TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

: Fluid Audio FPX7

Proff-monitor til hi-fi-bruk

Et spennende prinsipp gjør FPX7 til et fint mikseverktøy, samtidig som den gir hi-fi-glede til musikkelskere.

Lyd & Bilde mener
+En presis bånddiskant dønn i midten av basselementet gir optimal lyd nesten uansett vinkel mot høyttaleren. Bassen er fyldig og forsterkeren kraftig nok til å fungere i en stue.
-Lyden gjengis ikke med samme laserpresisjon som med enkelte andre studiomonitorer, og dynamikken er ikke den samme når man drar opp lyden i stua.
Spesifikasjoner
  • Type: Toveis, aktiv bassrefleks
  • Koaksialelement: 7” mellomtonebass / bånddiskant
  • Frekvensområde: 42 Hz - 27 kHz (+/- 3 dB)
  • Forsterker: 90W + 50W Klasse AB
  • Diskantjustering: +2, 0, -2 dB
  • Bassreduksjon u/ 200 Hz: 0, -2, -4 dB
  • Innganger: Balansert XLR og TRS (6,3 mm jack), ubalansert RCA
  • Mål: 30,8 x 21,6 x 26,4 cm (H x B x D)
  • Vekt: 10 kg (stk)
  • Farger: Svart med metallisk front
Veil. pris 4495

Som de fleste studiomonitorer er FPX7 aktive med innebygd forsterker. Dette gir kortere signalvei, og at hvert høyttalerelement har sin egen forsterker med aktivt delefilter gir også gjerne mer dynamikk, luft og liv.

I motsetning til vanlige høyttalere er en studiomonitor et verktøy som lydteknikere bruker når de mikser musikken som spilles inn. Der hvor hi-fi-høyttalere gjerne sminker lyden litt her og der for å gjengi musikken så smakfullt og engasjerende som mulig, er studiohøyttalere flest nådeløst ærlig, og avslører alt som ligger i en innspilling.

(Foto: Produsenten)
Både balanserte og ubalanserte innganger finnes. Du kan justere diskanten med +/-2dB, og «Acoustic Space»-bryteren lar deg dempe bassregisteret. Foto: Fluid Audio

Mange lydteknikere hevder at studiomonitorer gir best lyd også hjemme, nettopp fordi man får høre musikken som den ble mikset. Men selv om det skulle være sant, er forsterkerkraften ofte tilpasset teknikerens avstand til høyttaleren. Siden avstanden sjeldent er noe særlig over en meter, er effekten begrenset, noe man merker om man setter opp høyttalerne i stua og lytter til musikk tre-fire meter unna. Det blir gjerne pinglete saker.

Mer kraft
Det merket jeg med Genelec 8330A, som er for svake til å lytte langt ifra høyttaleren. Fluid Audio har derimot puttet ekstra kraft på tanken på FPX7, 40 watt mer enn Genelec-ene. Og dessuten Klasse AB-forsterkning framfor Klasse D. Mindre effektivt, men kan potensielt låte varmere og mer oppløst i overtonene. FPX7 går også dypere i bassregisteret, som bør gjøre dem bedre egnet i litt større rom.

FPX7 skiller seg ut med sitt koaksialelement hvor en bånddiskant sitter i midten av basselementet. Foto: Fluid Audio
FPX7 skiller seg ut med sitt koaksialelement hvor en bånddiskant sitter i midten av basselementet. Foto: Fluid Audio

Spesielt koaksialelement
FPX7 skiller seg fra andre studiomonitorer med sitt koaksialelement, med diskanten i midten av bassen. Dette i seg selv er ikke noe nytt, men at diskanten har båndmembran er spesielt. En fjærlett trekkspillformet metallfolie, som har potensial til å gi både luftigere og hurtigere overtoner. Faseproblemer som kan oppstå mellom to høyttalerelementer av ulik karakter og transientrespons fikser Fluid Audio med digitalprosessering (DSP).

Lyden
Musikalsk låter Fluid Audio FPX7 fyldigere og varmere enn Genelec 8330A. Rytmene er ikke like stramme og analytiske, på godt og vondt. Som et presist analyseverktøy kan Genelec være å foretrekke, da de i større grad avslører svakhetene i en miks. Men FPX7 engasjerer mer, med fyldigere bass og et mer storvokst lydbilde. Mer som en hi-fi-høyttaler, og kan være et alternativ til Focal Aria 906 og B&W 685 S2. Bare mer avslørende i mellomtonen, og med forsterker innebygd.

Stemmer er meget klare samtidig som bassgitaren groover, og jeg sitter og beveger hodet mer til rytmene. Og at høyttalerne engasjerer kan heller ikke være en ulempe for en tekniker som skal sitte timevis i strekk foran høyttalerne.

Fluid Audio FPX7 fungerer bedre i en stue, spesielt om man fratar Genelec subwooferen. Lyden er større, fyldigere og kraftigere. Man kan spille høyt nok i vårt testrom, selv om man ved litt høyere enn «normalt lyttenivå» merker at dynamikken flater ut noe. Men den fyller rommet vesentlig bedre enn Genelec.

Volumkontrollen foran på høyttaleren bør settes ned til -18dB for å minske egenstøy. Foto: Fluid Audio
Sett gjerne volumkontrollen foran på høyttaleren ned til -18dB for å minske egenstøy. Foto: Fluid Audio

FPX7 har ikke romkorreksjon, men en bryter på baksiden kan dempe bassfrekvenser under 200 Hz i tre steg, for å tilpasse plassering i forhold til bakvegg og andre flater. Ulempen er at FPX7 ikke er skjermet, så hvis mobiltelefonen er i umiddelbar nærhet, kommer den velkjente GSM-tikkelyden når den ringer. Vi anbefaler også å dra ned volumspaken på fronten av høyttalerne til -18 dB, siden de ellers har hørbart egenstøy. De fortjener derfor en skikkelig forforsterker, ikke bare et billig lydkort.

Legg merke til at prisen er per stykk.

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.