Bowers & Wilkins 805D

Smykkesteinen

B&W fikk tidlig diamantdiskanter i sine største høyttalere. Ikke før nå finnes det i en bokhyllehøyttaler. Ikke et øyeblikk for tidlig!
forfatter

High-end kompakthøyttaler: Der hvor Usher Be-718 DMD er noe kantete av utseende, er B&W 805 Diamond det motsatte. Hele kabinettet ser ut som en helstøpt form, elegant buet innover, noe som gir et feminint og sexy preg. Stoffrontene festes ved hjelp av magneter i stedet for plugger, noe som gir renere linjer for den som vil lytte til musikk med frontene av. Det eneste vi ikke er spesielt begeistret for, er stativene. De er utseendemessig en elegant forlengelse av høyttalerne, men de føles litt lette og simple til å skulle bære høyttalere av dette kaliberet.

Utstyr
Nautilusstaget på toppen huser diamantdiskanten. Formen på dette staget gjør at energien fra baksiden av den 1-tommers diskantdomen absorberes innover og forsvinner, slik at det kun er frekvensene fra elementets fremside som når frem til ørene. Dette gjør det enklere å få en mer faseriktig respons. Kevlarmembranen til den 6,5-tommers mellomtonebassen fungerer slik at innbyrdes forvrengninger i membranen kansellerer hverandre, for en optimal faserespons. Følsomheten er på 88 dB med én watt, altså 1 dB mer enn Usher sin høyttaler. I praksis uviktig. Frekvensområdet på 49 Hz til 28 kHz er noe snevrere enn hos Usher, men trenger ikke lydmessig å ha noen annen betydning enn at bassen er en anelse slankere.

Det man kan lure på, er hvordan det kan være hensiktsmessig med en delefrekvens på hele 4 kHz. Diamantelementet har en klar fordel av å ha minst mulig å gjøre nedover, men mellomtonemembranen trives gjerne ikke over ca 2 kHz, fordi membranen alltid bør ha kortere diameter enn bølgelengden som skal gjengis. Kevlar har imidlertid en sær egenskap av å kunne oppføre seg som mange membraner av ulike størrelser på én gang, derfor har B&W sett sitt snitt til å doble denne delefrekvensen for å gi diskantelementet mindre å jobbe med.

Lydkvaliteten
Det er tydelig at selv om to høyttalere begge har diamantdiskant, trenger de ikke å låte likt. Langt derifra. Der hvor Usher-høyttalerne har en varm og avslappet fremtreden, er B&W strammere i snippen. Dette kommer først og fremst av at mellomtoneområdet står mer frem. Sangstemmene kommer fast og bestemt ut fra musikken, meget punktlig plassert i midten av lydbildet. Kontrabassen på Josefine Cronholms singer/songwriter-ballade ”In Your Wild Garden” sanses klart og tydelig i sitt øverste register, der hvor venstrehånda klemmer ned strengene, som rasper deilig og tydelig mellom anslagene. Grunntonene kommer også godt frem, og høyttalerne får tydelig frem bassens hovedregister. Men det er samtidig klart at høyttalerne ikke går like dypt som Usher, og bassen er stram fremfor fyldig. Det betyr at høyttalerne med fordel kan plasseres ganske tett mot bakveggen, ellers føler jeg bassen blir i slankeste laget. At mellomtonen står mer frem hos B&W enn Usher gjør også at vi ikke i samme grad registrerer hvordan diskanten oppfører seg. Dette fordi den er en meget integrert del av et komplett lydbilde. Man kan lett la seg lure til å tro at B&W har mindre detaljer i toppen enn Usher, fordi diskanten stikker seg mindre ut. Det er ikke tilfellet, for B&W har detaljer i massevis. Bare hør på Tori Amos’ ”Hey Jupiter” fra albumet ”Boys For Pelé” hvor både flygelet og Toris stemme strekker seg opp i supersoniske atmosfærer. Diskantgjengivelsen er superrask og utrolig detaljert.

Svakheten hos B&W ligger i at høyttalerne aldri livner skikkelig til. Hvor Usher får frem grooven i musikken, trives B&W bedre med å gjengi detaljene i lydbildet. Det har nok noe å gjøre med at B&W ruller av tidligere i bassen, og kan derfor gjerne hjelpes av en subwoofer.

Konklusjon
B&W 805 Diamond er et smykke av en høyttaler, som med sin diamantdiskant låter enda mer detaljert enn sin forgjenger 805 Signature. Her får du detaljer i bøttevis, og     foruten detaljene i overtonene er mellomtoneområdet meget klart og tydelig. Her får du en lydmessig helhet med så å si alle detaljene i lydbildet intakt, og spesielt begeistret er vi for gjengivelsen av sangstemmene.

At bassen ikke går så dypt som hos Usher Be-718 DMD gjør at B&W-høyttalerne kan låte vel slanke og analytiske, men det gjør dem også enklere å ha med å gjøre med tanke på plassering. Likevel kunne vi godt ønske enda mer driv i bassen, og høyttalerne mangler generelt litt på rytme og engasjement. Én ting er i hvert fall sikkert: de foretrekker en kraftig forsterker!

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Oppsummering

Krigere i diamantklassen

Begge stativhøyttalerne i denne testen er eksempler på hvor bra lyd man kan få om man er villig til å gi avkall på den dypeste bassen.

Usher Be-718 DMD

Gladiator på stativ

Usher Be-718 DMD er en meget påkostet og eksklusiv høyttaler. Her har ikke taiwanske Usher spart på noe som helst. Lydmessig er dette en svært imponerende konstruksjon. Her får du alt av detaljer i lydbildet samtidig som bassgjengivelsen er fyldig og taktfast. Høyttalerne låter definitivt større enn de ser ut!

Stort lydbilde Overtoner Stor og fyldig bass
Litt tilbakeholden mellomtone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.