annonse
annonse

test: Avantgarde Acoustic Zero TA XD

Avantgarde Acoustic Zero TA XD
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

Pluss
Med sin ekstreme følsomhet og evne til å spille høyt, er det nesten uendelig hvor mye moro man får. De kan rocke, de kan jazze, de kan det meste.
Minus
Diskanten oppleves noe grovkornet, spesielt når man spiller høyt. Forsterker må være spesielt stille, ellers hører man klar susing. Dette på grunn av ekstrem følsomhet på 104 dB!

En liten bevegelse på volumhjulet kan gjøre forskjellen mellom et stort glis rundt munnen, og politiet på døra …

Test: Avantgarde Acoustic Zero 1 – design med kraft

Avantgarde Acoustic er ikke som andre høyttalerprodusenter. Her lager man store og enda større høyttalere, som kan spille vanvittig høyt med lite forsterkerkraft. Som dundrer løs, med lynrask akselerasjon og hvor hvert slag dør ut like fort som det oppsto. Det holder ikke at det er høylytt, for det skal også spille bra – veldig bra! Med særdeles lite forvrengning. Og da er det gjerne slik at ting blir kostbart. Fordelen er at man kan klare seg med en rimelig forsterker. Men hvem vil vel det?

Tips: Slik får du best lyd fra rommet

Live-musikk

Da jeg nylig var i selveste New Orleans, midt under Spring Break var galskapen et faktum. Gatemusikantene var mange og høylytte, og vi var på en liten og trang jazzklubb hvor musikkinstrumentene ikke ble spilt gjennom noe lydanlegg. Det var det ikke noe poeng i, lydtrykket akustisk var mer enn nok. Det som slo meg ved å høre ekte, ikke-syntetiske instrumenter helt live, var hvor rå lyden var. Alle toneområdene henger selvsagt helt sammen, fordi alle frekvenser kommer helt samtidig. Og overtonene er slettes ikke luftige og silkeglatte. De er brutale! Denne lyden, tenkte jeg, kan du ikke få fra noen høyttalere. Men de eneste som kommer i nærheten har horn. Store horn.

Minst, men ikke liten

Avantgarde Acoustic Zero TA XD er en slik høyttaler. Den er minst blant alle kreasjonene til Avantgarde, men måler likevel over en meter i høyden og nesten halvmeter’n i bredden. Det blir omtrent som å sette en 40 tommers TV på høykant. Bare høyere, og en god del dypere.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor
Foto: Avantgarde Acoustic

Horn

Grunnen til det store ytre er et prinsipp som er like gammelt som det er genialt. Hvert høyttalerelement sitter nemlig montert i et horn. Kort fortalt er et horn en akustisk transformator, som hjelper energien fra høyttalermembranene til å lettere overføres til friluft. Enda kortere fortalt er hornet en akustisk forsterker. Og siden størrelsen på hornet bestemmer hvor langt ned i frekvens det fungerer, så blir hornene – og dermed høyttalerne – fort veldig store når man skal dekke hele det hørbare frekvensregisteret. Mye større enn de man faktisk får plass til i kabinettene til Zero TA XD. Hvor TA står for Teil Active, som er tysk for semiaktiv.

Hybrid

Avantgarde Acoustic har nemlig løst dette med en hybridkonstruksjon, hvor basselementet har en vanlig membran på nesten 12 tommer, utstyrt med en innebygd forsterker på hele 500 watt! Med det problemet ryddet av veien, kan man fokusere på å i stedet hornlade mellomtonen og diskanten. Som da har fått velvoksne hornmunninger på henholdsvis 15,7 og 5,1 tommer. Eller 40 og 13 centimeter, siden vi bor i den metriske delen av verden.

32 ganger effekten

I vårt tilfelle øker hornene høyttalernes følsomhet til hele 104 dB med bare én forsterkerwatt. Det er 32 ganger mer driftseffektivt enn en typisk høyttalerkonstruksjon på 87 dB, som betyr at der du normalt ville brukt 150 watt, klarer du deg her med under 5 watt! Men siden Avantgarde Acoustic ikke liker å spille lavt, anbefales minimum 10 watt, mens det ikke er noe problem å øke til 50. Som med mer normale høyttalere tilsvarer 1600 watt pr. kanal, så gjør klar til å plage naboene!

Økt dynamikk

Skjønt, fordelene med horn merkes ikke bare når man spiller høyt. For i tillegg til å avlaste forsterkeren, så reduseres høyttalermembranenes behov for bevegelse tilsvarende. Som igjen øker hurtigheten og de dynamiske egenskapene, og Avantgarde hevder at deres høyttalere hare åtte ganger høyere dynamisk båndbredde enn vanlig, som er forskjellen mellom de svakeste og sterkeste partiene høyttalerne er i stand til å gjengi.

Det er i teorien, for vi har fremdeles med et tradisjonelt basselement å gjøre, som alltid er det elementet med høyest forvrengning. Spiller man så høyt som Avantgarde hevder man kan, så vil basselementets ekstreme bevegelser skape en del forvrengninger, og høyttalerkabinettene vil også spille med og farge lyden. Men Zero TA XD kan dras lenger enn de fleste, og Avantgarde har et triks i ermet når det kommer til bassresponsen.

Mellomtonen i Zero TA XD har ferrittmagnet og såkalt soft-mesh membran. Foto: Avantgarde Acoustic

Tonekontroll

Den innebygde forsterkeren har nemlig også digital signalprosessering, som kan manipulere signalet som sendes til basselementet. Ulike forhåndsinnstillinger justerer klangbalansen i forskjellig grad, og laster du ned programmet XD Control til PC eller Mac, åpnes avanserte muligheter. Man får tilgang til en 10-bånds parametrisk equaliser, i tillegg til at man kan justere tidsresponsen. Til dette bør man ha måleutstyr, som Avantgarde gladelig selger ved siden av.

Mellomtonemagneten stikker ut på baksiden. Foto: Avantgarde Acoustic

Enkel og rimelig romkalibrering

For å gjøre en enkel måling av rommets frekvensrespons, trenger man derimot ikke veldig avanserte saker. Det holder med en ganske alminnelig målemikrofon og for eksempel dataprogrammet Room EQ Wizard, som er gratis. Da kommer du unna med en tusenlapp for mikrofonen, i stedet for 8-10.000 kroner, avhengig av hvilken løsning fra Avantgarde Acoustic du velger. Finn de verste forsterkningene i bassområdet til hver høyttaler, plott frekvensene manuelt inn i Avantgarde-programmet, og dra de ned tilsvarende. Oppdater deretter høyttalerne, som er tilkoblet PC-en med USB-kabel.

Selv fant jeg uønskede forsterkninger fire steder i bassområdet under 210 Hz, og dro disse ned. Eventuelle dupper lot jeg bare være, da man ellers bruker mye forsterkerkraft på å forsterke et frekvensområde som rommet likevel svelger.

Med bassen utlignet, øker jeg nivået i hele bassområdet med 5 dB, på baksiden av hver høyttaler, for å kompensere for energien som er dempet.

Ukalibrert lyd

Jeg vil først høre høyttalerne upåvirket. Plugg rett inn, kjør flatt jern!

Som lydkilde bruker jeg for øyeblikket Merging NADAC med innebygd Roon. Først prøvde jeg denne med variabelt lydnivå, koblet rett inn i en Hegel H20 effektforsterker. Da fikk jeg et problem, for Hegelens svake susing – som jeg for øvrig ikke har lagt spesielt merke til før – blir plutselig ganske kraftig forsterket grunnet høyttalernes høye følsomhet. Ved lave lydnivåer er det på grensen til plagsomt, nesten som man er vant til fra PA-anlegg.

Langt bedre ble det med den integrerte H590, som har vært vår lånte referanse siden vi testet den i fjor høst. Stille og deilig, musikken kan begynne.

Kompresjonsdiskanten i Zero TA XD. Foto: Avantgarde Acoustic

Vanvittig dynamikk

Jeg blir alt annet enn skuffet over dynamikken i høyttalerne. Lyden avleveres med en vanvittig hurtighet og slagkraft, når Esperanza Spaldings samtidsjazzlåt Unconditional Love smeller ut, med groovy trommer og saftig bass. Hun synger med luft men også med kraft, som kler låta bra. Og Avantgarde-høyttalerne svinger seg på femøringen, og gjengir rytmene uten å mukke.

Bassen oppleves likevel litt ulineær. Noe av det er rommet vårt, men jeg opplever også at kabinettene spiller litt for mye med på de svulstigste basstonene.

Kalibrert

Når jeg så svitsjer over til den kalibrerte bassgjengivelsen, faller brikkene på plass. Bassgitaren blander seg inn i musikken og tonene fremstår som homogene og riktige. Høyttalernes vanvittige fysikk og brutalitet påvirkes ikke, man har bare rettet ut bulkene. Som betyr at musikken svinger seg enda mer, man kan guffe opp lyden mer uten at man tenker over at det er hardt eller skarpt. Nå føles det virkelig som om musikerne har flyttet inn på testrommet vårt.

Michael Bublé sin livefremførelse av My Funny Valentine, spilt inn under hans NBC TV Special, låter dramatisk, med stemmen fysisk og sentrert, orkesteret rundt bygger opp og gir stemning – med tunge pauker, heftige blåsere og strykere. Det er fysisk, det er deilig.

Våre målinger av bassresponsen til Avantgarde Zero TA XD plassert i vårt rom. Venstre og høyre målt hver for seg. De fire områdene av interesse, som er felles for begge, er 25 Hz (10-13dB), 75 Hz (6-9dB), 170 Hz (5dB) og 210 Hz (2-5dB). Bunnene ved 50, 125 og 250 Hz korrigerer vi ikke for.

Litt flatt?

Når det kommer til evnen til å tegne opp et stort lydlandskap, finnes det bedre kandidater. Bowers & Wilkins 803 D3, Audiovector SR3 Raw Surface og Focal Kanta No.2 er bare noen eksempler på høyttalere med bedre holografi. Horndiskanter er gjerne ikke så gode på dette som bånd- og domediskanter, og jeg synes ikke denne høyttaleren er noe unntak. Av samme grunn låter de aller best om de vinkles direkte inn mot lyttepunktet i midten, enn om de får spille rett fremover. Men fremdeles føler jeg ingen horisont når jeg lytter. Her er det i stedet en rett linje.

Er det viktig, når man hører den fantastiske spruten i fioliner, de lynkjappe kontrabassene og skinnende messingblåserne? Kanskje ikke. Men jeg må innrømme jeg nok foretrekker å høre klassisk musikk med et større lydbilde.

Sett på den mørke industrial metal-balladen The Fragile av Nine Inch Nails, og alt er tilgitt. Den store bassen låter fantastisk stemningsskapende, basstromma sitter saftig i kroppen og bassgitaren ruver godt og fysisk. Dette er skikkelig heftig og fett – dette er høyttalere man har lyst til å spille høyt med!

Forsterker

Jeg nevnte at jeg bruker Hegel H590. Men man trenger slettes ikke 2 x 301(!) watt på Zero TA XD. Når jeg i stedet kobler til streaming-forsterkeren Primare I15 Prisma, som har innebygd støtte for høyoppløst MQA over Chromecast, så blir jeg meget overrasket over hvor mye man får ut av en 65-watter med både DAC og strømming til 18.000 kroner.

Primare spiller mer enn kraftig nok, og med MQA-musikkfiler strømmet fra Tidal er det dynamikk i massevis. Ikke helt den holografien og store lydscenen som vi vet MQA er i stand til, men likevel i klassen Virkelig Bra.

Begge disse forsterkerne er transistorforsterkere. Tilhengere av hornhøyttalere er derimot gjerne også rør-entusiaster. Noen fungerende rørforsterker hadde jeg dessverre ikke tilgang på i testperioden, og det kan tenkes at en slik ville smøre lyden akkurat slik høyttalerne fortjener. For eksempel Avantgardes egen XA Int, men siden den koster 142.000 kroner tipper jeg mange nok ville valgt noe annet. Line Magnetic LM-34iA er et særdeles spennende og rimelig valg (bare 18.000 kroner), og 40 watt er midt i blinken for disse høyttalerne. Enda bedre er LM-805iA fra samme produsent og som til 45.000 kroner gir deg 48 watt. Så skal vi ikke glemme hybridforsterkeren McIntosh MA252.

Når det er sagt, har jeg fått et godt innblikk i høyttalernes potensial. Som er ganske enormt.

Foto: Avantgarde Acoustic

Konklusjon

Avantgarde Acoustic Zero TA XD har en dynamikk av det ekstreme, med en skikkelig “live” presentasjon av ethvert musikkstykke. Du får deg en på tygga hver gang!

Den tonale sammenhengen er glimrende, og med 10-bånds parametrisk equaliser i bassregisteret kan den spesialtilpasses rommet på en måte nesten ingen andre høyttalere kan.

Høyttalerne har ikke det største og dypeste lydbildet, og diskanten kvesser seg til når man spiller for høyt. Men inntil man kommer dit, er det mer enn nok lydtrykk og moro. Dette er høyttalere for deg som vil ha det gøy, og ikke tar alt så høytidelig. Med disse kriteriene er den en innertier.

picture3 picture4
<
>
Zero TA XD i svart. Foto: Avantgarde Acoustic

En liten bevegelse på volumhjulet kan gjøre forskjellen mellom et stort glis rundt munnen, og politiet på døra … Test: Avantgarde Acoustic Zero 1 – design med kraft Avantgarde Acoustic er ikke som andre høyttalerprodusenter. Her lager man store og enda større høyttalere, som kan spille vanvittig høyt med lite forsterkerkraft. Som dundrer løs, med lynrask akselerasjon og hvor hvert slag dør ut like fort som det oppsto. Det holder ikke at det er høylytt, for det skal også spille bra – veldig bra! Med særdeles lite forvrengning. Og da er det gjerne slik at ting blir kostbart. Fordelen er at man kan klare seg med en rimelig forsterker. Men hvem vil vel det? Tips: Slik får du best lyd fra rommet

Live-musikk

Da jeg nylig var i selveste New Orleans, midt under Spring Break var galskapen et faktum. Gatemusikantene var mange og høylytte, og vi var på en liten og trang jazzklubb hvor musikkinstrumentene ikke ble spilt gjennom noe lydanlegg. Det var det ikke noe poeng i, lydtrykket akustisk var mer enn nok. Det som slo meg ved å høre ekte, ikke-syntetiske instrumenter helt live, var hvor rå lyden var. Alle toneområdene henger selvsagt helt sammen, fordi alle frekvenser kommer helt samtidig. Og overtonene er slettes ikke luftige og silkeglatte. De er brutale! Denne lyden, tenkte jeg, kan du ikke få fra noen høyttalere. Men de eneste som kommer i nærheten har horn. Store horn.

Minst, men ikke liten

Avantgarde Acoustic Zero TA XD er en slik høyttaler. Den er minst blant alle kreasjonene til Avantgarde, men måler likevel over en meter i høyden og nesten halvmeter'n i bredden. Det blir omtrent som å sette en 40 tommers TV på høykant. Bare høyere, og en god del dypere. [caption id="attachment_94211" align="alignnone" width="989"] Foto: Avantgarde Acoustic[/caption]

Horn

Grunnen til det store ytre er et prinsipp som er like gammelt som det er genialt. Hvert høyttalerelement sitter nemlig montert i et horn. Kort fortalt er et horn en akustisk transformator, som hjelper energien fra høyttalermembranene til å lettere overføres til friluft. Enda kortere fortalt er hornet en akustisk forsterker. Og siden størrelsen på hornet bestemmer hvor langt ned i frekvens det fungerer, så blir hornene – og dermed høyttalerne – fort veldig store når man skal dekke hele det hørbare frekvensregisteret. Mye større enn de man faktisk får plass til i kabinettene til Zero TA XD. Hvor TA står for Teil Active, som er tysk for semiaktiv.

Hybrid

Avantgarde Acoustic har nemlig løst dette med en hybridkonstruksjon, hvor basselementet har en vanlig membran på nesten 12 tommer, utstyrt med en innebygd forsterker på hele 500 watt! Med det problemet ryddet av veien, kan man fokusere på å i stedet hornlade mellomtonen og diskanten. Som da har fått velvoksne hornmunninger på henholdsvis 15,7 og 5,1 tommer. Eller 40 og 13 centimeter, siden vi bor i den metriske delen av verden.

32 ganger effekten

I vårt tilfelle øker hornene høyttalernes følsomhet til hele 104 dB med bare én forsterkerwatt. Det er 32 ganger mer driftseffektivt enn en typisk høyttalerkonstruksjon på 87 dB, som betyr at der du normalt ville brukt 150 watt, klarer du deg her med under 5 watt! Men siden Avantgarde Acoustic ikke liker å spille lavt, anbefales minimum 10 watt, mens det ikke er noe problem å øke til 50. Som med mer normale høyttalere tilsvarer 1600 watt pr. kanal, så gjør klar til å plage naboene!

Økt dynamikk

Skjønt, fordelene med horn merkes ikke bare når man spiller høyt. For i tillegg til å avlaste forsterkeren, så reduseres høyttalermembranenes behov for bevegelse tilsvarende. Som igjen øker hurtigheten og de dynamiske egenskapene, og Avantgarde hevder at deres høyttalere hare åtte ganger høyere dynamisk båndbredde enn vanlig, som er forskjellen mellom de svakeste og sterkeste partiene høyttalerne er i stand til å gjengi. Det er i teorien, for vi har fremdeles med et tradisjonelt basselement å gjøre, som alltid er det elementet med høyest forvrengning. Spiller man så høyt som Avantgarde hevder man kan, så vil basselementets ekstreme bevegelser skape en del forvrengninger, og høyttalerkabinettene vil også spille med og farge lyden. Men Zero TA XD kan dras lenger enn de fleste, og Avantgarde har et triks i ermet når det kommer til bassresponsen. [caption id="attachment_94205" align="alignnone" width="989"] Mellomtonen i Zero TA XD har ferrittmagnet og såkalt soft-mesh membran. Foto: Avantgarde Acoustic[/caption]

Tonekontroll

Den innebygde forsterkeren har nemlig også digital signalprosessering, som kan manipulere signalet som sendes til basselementet. Ulike forhåndsinnstillinger justerer klangbalansen i forskjellig grad, og laster du ned programmet XD Control til PC eller Mac, åpnes avanserte muligheter. Man får tilgang til en 10-bånds parametrisk equaliser, i tillegg til at man kan justere tidsresponsen. Til dette bør man ha måleutstyr, som Avantgarde gladelig selger ved siden av. [caption id="attachment_94207" align="alignnone" width="989"] Mellomtonemagneten stikker ut på baksiden. Foto: Avantgarde Acoustic[/caption]

Enkel og rimelig romkalibrering

For å gjøre en enkel måling av rommets frekvensrespons, trenger man derimot ikke veldig avanserte saker. Det holder med en ganske alminnelig målemikrofon og for eksempel dataprogrammet Room EQ Wizard, som er gratis. Da kommer du unna med en tusenlapp for mikrofonen, i stedet for 8-10.000 kroner, avhengig av hvilken løsning fra Avantgarde Acoustic du velger. Finn de verste forsterkningene i bassområdet til hver høyttaler, plott frekvensene manuelt inn i Avantgarde-programmet, og dra de ned tilsvarende. Oppdater deretter høyttalerne, som er tilkoblet PC-en med USB-kabel. Selv fant jeg uønskede forsterkninger fire steder i bassområdet under 210 Hz, og dro disse ned. Eventuelle dupper lot jeg bare være, da man ellers bruker mye forsterkerkraft på å forsterke et frekvensområde som rommet likevel svelger. Med bassen utlignet, øker jeg nivået i hele bassområdet med 5 dB, på baksiden av hver høyttaler, for å kompensere for energien som er dempet.

Ukalibrert lyd

Jeg vil først høre høyttalerne upåvirket. Plugg rett inn, kjør flatt jern! Som lydkilde bruker jeg for øyeblikket Merging NADAC med innebygd Roon. Først prøvde jeg denne med variabelt lydnivå, koblet rett inn i en Hegel H20 effektforsterker. Da fikk jeg et problem, for Hegelens svake susing – som jeg for øvrig ikke har lagt spesielt merke til før – blir plutselig ganske kraftig forsterket grunnet høyttalernes høye følsomhet. Ved lave lydnivåer er det på grensen til plagsomt, nesten som man er vant til fra PA-anlegg. Langt bedre ble det med den integrerte H590, som har vært vår lånte referanse siden vi testet den i fjor høst. Stille og deilig, musikken kan begynne. [caption id="attachment_94206" align="alignnone" width="989"] Kompresjonsdiskanten i Zero TA XD. Foto: Avantgarde Acoustic[/caption]

Vanvittig dynamikk

Jeg blir alt annet enn skuffet over dynamikken i høyttalerne. Lyden avleveres med en vanvittig hurtighet og slagkraft, når Esperanza Spaldings samtidsjazzlåt Unconditional Love smeller ut, med groovy trommer og saftig bass. Hun synger med luft men også med kraft, som kler låta bra. Og Avantgarde-høyttalerne svinger seg på femøringen, og gjengir rytmene uten å mukke. Bassen oppleves likevel litt ulineær. Noe av det er rommet vårt, men jeg opplever også at kabinettene spiller litt for mye med på de svulstigste basstonene.

Kalibrert

Når jeg så svitsjer over til den kalibrerte bassgjengivelsen, faller brikkene på plass. Bassgitaren blander seg inn i musikken og tonene fremstår som homogene og riktige. Høyttalernes vanvittige fysikk og brutalitet påvirkes ikke, man har bare rettet ut bulkene. Som betyr at musikken svinger seg enda mer, man kan guffe opp lyden mer uten at man tenker over at det er hardt eller skarpt. Nå føles det virkelig som om musikerne har flyttet inn på testrommet vårt. Michael Bublé sin livefremførelse av My Funny Valentine, spilt inn under hans NBC TV Special, låter dramatisk, med stemmen fysisk og sentrert, orkesteret rundt bygger opp og gir stemning – med tunge pauker, heftige blåsere og strykere. Det er fysisk, det er deilig. [caption id="attachment_94208" align="alignnone" width="989"] Våre målinger av bassresponsen til Avantgarde Zero TA XD plassert i vårt rom. Venstre og høyre målt hver for seg. De fire områdene av interesse, som er felles for begge, er 25 Hz (10-13dB), 75 Hz (6-9dB), 170 Hz (5dB) og 210 Hz (2-5dB). Bunnene ved 50, 125 og 250 Hz korrigerer vi ikke for.[/caption]

Litt flatt?

Når det kommer til evnen til å tegne opp et stort lydlandskap, finnes det bedre kandidater. Bowers & Wilkins 803 D3, Audiovector SR3 Raw Surface og Focal Kanta No.2 er bare noen eksempler på høyttalere med bedre holografi. Horndiskanter er gjerne ikke så gode på dette som bånd- og domediskanter, og jeg synes ikke denne høyttaleren er noe unntak. Av samme grunn låter de aller best om de vinkles direkte inn mot lyttepunktet i midten, enn om de får spille rett fremover. Men fremdeles føler jeg ingen horisont når jeg lytter. Her er det i stedet en rett linje. Er det viktig, når man hører den fantastiske spruten i fioliner, de lynkjappe kontrabassene og skinnende messingblåserne? Kanskje ikke. Men jeg må innrømme jeg nok foretrekker å høre klassisk musikk med et større lydbilde. Sett på den mørke industrial metal-balladen The Fragile av Nine Inch Nails, og alt er tilgitt. Den store bassen låter fantastisk stemningsskapende, basstromma sitter saftig i kroppen og bassgitaren ruver godt og fysisk. Dette er skikkelig heftig og fett – dette er høyttalere man har lyst til å spille høyt med!

Forsterker

Jeg nevnte at jeg bruker Hegel H590. Men man trenger slettes ikke 2 x 301(!) watt på Zero TA XD. Når jeg i stedet kobler til streaming-forsterkeren Primare I15 Prisma, som har innebygd støtte for høyoppløst MQA over Chromecast, så blir jeg meget overrasket over hvor mye man får ut av en 65-watter med både DAC og strømming til 18.000 kroner. Primare spiller mer enn kraftig nok, og med MQA-musikkfiler strømmet fra Tidal er det dynamikk i massevis. Ikke helt den holografien og store lydscenen som vi vet MQA er i stand til, men likevel i klassen Virkelig Bra. Begge disse forsterkerne er transistorforsterkere. Tilhengere av hornhøyttalere er derimot gjerne også rør-entusiaster. Noen fungerende rørforsterker hadde jeg dessverre ikke tilgang på i testperioden, og det kan tenkes at en slik ville smøre lyden akkurat slik høyttalerne fortjener. For eksempel Avantgardes egen XA Int, men siden den koster 142.000 kroner tipper jeg mange nok ville valgt noe annet. Line Magnetic LM-34iA er et særdeles spennende og rimelig valg (bare 18.000 kroner), og 40 watt er midt i blinken for disse høyttalerne. Enda bedre er LM-805iA fra samme produsent og som til 45.000 kroner gir deg 48 watt. Så skal vi ikke glemme hybridforsterkeren McIntosh MA252. Når det er sagt, har jeg fått et godt innblikk i høyttalernes potensial. Som er ganske enormt. [caption id="attachment_94210" align="alignnone" width="989"] Foto: Avantgarde Acoustic[/caption]

Konklusjon

Avantgarde Acoustic Zero TA XD har en dynamikk av det ekstreme, med en skikkelig "live" presentasjon av ethvert musikkstykke. Du får deg en på tygga hver gang! Den tonale sammenhengen er glimrende, og med 10-bånds parametrisk equaliser i bassregisteret kan den spesialtilpasses rommet på en måte nesten ingen andre høyttalere kan. Høyttalerne har ikke det største og dypeste lydbildet, og diskanten kvesser seg til når man spiller for høyt. Men inntil man kommer dit, er det mer enn nok lydtrykk og moro. Dette er høyttalere for deg som vil ha det gøy, og ikke tar alt så høytidelig. Med disse kriteriene er den en innertier. [gallery ids="94203,94204,94209,94212"]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Bestykning: 11,8” bass, 5″ mellomtone (hornladet), 1″ diskant (hornladet)
  • Konstruksjonsprinsipp: bassrefleks, treveis
  • Frekvensområde: 18–20.000 Hz (linearitet ikke oppgitt)
  • Innebygget forsterker: 2 x 500 W Klasse D
  • Følsomhet: 104 dB / 1 W (8 ohm)
  • Innganger: høyttalerinngang + XLR til subwoofer
  • Mål: 49 x 104 x 31,8 cm (BxHxD)
  • Vekt: 39 kg
  • Farger: svart, hvit
  • Web: oslohificenter.no
Avantgarde Acoustic Zero TA XD produktside
Pris: 119990,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×