Slank bass Subwoofer mangler ”guts”
Lys og livlig lyd Masse detaljer i toppen
  • Dali Zensor 5 - 4.596 kr
  • Dali Zensor Vokal - 1.998 kr
  • Dali Zensor 1 - 1.996 kr
  • Dali Sub E-12F  - 3.995 kr

Dalis nye Zensor-serie gjorde også inntrykk i forrige nummers kompakthøyttalertest. De små Zensor 1 leverte en storveies musikkopplevelse og var en tøff utfordrer til testvinneren fra Boston Acoustics.

Zensor-serien har en flott utførelse med blanklakkert frontplate og vinylkledde kabinettsider, selv om de med mørke kinorom kanskje ville foretrekke en mattere overflate. Høyttalerne leveres også i hellakkert hvit mot tillegg i prisen.

Fronthøyttaleren Zensor 5 er et lekkert skue uansett hvilken farge man velger, og er utstyrt med doble 5 ¼” basser og 1” silkediskant. Høyttalerne har en beskjeden høyde og ruver litt mindre i lytterommet enn de to utfordrerne fra Boston og JBL. Elementene er av god kvalitet, og spesielt diskanten er en påkostet type. Dali-settet bruker de samme elementene i samtlige høyttalere, noe som borger for god klanglikhet i alle kanaler.

En annen detalj er den frontmonterte bassrefleksporten, som gjør at høyttalerne kan plasseres nær veggen uten å få problemer. Denne gulvmodellen har dessuten en spesiell metallsokkel som sørger for at den står stabilt.

Lydkvalitet, musikk
Det som imponerte oss mest med Zensor 1 forrige gang, var den svært fine og detaljerte diskantgjengivelsen, og som forventet har også gulvhøyttalerne Zensor 5 dette frekvensområdet som sin største styrke. Her er det vesentlig mer raffinement i toppen enn det både Boston og JBL presterer. De lyse tonene gjengis svært friskt og finkornet, og klinger behagelig i ørene selv på høyt volum. De nærmest ber om å få spille høyt, og vi trenger selvfølgelig ikke bes to ganger!

Når vi spiller Robbie Williams’ popklassikere på høyt volum, fremstår Zensor 5 svært åpne, luftige, med en skikkelig rasp i sangstemmen til herr Williams. Diskanten er utstrakt mens mellomtonen kommer godt ut, og gjengivelsen av vokal er klart bedre enn JBL og fullt på høyde med Boston Acoustics.

Med Metallicas hardtslående trommer viser Zensor 5 at de ikke mangler dynamikk og punch i de øvre basstonene. Trommeslag og gitarriff slår ut mot oss akkurat så røft som vi forventer det. Nedover i bassen blir det derimot brått en slankere gjengivelse fra Dali-høyttalerne. Selv med høyttalerne plassert tett mot bakvegg for å få drahjelp, svinger det aldri like mye fra bassen som med de to amerikanske pakkene. På lik linje med sine små søsken går ikke Zensor 5 spesielt dypt i bassen, og det blir opp til subwooferen å bringe fylde til lydbildet. Med den aktive subwooferen innkoblet, blir det større fylde, men samspillet mellom front og sub er ikke like sømløs, og vi fikk aldri helt til samme gode timing som med JBL og Boston.

Lydkvalitet, film
Med sin fokuserte gjengivelse gir Dali-høyttalerne stort utbytte med høyoppløste Blu-ray lydspor. Alle de små detaljene som har lett for å maskeres av farging og resonanser kommer klart frem med Daliene, og gjør at selv de få rolige scenene i Transformers blir engasjerende. Her spiller senterkanalen en avgjørende rolle, og Zensor Vokal har et bredt spekter. Den klarer både å gjengi Optimus Primes mektige metallstemme så vel som helten Sams slankere stemme på en god måte.

Dali-høyttalerne blir likevel ikke de største actionheltene i denne forsamlingen, og i forhold til konkurrentene sliter de litt med å fylle vårt store kinorom med nok bass. Zensor 5 er som nevnt litt forsiktige av seg i bassen, og selv om subwooferen er til god hjelp, er den litt tammere enn de to konkurrentene. I det Apollo-raketten skytes opp kjenner vi ikke at det blafrer i buksebena slik man kan oppleve med Boston og fremfor alt JBL.

Dali Zensor 5 5.1 er en høyttalerpakke med gode egenskaper. Den åpne og fokuserte lydgjengivelsen egner seg bra til alle musikk- og filmsjangre. Vi savner mer trøkk på rock og actionfilmer, men det kan løses med en ekstra eller større subwoofer. Som vanlig en meget god allrounder fra Dali!

Oppsummering

Action eller drama?

De tre høyttalerpakkene vi har testet har sine sterke sider, men ingen av dem er best på alt.

Boston Acoustics A250 5.1

Slanke lydbomber

Bostons 5.1 system fungerer utmerket på variert musikk og til filmer av det rolige slaget, slik som drama, thrillere og komedier. Til mer hardtslående rock så vel som reale actionfilmer derimot, kan disse litt fremadlente høyttalerne likevel bli litt for ivrige.

Åpen, detaljert og ærlig lyd Sprek subwoofer
Litt skarp på høyt volum

JBL Studio 5.1

Amerikanske actionelskere

Dersom du foretrekker dialogfilmer og sart visemusikk hvor stemmer spiller en stor rolle, bør du kanskje velge en annen pakke. Dette er et system som passer hardrock og action som hånd i hanske.

Stor, varm og lyttevennlig lyd Potent subwoofer
Mangler litt detaljer Tilbakelent mellomtone

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.