: Bang & Olufsen BeoLab 9

Dansk designdiva

Jeg har hatt celebert besøk de siste ukene. B&Os nye BeoLab 9-høyttalere er ikke bare et skue for øynene, de har også en lyd som er hinsides hva jeg har hørt fra noen designhøyttaler tidligere.

Jeg sitter i godstolen og forundrer meg over hvor stereoanlegget mitt har tatt veien! Plassen som tidligere ble okkupert av et par firkanta beist av noen høyttalere, gjestes nå nemlig av to vakre, bueformede skapninger. De ligner ikke på noe jeg har sett før, langt mindre ville jeg gjettet at dette var høyttalere, om ikke B&O hadde fortalt meg at så var tilfelle. Danskenes siste lydkreasjoner ser egentlig mest ut som to fyrtårn der de står, med sine karakteristiske aluminiums-kalotter på toppen.

Det er ikke bare i formgivningen at BeoLab 9 bryter med normer og regler. Også de tekniske spesifikasjoner er noe ganske utenom det vanlige. Likevel er det nok lydkvaliteten fra disse høyttalerne som vil trollbinde de fleste. Og best av alt, du kan sette dem hvor som helst, og de låter like bra enten du sitter midt i sofaen eller leser avisa ute på kjøkkenet!

Perfekt spredning
BeoLab 9s storebrødre, toppmodellene BeoLab 5 er – tro det eller ei – faktisk blant  verdens mest solgte high-end-høyttalere. Dette forteller ikke bare om hvilken sterk merkevare B&O er blitt, det vitner også om at de i senere år har tatt et stort løft når det gjelder lydkvalitet. BeoLab 9 henter mye teknologi fra de prestisjefylte toppmodellene, nedskalert i et mer kompakt format. Og at de går for halve prisen, skal vi heller ikke glemme. Men hva klarer så alle disse tekniske nyvinningene å utrette musikalsk sett? Det er ikke rent lite. Uansett musikksmak tror vi de fleste vil bli blåst over ende av hvilken lydkvalitet de nye B&O-ene er i stand til å levere.

Høyttalernes store styrke er definitivt diskantgjengivelsen. Den spesielle spredelinsen på toppen sørger for å  fordele de høye frekvensene til perfekte 180 grader i det horisontale plan, mens en langt snevrere vertikal spredning begrenser refleksjoner fra gulv og tak. På denne måten oppnår høyttalerne en besnærende åpenhet og fokuseringsevne i diskantområdet, samtidig som de minimerer negativ påvirkning fra lytterrommet.

B&O har her tatt tak i noe som er de aller fleste høyttaleres store akilleshæl: De låter fortreffelig innenfor et begrenset område midt foran høyttalerne, men så fort du reiser deg, flytter deg ut på siden eller går for å gjøre noe annet, faller lydbildet sammen som et telt uten teltstenger. Dette har gjort musikklytting til en nokså egoistisk form for underholdning, der de som sitter midt i smørøyet får all moroa.

Men slike problemer er heldigvis en saga blott med BeoLab 9. Her kan man fint bevege seg rundt i rommet og oppleve at lydgjengivelsen bevarer fokuset og følger deg hvor enn du går. Dette kan vel trygt sies å være de første høyttalerne jeg har hatt i hus som gir et godt lytteinntrykk selv når jeg sitter ute på kontoret og skriver mine velvalgte ord! Den svært finkornede og høyoppløste diskanten gjør sitt for å bringe liv til lyse stemmer og strengeinstrumenter. Lydbildet er gedigent, med en realisme som gir følelsen av at musikerne er fysisk til stede, midt mellom høyttalerne.

Akustisk romtilpasning
I forhold til diskantelementet er mellomtone og bass av det mer tradisjonelle slaget, men det har ikke hindret B&O i å gjøre noen smarte trekk også her. Mens toppmodellene kjennetegnes ved sin automatiske romkorreksjon, har BeoLab 9 en enklere, men likevel effektiv form for romtilpasning. En manuell posisjonsbryter lar deg tilpasse bassresponsen til ulike plasseringer. Mens vegg- eller hjørneplassering kan gi en forsterkning av bassen, er det omvendte ofte tilfelle ved fri plassering. Ved hjelp av tre forhåndsinnstillinger kan B&O-ene enkelt stilles inn til valgte plassering, og det fungerer overraskende bra. Selv ved hjørneplassering bevarer bassen presisjon og taktfasthet.

Bassgjengivelsen er kort og godt utrolig imponerende, særlig når vi tar høyttalerens størrelse med i beregningen. Dype orgeltoner får stueveggene til å vibrere, uten at vi kan spore et hint av blafring eller mekaniske ulyder fra basselementet. Trommeslag leveres så kjapt, kontant og brutalt som vi aldri før har hørt fra så kompakte høyttalere. Det går an å spille kolossalt høyt uten at de kommer med ukvemslyder av noe slag. Derimot legger vi merke til en viss dynamisk begrensning på høye lyttenivåer – nærmere bestemt eget beskyttelseskretsløp – som trer inn når volumet blir for høyt. Men da spiller vi allerede høyt nok til å vekke de døde, og for ikke å glemme naboen.

Noe å trekke for?
Med gnistrende diskant og heftig bassrespons stilles det også store krav til en dynamisk og frigjort mellomtone. Det er her BeoLab 9 kommer litt til kort sammenlignet med tilsvarende prisede høyttalere i high-end-klassen. Mens det spesielle diskantelementet i B&O-ene er verdt sin vekt i gull, og bassgjengivelsen utvilsomt er heftig, skorter det litt på engasjementet i mellomtonen. Den er rett og slett noe tilbakelent, og kommer litt i skyggen av de energiske egenskapene i bass og diskant. Stemmen til Johnny Cash dirrer ikke i mellomgulvet helt slik vi skulle ønske. Kan det være at den tykke stoffgrillen holder stemmeprakten tilbake? Her har de store Beolab 5 et klart fortrinn, med sitt frittstående mellomtoneelement i samme type spredningslinse som diskanten. Kanskje det også burde være en justeringsmulighet for mellomtonen?

Noen særegenheter
Hvis vi skulle komme med en oppfordring til Bang & Olufsen, måtte det være at de åpnet mer for å benytte andre merker sammen med BeoLab-høyttalerne. I stedet for vanlige RCA phonoplugger bruker de nemlig spesielle DIN-kontakter til å koble høyttalerne sammen med hovedenheten. DIN er på mange måter en død standard, og benyttes i dag kun av et fåtall produsenter, deriblant B&O og Naim.

DIN-pluggen har sine fordeler da den også kan sende et av/på-signal til høyttalerne, men B&O har nok også sine ”politiske” grunner til å bruke denne kontakten. Den setter nemlig en effektiv stopper for å bruke noe annet enn B&O-utstyr som signalkilde. Rimelige overgangskabler er riktignok tilgjengelig, men i BeoLab 9 sitt tilfelle tror vi B&O ville vært tjent med å inkludere et par RCA- eller XLR-kontakter, slik at også vanlig hi-fi-utstyr kunne la seg koble til på en enkel måte. Lydmessig er nemlig høyttalerne så bra at begrensningen helt klart ligger i B&Os egne hovedenheter, samt de allerede nevnte, svært spinkle kablene.

Det lyktes oss via overganger å koble en ekstern CD-spiller (Rega Apollo) til anlegget, noe som ga et øyeblikkelig løft i lydkvalitet. Bassen ble strammere, diskanten mer behagelig og selv mellomtonen fikk betydelig mer kropp og fylde. Kort og godt en udiskutabel forbedring, som trolig skyldes at den aldrende Beosound 3000-hovedenheten ikke lenger er siste skrik når det gjelder lydkvalitet fra CD. Litt mindre helgardering fra B&O sin side kunne gjort Beolabenes lydkvalitet tilgjengelig for enda flere. Noe å tenke på til neste gang, B&O?

Konklusjon
B&O har mange kunder som ser først og hører etterpå. Det vil si at utseende, design og ikke minst merkenavn ofte går foran ren ytelse og prisverdighet. Men i BeoLab 9 sitt tilfelle er det ingen grunn til bekymring. Disse høyttalerne låter virkelig like bra som de ser ut, og med påvirkning fra den bedre halvdel vil de nok kunne finne veien inn i mange velbeslåtte hjem. Ikke bare hos de designfrelste, men også hos de som setter lydkvaliteten høyest! Vi er i alle fall solgt …

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
1 kommentar

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Annen utgave av den minste Citation-smarthøyttaleren.
    For prisen av et par støykansellerende hodetelefoner gir Philips Fidelio X3 uendelig mye bedre lyd.
    Xperia 5 II er ikke bare like bra som Xperia 1 II, den er i flere tilfeller bedre!
    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.
    Hvis du er villig til å gi avkall på Dolby Atmos og DTS:X, finnes det neppe noen bedre lydplanke til prisen, enn Samsung HW-Q66T.
    Det er få lydplanker som klarer å simulere surroundlyd som Sony HT-G700.
    TCL C815 byr på flott bildekvalitet og flust med smarte finesser til en fornuftig pris. Her får du til og med glimrende lyd!
    Endelig en interiørvennlig subwoofer som gir skikkelig fysisk bass! Ja, det koster, men betaler tilbake i form av nydelige basstoner på musikk og heftige basseffekter på film. Fra et slankt format som du kan henge på veggen.