Overdrevet bass Klumpete strømadapter
  • Høyttalere: ingen data
  • Batteri/fjernkontroll: tillegg/ja
  • Tilkoblinger: Aux, AirPlay
  • Mål: 31 x 17 x 10 cm
  • Vekt: 2,1 kg

Bose har tidligere lansert trådløse høyttalere, men da har det handlet om Bluetooth. Nå finnes Soundlink også med AirPlay og utseendet er kjent fra Sounddock-serien. Vi liker den avrundede formen med det strippede ytre, og den helsvarte fargen med den blå lysende wi-fi-lampen. På siden sitter to skjulte volumknapper og på baksiden en lydinngang samt en USB-tilkobling som imidlertid bare brukes ved installasjonen. Strømkontakten er meget stor, noe som gjør det vanskelig å plugge inn noe annet i kontakten ved siden. Man kan også gjøre den bærbar ved å kjøpe et batteri til 850 kroner.

Installasjonen gjøres enten via dataen koblet til høyttaleren med en USB-kabel eller via nettleseren i ditt mobile apparat. Ikke den smidigste løsningen vi har sett. Apparatet er imidlertid deretter lett å bruke og våkner raskt når man vil spille musikk. Fjernkontrollen behøves ikke om man benytter AirPlay, men vi setter pris på at den følger med dersom man vil benytte andre lydkilder.

Bose er jo ikke kjent for å gjengi musikken på en nøytral måte og selv Soundlink har en skrudd lydkurve som gjør at listemusikk låter mer ”imponerende”. Men ettersom den forsterker alt like mye, får man problemer med musikk som allerede har en tung bass. Den har ikke ressurser til å gjengi bassen, og spesielt om man skrur opp volumet blir inntrykket en vedvarende brumming. Diskantforsterkningen løfter frem visse instrumenter for mye og det kan låte litt vel hvast iblant.

Apparatet har et tiltalende ytre, er lettplassert og enkelt å bruke. Det finnes ingen spesielle finesser, men det reagerer kjapt og gjør hva det skal uten problemer. Selv for dem som liker Bose-lyden, lurer vi på om de ikke har strukket det for langt denne gangen. Bassforsterkningen er så betydelig at man må holde seg borte fra visse musikkstiler, ellers blir det helt enkelt for mye og det begynner å låte ille. På normalt volum og med mer lettfordøyd musikk er lyden likevel tiltalende for de fleste.

Sony SA-NS510

Bærbar partyhøyttaler

En kul batteridrevet høyttaler med rundtstrålende lyd som kan spille fra mange kilder.

Rundtstrålende Batteridrift Apple og Android
Mest for partymusikk

B&W A5

Kompakt vellyd

Bak et enkelt ytre gjemmer det seg en avansert høyttaler med overraskende lydkvalitet.

Bra lyd Lettplassert
Ingen finesser

B&O Beolit 12

Bærbar designhøyttaler

Eksklusivt materiale og utmerket lyd gjør Beolit til et godt valg for den som har råd.

Bra lyd Bærbar og batteridrift Pen og velbygd
Dyr

Samsung DA-E750

Fleksibel luksushøyttaler

Samsungs flaggskip har stilfull design, varm lyd og uendelige tilkoblingsmuligheter.

iPod- og Android-dokking Allshare, AirPlay og Bluetooth Bra lyd
Dårlig plasserte statuslamper Prisen

Pioneer A4

Basskonge til lavpris

Imponerende bassressurser og uvanlige tilkoblinger gjør Pioneers høyttaler spesielt interessant.

Kraftfull bass Wi-Fi Direct
Plastaktig Ingen fjernkontroll

Loewe Airspeaker

Form over funksjon

En pen og vellydende høyttaler som ikke lykkes overbevise at den er verdt prisen.

Tre Mange fargevalg Bra lyd
Komplisert installasjon Skjulte knapper

Libratone Zipp

praktisk og kul høyttaler

Vil man ha trådløs musikk som alle på pikniken kan nyte er det Zipp som gjelder.

Batteridrift Fungerer uten nettverk Enkel håndtering
Begrenset lydstyrke

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.