BeoSound Shape

Oktober 2017BeoSound Shape

Akustiske byggeklosser

Moduloppbygde BeoSound Shape kan tilpasses rommet, og vokse med behovet.

Pluss
Unikt og gjennomtenkt system, som både lydmessig og innredningsmessig gir helt nye muligheter. Kan vokse med oppgavene.
Minus
Oppsettet er komplisert, og et kraftig system koster mange penger. Man kan få tradisjonelle høyttalere med bedre lyd til samme pris.

Som gammel hi-fi-nerd er jeg vokst opp med at et hi-fi-anlegg består av to høyttalere og en forsterker. Og vil man ha det beste ut av høyttalerne, må de plasseres som to av hjørnene i en rettkantet trekant – med lytteplassen i det tredje hjørnet. Høyttalerne må også helst trekkes et stykke ut fra veggen.

BeoSound Shape kan karakteriseres ved at ikke noe av dette passer for den. For det første skal de henges opp på en vegg. Og så går det minst fire høyttalere på et par – men helst mange flere. De kan dessuten plasseres stort sett hvor man har lyst til. Og endelig er det ingen favorittplass. Man kan sette seg hvor man har lyst, eller til og med gå rundt i rommet, uten at det går ut over stereoperspektivet. Hva i all verden har de på gang hos B&O?

Skalerbar skulptur

BeoSound Shape er både diskré og iøynefallende. Man ser ingen synlige høyttalere i rommet, men derimot en meget markant ‘’veggdekorasjon’’, bestående av sekskantede felter som kan plasseres i et mønster. Antall felter bestemmes av plass og pengepung. Feltene er kledd med stoff som fås i flere farger og vevinger.

Systemet er helt aktivt og består av tre slags moduler: høyttalere, forsterkermoduler og akustiske dempere. Fordelingen mellom og plasseringen av modulene er valgfri. Ved hjelp av et online-verktøy kan man skreddersy systemet til nettopp den stuen det skal brukes.

Shape-systemet består av tallerkenstore moduler. Det er tre slags moduler: høyttalere, forsterkere og akustiske dempemoduler. Foto: B&O

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Hver forsterkermodul rommer åtte forsterkerkanaler på 80 watt hver, som kan drive opp til fire høyttalere, da det brukes elektronisk deling. Dette gir to forsterkerkanaler per høyttaler. Alt er – naturligvis – styrt av en DSP (Digital Signal Processor), som retter ut fase- og frekvensgangen, og sørger for at høyttalerne ikke blir tvunget til å gjøre noe de ikke tåler. Det kan maksimalt være elleve forsterkermoduler og 44 høyttalermoduler i et oppsett. Det krever en stor vegg. Men så er vi også oppe i en effekt- og prisklasse som kan måle seg med BeoLab 90. Det systemet vi testet, inneholdt åtte høyttalere og to forsterkermoduler. Altså det dobbelte av minimumssystemet, og dermed med en pris på ca. 75 000 kroner.

Forbedrer akustikken

Shape-systemet er skapt til store åpne rom. Det kan være store åpne rom i bolig, eller offentlige rom som hotellobbyer og butikker. Rom av denne typen har oftest dårlig akustikk på grunn av store nakne vegger og gulv, og sparsomt med møblering. En hard romakustikk kan få selv de beste høyttalerne til å komme til kort – noe enhver som har vært på konsert i en idrettshall vil kunne bekrefte. BeoSound Shape kan imidlertid hjelpe på romakustikken, takket være de akustiske dempemodulene som inngår i systemet, da de kan temme refleksjoner og lang etterklangstid. Det er til gjengjeld ikke innebygget digital romkorreksjon. Men Jakob Dyreby, som er elektroakustiker, og har stått for den tekniske utviklingen av systemet, håper at den kan komme med i en senere oppdatering av firmware.

Akustikkspesialist Jakob Dyreby har stått for den tekniske utviklingen av BeoSound Shape. Bak ham ses den første prototypen av systemet. Foto: L&B

Forskjellig lyd i alle høyttalere

Det som gjør BeoSound Shape spesielt interessant, er den måten de mange høyttalerne arbeider sammen. Stereosignalet panoreres, og tidsforskyves nemlig i forhold til hver enkelt høyttalers plassering på veggen. Ingen av høyttalerne i klyngen spiller altså det samme signalet. Det betyr at stereoperspektivet forholder seg stabilt, og sangeren blir på sin plass selv om man beveger seg rundt i rommet. B&O kaller effekten ’’Band on the wall’’. Ambisjonen har vært å skape en lydopplevelse hvor man får inntrykk av at bandet opptrer live, plassert opp mot veggen, slik at publikum har mulighet til å bevege seg fritt omkring.

Trådløse valgmuligheter

BeoSound Core tilkoblingsmodul gir mulighet for trådløs strømming av musikk via Chromecast, AirPlay og Bluetooth. Systemet kan også brukes sammen med B&Os eget multiromssystem.

Lyden av BeoSound Shape

På grunn av Shape-systemets natur, hvor hvert system skreddersys til lytterommet og deretter settes opp av en installasjonstekniker, foregikk ikke testen i vårt eget lytterom, men i et av B&Os egne demorom på fabrikken i Struer. Rommet var omtrent på størrelse med en normal stue (ca. 25 kvadratmeter), men med en mer kontrollert akustikk enn de fleste moderne stuer.

BeoSound Shape er overraskende å lytte til. Både fordi den flate veggdekorasjonen låter som ‘’normale’’ høyttalere, og fordi den overhodet ikke gjør det!

Hver av de tallerkenstore høyttalerne inneholder en 5’’ bass og en ¾’’ domediskant. Ikke noe som lover høye lydtrykk eller dyp bass. Men når tilstrekkelig mange jobber sammen – og for øvrig har en DSP til å hjelpe til med de mest begrensede naturlovene – blir bildet et ganske annet.

BeoSound Shape låter først og fremst stort. Med høyttalere i det meste av veggens bredde, blir lydbildet naturlig nok bredt. Hva som til gjengjeld kan overraske, er at punktformlighet og oppløsning er helt utmerket. Korstemmer i Right Hand Man fra musikalen Hamilton står nydelig i stereobildet. Og det er lett å skille stemmene, noe som imponerer ekstra, når man tenker på at de i signalbehandlingen er blitt splittet opp og panorert ut mellom høyttalermodulene. Og de dype bassdrønnene på samme stykke blir gjengitt med all den kraft som er nødvendig.

Ikke bare til pynt

Gitt helt umulige oppgaver, som James Blakes Limit to Your Love, må Shape virkelig stå på. Den klarer oppgaven, og datastyringen gjør det i praksis umulig å ødelegge noe. Men subsonisk bass på fullt nivå er ikke noe den er beregnet til. På mer alminnelige rockelåter er det til gjengjeld veldig høyt under taket. Shape ligner en skulptur, men den er ikke bare til pynt!

Det mest komplekse man kan be en høyttaler om, er dybdeperspektiv – illusjonen av at et rom åpner seg bak høyttalerne. Det går faktisk meget bra. På Hanne Boels utgave av The Ballad of Lucy Jordan fornemmer man at instrumentene står i et rom, og ikke bare er linet opp. Men rommet er imidlertid ikke fullt så dypt som med tilsvarende dyre konvensjonelle høyttalere.

Band on the wall

Det som skiller Shape fra alle andre høyttalere jeg har hørt, er den måten stereoperspektivet opptrer i rommet. B&O kaller effekten ‘’band on the wall’’, som skal forstås som om musikkgruppen befinner seg i rommet, med ryggen mot veggen. Det er langt fra første gang en produsent har påstått noe lignende. Men denne gangen er det faktisk noe i det.

På et normalt par stereohøyttalere er opplevelsen av stereoperspektivet en psykoakustisk illusjon, som man må befinne seg midt mellom høyttalerne for å oppnå. Fjerner man seg bort fra ‘’den gode stolen’’, velter perspektivet, og lyden synes å komme bare fra den nærmeste høyttaleren.

På BeoSound Shape er stereoperspektivet stabilt. Som om orkesteret sto i stuen og spilte akustisk livemusikk. Det skyldes at de to stereokanalene spilles opp og panoreres i ‘’bånd’’ som tilsvarer plasseringen av hver enkelt høyttaler i oppsettet. På den måten bevarer instrumenter og sangstemmer sin plass i perspektivet, uansett hvor man befinner seg.

Konklusjon

BeoSound Shape er ikke en høyttaler for hvem som helst. Man kan godt finne et høyttalersystem til samme pris, som gjengir mer nyansert og med bedre romfølelse. Men ikke et som i samme grad kan skreddersys og tilpasses oppgaven. Og slett ikke et som senere kan vokse med oppgave ved å tilsette ekstra moduler, som tilfellet er her. Digitalteknologien har også gitt noen fullkomne unike lydmessige egenskaper, som betyr at musikken kan nytes i hele rommet uten å bli bare bakgrunnsstøy. Designen vil nok, som vi er vant til fra Bang & Olufsen, bli todelt mottatt. Men i særklasse gjennomtenkt og modig er det.

BeoSound Shape ligner en skulptur på veggen, og kan takket være dempemoduler, forbedre akustikken i det rom den settes opp. Foto: B&O

Som gammel hi-fi-nerd er jeg vokst opp med at et hi-fi-anlegg består av to høyttalere og en forsterker. Og vil man ha det beste ut av høyttalerne, må de plasseres som to av hjørnene i en rettkantet trekant – med lytteplassen i det tredje hjørnet. Høyttalerne må også helst trekkes et stykke ut fra veggen. BeoSound Shape kan karakteriseres ved at ikke noe av dette passer for den. For det første skal de henges opp på en vegg. Og så går det minst fire høyttalere på et par – men helst mange flere. De kan dessuten plasseres stort sett hvor man har lyst til. Og endelig er det ingen favorittplass. Man kan sette seg hvor man har lyst, eller til og med gå rundt i rommet, uten at det går ut over stereoperspektivet. Hva i all verden har de på gang hos B&O? Skalerbar skulptur BeoSound Shape er både diskré og iøynefallende. Man ser ingen synlige høyttalere i rommet, men derimot en meget markant ‘’veggdekorasjon’’, bestående av sekskantede felter som kan plasseres i et mønster. Antall felter bestemmes av plass og pengepung. Feltene er kledd med stoff som fås i flere farger og vevinger. Systemet er helt aktivt og består av tre slags moduler: høyttalere, forsterkermoduler og akustiske dempere. Fordelingen mellom og plasseringen av modulene er valgfri. Ved hjelp av et online-verktøy kan man skreddersy systemet til nettopp den stuen det skal brukes. [caption id="attachment_72659" align="alignnone" width="460"] Shape-systemet består av tallerkenstore moduler. Det er tre slags moduler: høyttalere, forsterkere og akustiske dempemoduler. Foto: B&O[/caption]   Hver forsterkermodul rommer åtte forsterkerkanaler på 80 watt hver, som kan drive opp til fire høyttalere, da det brukes elektronisk deling. Dette gir to forsterkerkanaler per høyttaler. Alt er – naturligvis – styrt av en DSP (Digital Signal Processor), som retter ut fase- og frekvensgangen, og sørger for at høyttalerne ikke blir tvunget til å gjøre noe de ikke tåler. Det kan maksimalt være elleve forsterkermoduler og 44 høyttalermoduler i et oppsett. Det krever en stor vegg. Men så er vi også oppe i en effekt- og prisklasse som kan måle seg med BeoLab 90. Det systemet vi testet, inneholdt åtte høyttalere og to forsterkermoduler. Altså det dobbelte av minimumssystemet, og dermed med en pris på ca. 75 000 kroner. Forbedrer akustikken Shape-systemet er skapt til store åpne rom. Det kan være store åpne rom i bolig, eller offentlige rom som hotellobbyer og butikker. Rom av denne typen har oftest dårlig akustikk på grunn av store nakne vegger og gulv, og sparsomt med møblering. En hard romakustikk kan få selv de beste høyttalerne til å komme til kort – noe enhver som har vært på konsert i en idrettshall vil kunne bekrefte. BeoSound Shape kan imidlertid hjelpe på romakustikken, takket være de akustiske dempemodulene som inngår i systemet, da de kan temme refleksjoner og lang etterklangstid. Det er til gjengjeld ikke innebygget digital romkorreksjon. Men Jakob Dyreby, som er elektroakustiker, og har stått for den tekniske utviklingen av systemet, håper at den kan komme med i en senere oppdatering av firmware. [caption id="attachment_72660" align="alignnone" width="460"] Akustikkspesialist Jakob Dyreby har stått for den tekniske utviklingen av BeoSound Shape. Bak ham ses den første prototypen av systemet. Foto: L&B[/caption] Forskjellig lyd i alle høyttalere Det som gjør BeoSound Shape spesielt interessant, er den måten de mange høyttalerne arbeider sammen. Stereosignalet panoreres, og tidsforskyves nemlig i forhold til hver enkelt høyttalers plassering på veggen. Ingen av høyttalerne i klyngen spiller altså det samme signalet. Det betyr at stereoperspektivet forholder seg stabilt, og sangeren blir på sin plass selv om man beveger seg rundt i rommet. B&O kaller effekten ’’Band on the wall’’. Ambisjonen har vært å skape en lydopplevelse hvor man får inntrykk av at bandet opptrer live, plassert opp mot veggen, slik at publikum har mulighet til å bevege seg fritt omkring. Trådløse valgmuligheter BeoSound Core tilkoblingsmodul gir mulighet for trådløs strømming av musikk via Chromecast, AirPlay og Bluetooth. Systemet kan også brukes sammen med B&Os eget multiromssystem. Lyden av BeoSound Shape På grunn av Shape-systemets natur, hvor hvert system skreddersys til lytterommet og deretter settes opp av en installasjonstekniker, foregikk ikke testen i vårt eget lytterom, men i et av B&Os egne demorom på fabrikken i Struer. Rommet var omtrent på størrelse med en normal stue (ca. 25 kvadratmeter), men med en mer kontrollert akustikk enn de fleste moderne stuer. BeoSound Shape er overraskende å lytte til. Både fordi den flate veggdekorasjonen låter som ‘’normale’’ høyttalere, og fordi den overhodet ikke gjør det! Hver av de tallerkenstore høyttalerne inneholder en 5’’ bass og en ¾’’ domediskant. Ikke noe som lover høye lydtrykk eller dyp bass. Men når tilstrekkelig mange jobber sammen – og for øvrig har en DSP til å hjelpe til med de mest begrensede naturlovene – blir bildet et ganske annet. BeoSound Shape låter først og fremst stort. Med høyttalere i det meste av veggens bredde, blir lydbildet naturlig nok bredt. Hva som til gjengjeld kan overraske, er at punktformlighet og oppløsning er helt utmerket. Korstemmer i Right Hand Man fra musikalen Hamilton står nydelig i stereobildet. Og det er lett å skille stemmene, noe som imponerer ekstra, når man tenker på at de i signalbehandlingen er blitt splittet opp og panorert ut mellom høyttalermodulene. Og de dype bassdrønnene på samme stykke blir gjengitt med all den kraft som er nødvendig. Ikke bare til pynt Gitt helt umulige oppgaver, som James Blakes Limit to Your Love, må Shape virkelig stå på. Den klarer oppgaven, og datastyringen gjør det i praksis umulig å ødelegge noe. Men subsonisk bass på fullt nivå er ikke noe den er beregnet til. På mer alminnelige rockelåter er det til gjengjeld veldig høyt under taket. Shape ligner en skulptur, men den er ikke bare til pynt! Det mest komplekse man kan be en høyttaler om, er dybdeperspektiv – illusjonen av at et rom åpner seg bak høyttalerne. Det går faktisk meget bra. På Hanne Boels utgave av The Ballad of Lucy Jordan fornemmer man at instrumentene står i et rom, og ikke bare er linet opp. Men rommet er imidlertid ikke fullt så dypt som med tilsvarende dyre konvensjonelle høyttalere. Band on the wall Det som skiller Shape fra alle andre høyttalere jeg har hørt, er den måten stereoperspektivet opptrer i rommet. B&O kaller effekten ‘’band on the wall’’, som skal forstås som om musikkgruppen befinner seg i rommet, med ryggen mot veggen. Det er langt fra første gang en produsent har påstått noe lignende. Men denne gangen er det faktisk noe i det. På et normalt par stereohøyttalere er opplevelsen av stereoperspektivet en psykoakustisk illusjon, som man må befinne seg midt mellom høyttalerne for å oppnå. Fjerner man seg bort fra ‘’den gode stolen’’, velter perspektivet, og lyden synes å komme bare fra den nærmeste høyttaleren. På BeoSound Shape er stereoperspektivet stabilt. Som om orkesteret sto i stuen og spilte akustisk livemusikk. Det skyldes at de to stereokanalene spilles opp og panoreres i ‘’bånd’’ som tilsvarer plasseringen av hver enkelt høyttaler i oppsettet. På den måten bevarer instrumenter og sangstemmer sin plass i perspektivet, uansett hvor man befinner seg. Konklusjon BeoSound Shape er ikke en høyttaler for hvem som helst. Man kan godt finne et høyttalersystem til samme pris, som gjengir mer nyansert og med bedre romfølelse. Men ikke et som i samme grad kan skreddersys og tilpasses oppgaven. Og slett ikke et som senere kan vokse med oppgave ved å tilsette ekstra moduler, som tilfellet er her. Digitalteknologien har også gitt noen fullkomne unike lydmessige egenskaper, som betyr at musikken kan nytes i hele rommet uten å bli bare bakgrunnsstøy. Designen vil nok, som vi er vant til fra Bang & Olufsen, bli todelt mottatt. Men i særklasse gjennomtenkt og modig er det. [caption id="attachment_72661" align="alignnone" width="460"] BeoSound Shape ligner en skulptur på veggen, og kan takket være dempemoduler, forbedre akustikken i det rom den settes opp. Foto: B&O[/caption]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Funksjonsprinsipp: aktivt, lukket toveissystem
Diskant: 1 stk. 3/4” dome med akustisk linse
Bass/mellomtone: 1 stk. 5" bass/mellomtone
Frekvensområde: avhengig av antall høyttalere – testet 26 Hz–23 000 Hz (- 10 dB)
Forsterkermodul: 8 x 80 W klasse D
Innganger: line in, optisk (Toslink), Power Link, Ethernet
Trådløst: Wifi 802.11 ac, Bluetooth 4.1, Chromecast, AirPlay, DLNA, Spotify Connect
Mål: 36,4 x 32,0 x 11,1 cm (h x b x d)
Vekt: 2,3 kg (høyttaler), 2,4 kg (forsterker), 0,9 kg (dempemodul)
Farger: sort plastkabinett, stoff i 10 varianter

Pris: 37000,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det råeste kameraet

Panasonic Lumix S1R er et overflødighetshorn av et kamera, og blant de aller råeste vi har testet.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glødende klangmester

Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.