annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Skarpslepne diamanter

Historiens første duell av bokhyllehøyttalere med diamantdiskant er et faktum. Diamant er da også alt de to har til felles.

Når det kommer til å gjengi lyd mest mulig presist, er høyttalernes oppgave i teorien like enkel som den er praktisk umulig: Dens høyttalermembraner skal reagere presist på forsterkerens strømleveranser, små som store, uten at verken membranene eller høyttalerkabinettene legger til egen informasjon når musikksignalet forvandles til mekaniske svingninger. Det er alt. Mekaniske egenskaper gjør dette dessverre like umulig som at et objekt kan akselerere opp i lysets hastighet.

En membran vil alltid bruke litt egentid på å stoppe og starte, uansett hvor stor magnet som sitter bak, og uansett hvor robust den er montert. Den har også en egenresonans som vil legges til musikksignalet. Høyttalerkabinettet vil også resonnere ved flere frekvenser. Dessuten har så godt som alle høyttalere ett eller flere delefiltre som adresserer ulike frekvensområder til hvert sitt høyttalerelement. Her skjer det flere uhumskheter, både med tanke på tidsforskyvning (fase), forvrengning og introduksjon av støy. For ikke å snakke om elektromagnetisk påvirkning eller varierende kapasitans og induktans i det elektriske lydsignalet.

Poenget er at alle høyttalere er kompromisser, og da er det helt innlysende at hver forbedring teller – og at kvalitet koster.

Høy pris, høye forventninger
De to høyttalerparene koster 33.000 (Usher) og 41.800 (B&W) kroner inkludert stativ. Dette er like mye som mange utmerkete gulvhøyttalere, og en kan lure på hvorfor man skal gi så mye for noe så kompakt.

For det første finnes det langt dyrere høyttalere der ute, og om du kan avse den dypeste bassen, bør disse stativhøyttalerne kunne ha kvaliteter i toneområdet som langt overgår gulvhøyttalere til samme pris. For det andre er high-end-gulvhøyttalere gjerne veldig store, og krever derfor sin plass. I en liten stue blir slike høyttalere interiørmessig dominerende, samtidig som de er vanskelig å plassere med tanke på optimal bassrespons. Dypere bass krever nemlig lenger avstand til veggene. Har du et lite hjem, kan derfor et par stativhøyttalere være veien til det musikalske nirvana.

Bare ikke tro at mindre høyttalere klarer seg med en svak forsterker. Spesielt dyre stativhøyttalere låter ofte flatt og uengasjerende dersom de ikke får nok kraft. Med den dypeste bassen borte er det spesielt viktig at resten av lydbildet gjengis med dynamikk og liv. Vi fikk ikke helt greie på sakene med NAD M2 til 40.000 kroner, men ble derimot langt mer begeistret med Mark Levinson No 532H, en effektforsterker til 70.000 kroner. Du trenger ikke en så dyr forsterker, men poenget er at høyttalerne trenger kraft! Den 200 W potente og meget gode Musical Fidelity M6i til 23.000 kroner er et godt eksempel på at det ikke trenger å koste skjorta.

Ulike duellanter
Bortsett fra at de begge bruker diamantdiskant og står på stativ, er det ikke mange likheter å skue mellom B&W 805 Diamond og Usher Be-718 DMD. B&W er lekkert buet, med gul kevlar bass og med diskanten montert i det karakteristiske nautilusstaget på toppen. Usher er traustere og mer kantete, med ettermonterte sideplater av tre og med mindre lekre stativer av tre og metall, med baser av robust marmor. Men byggekvalitet, det skal de ha for!

Produkter i testen
Gladiator på stativ
Usher Be-718 DMD er en meget påkostet og eksklusiv høyttaler. Her har ikke taiwanske Usher spart på noe som helst. Lydmessig er dette en svært imponerende konstruksjon. Her får du alt av detaljer i lydbildet samtidig som bassgjengivelsen er fyldig og taktfast. Høyttalerne låter definitivt større enn de ser ut!

Det er lett å se og føle at Usher Be-718 DMD er påkostete saker. Konstruksjonen er meget solid, med høykvalitets terminaler, tjukke kabinettvegger, og med isolasjonsmateriale mellom MDF-kabinettet og de ettermonterte sideplatene av tre. Alt er gjennomtenkt og påkostet, det gjelder også stativene av solid tre og metall, med baser av marmor.

Utseendemessig er høyttalerne på derimot lite spennende. Det er ingen elegante linjer og avrundninger, men snarere en mengde plater som er skrudd sammen. Dog ikke tilfeldig, her er nemlig ingen parallelle flater, og avstivingene er gjort meget nøysomt. Men vi liker ikke at grillene er festet med tradisjonelle plugger som går inn i hull på høyttalerens frontplate fremfor å bruke magneter, og de trauste høyttalerstativene gjør ikke inntrykket noe mer moderne. Men smaken er som kjent som baken, så noe mer går vi ikke inn på dette.

Utstyr
Høyttalerne, som er toveis bassrefleks av typen ”brevsprekk” nederst i front, er utstyrt med Ushers egne 1,25 tommers diskant av kunstig diamant, tildekt av en liten metallgrill. Under denne sitter en 7 tommers mellomtonebass av karbonfiber- og papirkompositt, drevet av en kraftig magnet på en kilo. Også denne er Ushers egen konstruksjon. Følsomheten er på greie 87 dB med én watt inn, helt typisk for en stativhøyttaler. Det betyr at den trenger omtrent dobbel forsterkerkraft for å spille like høyt som mange gulvhøyttalere. Frekvensområdet på 42 Hz til 40 kHz er meget respektabelt for en høyttaler av denne typen. Det betyr at den kan gjengi alt fra en tubas grunntone til langt over hva mennesket er i stand til å høre.

Lydkvaliteten
Om høyttalerne ikke er stort å se på, er de en drøm å lytte til, gitt god nok elektronikk. Vi merket med den integrerte NAD M2 at det låt litt flatt og kjedelig. Med kraftigere saker i form av Mark Levinson No 532H ble det andre boller. Bassen er meget utstrakt til stativhøyttalere å være, slik at kontrabassen på Josefine Cronholms nydelige sang ”In Your Wild Garden” kommer frem med stor kropp for stativhøyttalere å være. Selv dens dypeste toner sanses, og det er meget stort rom rundt den, med superb oppløsning. Cymbalene i bakgrunnen er luftige og tilstedeværende, mens Josefines stemme i sentrum er klar og tydelig. Diamantdiskantene er i stand til å henge med i de krappeste svinger, med lynets hastighet. Overtonene er superoppløst! Lydbildet er meget stort, og det er umulig å ikke like denne lyden. En lydkvalitet så søt og utsøkt som denne kan jeg ikke huske å ha hørt fra noen gulvhøyttaler til samme pris. Høyttalerne takler også dynamisk musikk svært godt, både et stort orkester så vel som pumpende bassrytmer fra ol’school hip-hop (nyere hip-hop er ikke akkurat dynamisk). De kan virkelig groove, og selv ved lavt lydnivå kan de underholde.

Høyttalernes særegenhet ligger i at mellomtoneområdet er noe tilbakeholdent. Dette gjør at man blir mer oppmerksom på bassen og diskantgjengivelsen. Musikken er ikke like frempå som med de mest nøytrale, snarere har Usher-høyttalerne roser i kinnene og får lytteren til å ha lyst til å lene seg tilbake med cognacglasset og legge beina på bordet. Bassgjengivelsen er også tynt til maksimum, slik at i stedet for en kjempestram og analytisk bass, forsøker høyttalerne å simulere større saker ved å legge til litt fedme og varme. Det funker meget bra, men jeg oppfatter dem altså ikke som helt nøytrale.

Konklusjon
Ikke alle vil like utseendet på Usher Be-718 DMD, men lydmessig er dette en svært imponerende konstruksjon. Her får du alt av detaljer i lydbildet samtidig som bassgjengivelsen er fyldig og taktfast. Høyttalerne låter større enn de ser ut, og diamantdiskantene får frem luften i toppen på svært imponerende vis. Bassen går imponerende dypt for en stativhøyttaler, og både kontrabass og tuba låter stort og fyldig, selv om den dypeste informasjonen ikke kommer frem som hos en større gulvhøyttaler. Mellomtonegjengivelsen er også klar og detaljert, men ikke like utagerende som hos B&W. Den er noe tilbakeholden, som igjen gjør at bassen låter større og diskanten blir mer lagt merke til. Kall det en svak ”loudness-farging”. Som stativhøyttalere flest setter Usher-høyttalerne pris på en kraftig forsterker for å virkelig få frem dynamikken.

Smykkesteinen
B&W fikk tidlig diamantdiskanter i sine største høyttalere. Ikke før nå finnes det i en bokhyllehøyttaler. Ikke et øyeblikk for tidlig!

High-end kompakthøyttaler: Der hvor Usher Be-718 DMD er noe kantete av utseende, er B&W 805 Diamond det motsatte. Hele kabinettet ser ut som en helstøpt form, elegant buet innover, noe som gir et feminint og sexy preg. Stoffrontene festes ved hjelp av magneter i stedet for plugger, noe som gir renere linjer for den som vil lytte til musikk med frontene av. Det eneste vi ikke er spesielt begeistret for, er stativene. De er utseendemessig en elegant forlengelse av høyttalerne, men de føles litt lette og simple til å skulle bære høyttalere av dette kaliberet.

Utstyr
Nautilusstaget på toppen huser diamantdiskanten. Formen på dette staget gjør at energien fra baksiden av den 1-tommers diskantdomen absorberes innover og forsvinner, slik at det kun er frekvensene fra elementets fremside som når frem til ørene. Dette gjør det enklere å få en mer faseriktig respons. Kevlarmembranen til den 6,5-tommers mellomtonebassen fungerer slik at innbyrdes forvrengninger i membranen kansellerer hverandre, for en optimal faserespons. Følsomheten er på 88 dB med én watt, altså 1 dB mer enn Usher sin høyttaler. I praksis uviktig. Frekvensområdet på 49 Hz til 28 kHz er noe snevrere enn hos Usher, men trenger ikke lydmessig å ha noen annen betydning enn at bassen er en anelse slankere.

Det man kan lure på, er hvordan det kan være hensiktsmessig med en delefrekvens på hele 4 kHz. Diamantelementet har en klar fordel av å ha minst mulig å gjøre nedover, men mellomtonemembranen trives gjerne ikke over ca 2 kHz, fordi membranen alltid bør ha kortere diameter enn bølgelengden som skal gjengis. Kevlar har imidlertid en sær egenskap av å kunne oppføre seg som mange membraner av ulike størrelser på én gang, derfor har B&W sett sitt snitt til å doble denne delefrekvensen for å gi diskantelementet mindre å jobbe med.

Lydkvaliteten
Det er tydelig at selv om to høyttalere begge har diamantdiskant, trenger de ikke å låte likt. Langt derifra. Der hvor Usher-høyttalerne har en varm og avslappet fremtreden, er B&W strammere i snippen. Dette kommer først og fremst av at mellomtoneområdet står mer frem. Sangstemmene kommer fast og bestemt ut fra musikken, meget punktlig plassert i midten av lydbildet. Kontrabassen på Josefine Cronholms singer/songwriter-ballade ”In Your Wild Garden” sanses klart og tydelig i sitt øverste register, der hvor venstrehånda klemmer ned strengene, som rasper deilig og tydelig mellom anslagene. Grunntonene kommer også godt frem, og høyttalerne får tydelig frem bassens hovedregister. Men det er samtidig klart at høyttalerne ikke går like dypt som Usher, og bassen er stram fremfor fyldig. Det betyr at høyttalerne med fordel kan plasseres ganske tett mot bakveggen, ellers føler jeg bassen blir i slankeste laget. At mellomtonen står mer frem hos B&W enn Usher gjør også at vi ikke i samme grad registrerer hvordan diskanten oppfører seg. Dette fordi den er en meget integrert del av et komplett lydbilde. Man kan lett la seg lure til å tro at B&W har mindre detaljer i toppen enn Usher, fordi diskanten stikker seg mindre ut. Det er ikke tilfellet, for B&W har detaljer i massevis. Bare hør på Tori Amos’ ”Hey Jupiter” fra albumet ”Boys For Pelé” hvor både flygelet og Toris stemme strekker seg opp i supersoniske atmosfærer. Diskantgjengivelsen er superrask og utrolig detaljert.

Svakheten hos B&W ligger i at høyttalerne aldri livner skikkelig til. Hvor Usher får frem grooven i musikken, trives B&W bedre med å gjengi detaljene i lydbildet. Det har nok noe å gjøre med at B&W ruller av tidligere i bassen, og kan derfor gjerne hjelpes av en subwoofer.

Konklusjon
B&W 805 Diamond er et smykke av en høyttaler, som med sin diamantdiskant låter enda mer detaljert enn sin forgjenger 805 Signature. Her får du detaljer i bøttevis, og     foruten detaljene i overtonene er mellomtoneområdet meget klart og tydelig. Her får du en lydmessig helhet med så å si alle detaljene i lydbildet intakt, og spesielt begeistret er vi for gjengivelsen av sangstemmene.

At bassen ikke går så dypt som hos Usher Be-718 DMD gjør at B&W-høyttalerne kan låte vel slanke og analytiske, men det gjør dem også enklere å ha med å gjøre med tanke på plassering. Likevel kunne vi godt ønske enda mer driv i bassen, og høyttalerne mangler generelt litt på rytme og engasjement. Én ting er i hvert fall sikkert: de foretrekker en kraftig forsterker!

Krigere i diamantklassen
Begge stativhøyttalerne i denne testen er eksempler på hvor bra lyd man kan få om man er villig til å gi avkall på den dypeste bassen.

30-40.000 kroner er veldig mye penger for en høyttaler. Når du vet at høyttaleren ikke klarer å gjenskape skikkelig dypbass, virker det enda stivere. Men både Usher Be-718 DMD og B&W 805 Diamond har lydkvaliteter fra mellombassen og oppover som du må betale enda mer for i form av et par gulvhøyttalere.

Den dyreste, B&W 805 Diamond, er den mest analytiske og stramme av de to. Med en superdetaljert og dynamisk mellomtone hvor diskanten blir en helt naturlig forlengelse oppover i overtonene, gjengir den musikken med en bråte detaljer. Den er også rålekker å se på, og er uproblematisk å plassere inntil bakveggen. Det er fordi bassen ikke går veldig dypt, derfor er det faktisk en fordel at høyttaleren står nære veggen. Vi skulle gjerne hatt litt større bassgjengivelse.

Usher Be-718 DMD har en større bassgjengivelse og låter fyldigere enn B&W. Mellomtonen er noe mer tilbakelent, men ellers er lydbildet meget åpent og detaljert. Usher er også mer engasjerende ved lavt lydnivå. Utseendet er ikke i det hele tatt like strømlinjeformet som B&W, men høyttaleren og spesielt stativet er enda mer robust bygget.

Usher-høyttalerne gir mest for pengene, men hvilken du foretrekker, kommer helt an på preferansene. De fortjener begge en kraftig forsterker som blir alt annet enn billig.

    Les også

    Naim Mu-so 2

    Naim Mu-so 2

    Glem de andre. Naim Mu-so 2 setter standarden for lydkvalitet.

    Legg til som favoritt
    Nydelig klang fra Sverige

    Nydelig klang fra Sverige

    Vi lyttet litt til Marten Oscar og ble forført.Legg til som favoritt
    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One er et bassmonster. På en dårlig måte.

    Legg til som favoritt
    Audiovector slipper ny høyttalerserie

    Audiovector slipper ny høyttalerserie

    Den nye R-serien slektes på high-end-utgavene.Legg til som favoritt
    Dynaudio priser Confidence

    Dynaudio priser Confidence

    Ett år etter lanseringen, er Confidence-høyttalerne priset.Legg til som favoritt
    Focal feirer 40

    Focal feirer 40

    Bursdagsfest med nye høyttalere - og bilstereo!Legg til som favoritt
    Tåredryppende vakkert fra Sonus faber

    Tåredryppende vakkert fra Sonus faber

    Minima Amator er blant de glemte legendene, nå kommer en ny versjon av høyttalerne.Legg til som favoritt
    Magicos rimeligste blir flere

    Magicos rimeligste blir flere

    A-serien er high-end så det holder, bare litt rimeligereLegg til som favoritt
    Lukk meny