspillende høyttaler i prisklassen og som heller ikke krever voldsomt mye av forsterkeren.
Den har både et anonymt utseende og et anonymt navn. De ulike innstillingsmulighetene bør definitivt utnyttes, liksom en omsorgsfull plassering så absolutt kommer gjengivelsen til gode. Derfor krever den litt av kjøperen for å få den til å prestere som best.
  • Treveis gulvhøyttaler, bassrefleks med medfølgende plugger
  • Diskant: bånddiskant med helstøpt aluminiumhorn
  • Mellomregisterelement og to basselement med polypropylenmembran, helstøpt aluminiumkurv og lang slaglengde
  • Følsomhet: 89 dB
  • Justerbart diskantnivå
  • Mål: 1080 x 218 x 350 mm (HxBxD)
  • Vekt: 25 kg/stk.

XTZ er kjent for å produsere prismessig overkommelige høyttalere med en høy pris/prestasjonsfaktor. Mye for pengene, med andre ord. Man konstruerer høyttalerne i Sverige, ofte med hjelp og idéer fra ulike eksterne spesialister, mens produksjonen skjer i Kina.

På de billigere høyttalerseriene kommer også elementene fra Kina, mens de dyrere høyttalerne ofte har europeiske elementer som så sendes til Kina for montering. Det er altså ikke direkte snarveier man tar hos XTZ for å skape det man mener gir mest for pengene.

En annen sak som holder prisene nede er at man har en form for direktesalg, noe som betyr at høyttalerne fysisk ikke finnes å se på så mange steder.

Man produserer ikke bare høyttalere, men også elektronikk, nå sist noen utmerkede in-ear hodetelefoner som nylig også har kommet i en sportsvariant.

99.44?
Denne gangen ser vi på en fullvoksen treveis gulvhøyttaler som ligger i den vanskelig prisklassen mellom 5-7.000 kroner. Her finnes et opphav av konkurrenter, så det gjelder å ha noe å tilby for å skille seg ut i mengden. Til alt hell for XTZ og denne aktuelle modellen 95.44, så har den det.

Hvis vi da ser bort fra modellbetegnelsen, som går etter et system som gjør at de fleste av modellene fra XTZ kanskje har et logisk navn for firmaet, men som ikke gir noe varig inntrykk på en eventuell kjøper. Det gjør høyttaleren mer anonym enn fortjent. Her er det rom for et navn som sier noe og som man kan huske. I serien finnes høyttalere til et helt hjemmekinoanlegg, vi ser nå nærmere på fronthøyttalerne og kommer tilbake til hele surroundsystemet på et senere tidspunkt.

XTZ-95.44-white

Kabinettet virker meget gedigent og gir fra seg få vibrasjoner når man spiller. Spikes eller spisse plastføtter kan settes på de små, men gedigne utriggerføttene som sitter fastskrudd i høyttalerens bunn. Frontene sitter fast med magnetfeste og kan enkelt tas av, og som følgelig ikke gir noen synlige festepunkter på høyttalerens front. Fin løsning. Men i hvert fall den hvite varianten av høyttaleren er penere med fronten på, etter denne skribentens mening.

Den meterhøye høyttaleren har et meget nøytralt utseende, på grensen til anonymt og selvutslettende. Den er bestykket med en bånddiskant med harpiks-aluminium-harpiks membran utstyrt med horn, noe som blant annet gjør at følsomheten øker. Kraftige neodymmagneter sørger for bevegelse i membranen. Et mellomregisterelement og to basselement med polypropylenmembran, helstøpt aluminiumkurv og lang slaglengde kompletterer bestykningen.

Litt uvanlig for prisklassen er det faktisk mulig å tri-wire høyttalerne. Altså ha separate høyttalerkabler til bass, mellomregister og diskant. Det betyr at man, om man vil, også kan kjøre med hver sin forsterker til hvert element. Medfølgende brakett sørger imidlertid for at det er tilstrekkelig med en enkel kabel – og en enkel stereoforsterker. En annen uvanlig ting er at det også finnes en bøyle som kan gi diskanten +3 dB. Det følger også med skumpropper til de to bassportene, så her er det mye å leke med.

Lek med oppstillingen
Mange kjøpere av høyttalere i denne prisklassen stiller dessverre ofte bare opp høyttalerne på en forutbestemt plass og begynner å spille. Det er sjelden spesielt vellykket, uansett hvor bra høyttaleren egentlig er. XTZ 95.44 har som sagt mye å leke med. Jeg stilte opp høyttalerne helt standard på min normale utgangsplass i rommet og var til å begynne med ikke overdrevet begeistret for hva jeg hørte. Her var det nødvendig med noen tiltak. Jeg måtte vinkle høyttaleren litt inn mot lytteposisjonen, men ikke mer enn noen grader. Senere skulle jeg til min store overraskelse sette i +3 dB braketten og dessuten for uvanlighetens skyld, spille med frontene på. Proppene i bassportene skulle ikke i da det var en drøy meter til bakvegg. Forresten, nevnte jeg også at de skulle ha et par dager med musikk for å våkne skikkelig til liv?

Og om det ikke spiller så bra er det ikke nødvendigvis høyttalerens feil. Det er absolutt ikke likegyldig hvor selv helt normale høyttalere plasseres og hva man gjør med dem. Og når XTZ gir deg muligheten til å justere og leke med lyden, ta vare på muligheten! Vær ikke redd for å benytte propper i bassporter når høyttaleren kommer nærme bakvegg, var ikke redd for å leke med plasseringen i rommet. Du får ofte mangefoll igjen i kraft av bedre lyd.

Velfungerende gjengivelse
Jeg fikk i hvert fall mangefoll igjen med XTZ 95.44. Den har godt med dynamikk, en passe kraftig bunn og en diskant som i +3 dB modus ga ganske godt med detaljer og uten å låte for mye av horn. Mange hornhøyttalere låter virkelig som om du spilte gjennom megafon. Hos XTZ er hornet velfungerende og diskanten byr på godt med detaljer for prisklassen.

Det merkes også på det faktum at høyttaleren lar ulike innspillinger fortelle om at de også låter ulike, noe som gjør at den kan spille de fleste sjangre med riktig bra resultat. Det er heller ikke langt fra noen selvfølgelighet i prisklassen. En ikke så lite vanskeligmastret innspilling av Bachs tredje Brandenburgkonsert låt musikalsk og med fin karakter på instrumentene, Cembaloen var ikke så fremtredende og distinkt som jeg er vant til fra high-end referansehøyttalerne, men det var heller ikke å vente. Som helhet låt denne innspillingen bedre enn normalt fra høyttalere i denne prisklassen.

CU_9544

Magnus Carlsons versjon av Sugarman låt musikalsk harmonisk og bød på mange av de detaljene og hendelsene i bakgrunnen i produksjonen som jeg vet finnes på innspillingen. Denne låten blir bare mer spennende desto mer man hører av alt dette, og 95.44 gjør unektelig en god jobb med tanke på høyttalerens pris. Det er artig å lytte, og er ikke det egentlig hovedsaken?

XTZ 95.44 er en fysisk litt anonym høyttaler som gjør en utmerket jobb med tanke på prisen, noe vi har lært oss å forvente fra XTZ. Den kan vinne mye lydmessig på at man eksperimenterer med oppstilling og høyttalerens alle innstillingsmuligheter. 95.44 er en robus alteter som spiller musikk på musikkens egne premisser. Den bør helt klart være med på kandidatlisten til den som søker etter en velspillende  høyttaler i prisklassen.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.