Som gammel hi-fi-nerd er jeg vokst opp med at et hi-fi-anlegg består av to høyttalere og en forsterker. Og vil man ha det beste ut av høyttalerne, må de plasseres som to av hjørnene i en rettkantet trekant – med lytteplassen i det tredje hjørnet. Høyttalerne må også helst trekkes et stykke ut fra veggen.
BeoSound Shape kan karakteriseres ved at ikke noe av dette passer for den. For det første skal de henges opp på en vegg. Og så går det minst fire høyttalere på et par – men helst mange flere. De kan dessuten plasseres stort sett hvor man har lyst til. Og endelig er det ingen favorittplass. Man kan sette seg hvor man har lyst, eller til og med gå rundt i rommet, uten at det går ut over stereoperspektivet. Hva i all verden har de på gang hos B&O?
Skalerbar skulptur
BeoSound Shape er både diskré og iøynefallende. Man ser ingen synlige høyttalere i rommet, men derimot en meget markant ‘’veggdekorasjon’’, bestående av sekskantede felter som kan plasseres i et mønster. Antall felter bestemmes av plass og pengepung. Feltene er kledd med stoff som fås i flere farger og vevinger.
Systemet er helt aktivt og består av tre slags moduler: høyttalere, forsterkermoduler og akustiske dempere. Fordelingen mellom og plasseringen av modulene er valgfri. Ved hjelp av et online-verktøy kan man skreddersy systemet til nettopp den stuen det skal brukes.
Hver forsterkermodul rommer åtte forsterkerkanaler på 80 watt hver, som kan drive opp til fire høyttalere, da det brukes elektronisk deling. Dette gir to forsterkerkanaler per høyttaler. Alt er – naturligvis – styrt av en DSP (Digital Signal Processor), som retter ut fase- og frekvensgangen, og sørger for at høyttalerne ikke blir tvunget til å gjøre noe de ikke tåler. Det kan maksimalt være elleve forsterkermoduler og 44 høyttalermoduler i et oppsett. Det krever en stor vegg. Men så er vi også oppe i en effekt- og prisklasse som kan måle seg med BeoLab 90. Det systemet vi testet, inneholdt åtte høyttalere og to forsterkermoduler. Altså det dobbelte av minimumssystemet, og dermed med en pris på ca. 75 000 kroner.
Forbedrer akustikken
Shape-systemet er skapt til store åpne rom. Det kan være store åpne rom i bolig, eller offentlige rom som hotellobbyer og butikker. Rom av denne typen har oftest dårlig akustikk på grunn av store nakne vegger og gulv, og sparsomt med møblering. En hard romakustikk kan få selv de beste høyttalerne til å komme til kort – noe enhver som har vært på konsert i en idrettshall vil kunne bekrefte. BeoSound Shape kan imidlertid hjelpe på romakustikken, takket være de akustiske dempemodulene som inngår i systemet, da de kan temme refleksjoner og lang etterklangstid. Det er til gjengjeld ikke innebygget digital romkorreksjon. Men Jakob Dyreby, som er elektroakustiker, og har stått for den tekniske utviklingen av systemet, håper at den kan komme med i en senere oppdatering av firmware.
Forskjellig lyd i alle høyttalere
Det som gjør BeoSound Shape spesielt interessant, er den måten de mange høyttalerne arbeider sammen. Stereosignalet panoreres, og tidsforskyves nemlig i forhold til hver enkelt høyttalers plassering på veggen. Ingen av høyttalerne i klyngen spiller altså det samme signalet. Det betyr at stereoperspektivet forholder seg stabilt, og sangeren blir på sin plass selv om man beveger seg rundt i rommet. B&O kaller effekten ’’Band on the wall’’. Ambisjonen har vært å skape en lydopplevelse hvor man får inntrykk av at bandet opptrer live, plassert opp mot veggen, slik at publikum har mulighet til å bevege seg fritt omkring.
Trådløse valgmuligheter
BeoSound Core tilkoblingsmodul gir mulighet for trådløs strømming av musikk via Chromecast, AirPlay og Bluetooth. Systemet kan også brukes sammen med B&Os eget multiromssystem.
Lyden av BeoSound Shape
På grunn av Shape-systemets natur, hvor hvert system skreddersys til lytterommet og deretter settes opp av en installasjonstekniker, foregikk ikke testen i vårt eget lytterom, men i et av B&Os egne demorom på fabrikken i Struer. Rommet var omtrent på størrelse med en normal stue (ca. 25 kvadratmeter), men med en mer kontrollert akustikk enn de fleste moderne stuer.
BeoSound Shape er overraskende å lytte til. Både fordi den flate veggdekorasjonen låter som ‘’normale’’ høyttalere, og fordi den overhodet ikke gjør det!
Hver av de tallerkenstore høyttalerne inneholder en 5’’ bass og en ¾’’ domediskant. Ikke noe som lover høye lydtrykk eller dyp bass. Men når tilstrekkelig mange jobber sammen – og for øvrig har en DSP til å hjelpe til med de mest begrensede naturlovene – blir bildet et ganske annet.
BeoSound Shape låter først og fremst stort. Med høyttalere i det meste av veggens bredde, blir lydbildet naturlig nok bredt. Hva som til gjengjeld kan overraske, er at punktformlighet og oppløsning er helt utmerket. Korstemmer i Right Hand Man fra musikalen Hamilton står nydelig i stereobildet. Og det er lett å skille stemmene, noe som imponerer ekstra, når man tenker på at de i signalbehandlingen er blitt splittet opp og panorert ut mellom høyttalermodulene. Og de dype bassdrønnene på samme stykke blir gjengitt med all den kraft som er nødvendig.
Ikke bare til pynt
Gitt helt umulige oppgaver, som James Blakes Limit to Your Love, må Shape virkelig stå på. Den klarer oppgaven, og datastyringen gjør det i praksis umulig å ødelegge noe. Men subsonisk bass på fullt nivå er ikke noe den er beregnet til. På mer alminnelige rockelåter er det til gjengjeld veldig høyt under taket. Shape ligner en skulptur, men den er ikke bare til pynt!
Det mest komplekse man kan be en høyttaler om, er dybdeperspektiv – illusjonen av at et rom åpner seg bak høyttalerne. Det går faktisk meget bra. På Hanne Boels utgave av The Ballad of Lucy Jordan fornemmer man at instrumentene står i et rom, og ikke bare er linet opp. Men rommet er imidlertid ikke fullt så dypt som med tilsvarende dyre konvensjonelle høyttalere.
Band on the wall
Det som skiller Shape fra alle andre høyttalere jeg har hørt, er den måten stereoperspektivet opptrer i rommet. B&O kaller effekten ‘’band on the wall’’, som skal forstås som om musikkgruppen befinner seg i rommet, med ryggen mot veggen. Det er langt fra første gang en produsent har påstått noe lignende. Men denne gangen er det faktisk noe i det.
På et normalt par stereohøyttalere er opplevelsen av stereoperspektivet en psykoakustisk illusjon, som man må befinne seg midt mellom høyttalerne for å oppnå. Fjerner man seg bort fra ‘’den gode stolen’’, velter perspektivet, og lyden synes å komme bare fra den nærmeste høyttaleren.
På BeoSound Shape er stereoperspektivet stabilt. Som om orkesteret sto i stuen og spilte akustisk livemusikk. Det skyldes at de to stereokanalene spilles opp og panoreres i ‘’bånd’’ som tilsvarer plasseringen av hver enkelt høyttaler i oppsettet. På den måten bevarer instrumenter og sangstemmer sin plass i perspektivet, uansett hvor man befinner seg.
Konklusjon
BeoSound Shape er ikke en høyttaler for hvem som helst. Man kan godt finne et høyttalersystem til samme pris, som gjengir mer nyansert og med bedre romfølelse. Men ikke et som i samme grad kan skreddersys og tilpasses oppgaven. Og slett ikke et som senere kan vokse med oppgave ved å tilsette ekstra moduler, som tilfellet er her. Digitalteknologien har også gitt noen fullkomne unike lydmessige egenskaper, som betyr at musikken kan nytes i hele rommet uten å bli bare bakgrunnsstøy. Designen vil nok, som vi er vant til fra Bang & Olufsen, bli todelt mottatt. Men i særklasse gjennomtenkt og modig er det.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser