• Elementer: 12” + 2 x 4” + 2 x 2”
  • Lydkilder: BT, 2xUSB, Aux, optisk, mic/gitar
  • Batteritid: -
  • Mål/vekt: 105 x 43 x 40 cm / 37 kg
  • Web: lg.com
  • Pris: 8.000 kr

LG legger seg helt klart etter Sony med dette beistet av en partyhøyttaler der alt er maksimert. Noe som ikke minst merkes på at den er ytterligere noen centimeter større i alle ledd, og hele 15 kilo tyngre. Heldigvis er den utstyrt med skikkelige håndtak og store hjul, slik at man unngår å brekke ryggen. Den har færre utstikkende skjøre detaljer enn Sonys høyttaler, så den burde tåle transport bedre. Men den er ikke like robust som Sony-en. På baksiden finner vi innganger for RCA, Aux og optisk, noe som blant annet kan benyttes for å koble den til TV-en. Fremsiden har også en MP3-kompatibel CD-spiller.

Dette er ingen høyttaler for passiv musikklytting, noe som merkes på toppens to DJ-jog-hjul. Det finnes en mengde med knapper for å styre hva de gjør, ulike effektlyder og selvfølgelig glansnummeret, den store ”party starter”-spaken som får i gang dansegulvet. Problemet med alt er at man må stå foran høyttaleren for å bruke kontrollene. Om dette hadde vært et seriøst forsøk, burde de ha vært speilvendte. Framsiden har to mikrofoninnganger for karaoke, og det finnes en mengde finesser og stemmeeffekter for å gjøre det artigere. Mindre kul er smartmobil-apen Music Flow, som ikke direkte tilfører noe. Lyseffektene følger musikken bra, men ikke rundtstrålende som på Sony-en.

Lydtrykk og bass

Det er ikke tvil om at OK99 kan levere både lydtrykk og bass så det holder, og mer enn det. Vi snakker om at det ble bølger i kaffekoppen, og at vi feiget ut innen volumet nådde toppen. Spiller man Silent Shout med The Knife, er hvert basslag som en knyttneve i magen. Bor man i leilighet, bør man sette en rød tapebit på nivået der det er risiko for utkastelse. Og det hadde ellers vært merkelig med det nærmest skrekkinngytende 12-tommerselementet. Men man bør helst holde seg til partymusikk. Kjører man litt mer blandet musikk til hverdags, hører man at diskanten ikke er skarp nok, noe som gjør at messinginstrumenter låter unaturlig.

Er man interessert i å aktivt få fart på dansegulvet, kan det være fristende å kjøpe LG OK99. Med jog-hjul og lydeffekter ser den ut til å være en bra introduksjon til å leke DJ. Men dessverre er funksjonene mest en gimmick, og kontrollene er omvendt slik at man må stå foran høyttaleren. Derimot er denne monsterhøyttaleren en riktig rakker for hvilken som helst fest, med sine lyseffekter som følger musikken. Med det massive basselementet spiller den så høyt at man trenger hørselvern, og bassen er så kraftig at det flagrer i buksebena.

picture2
<
>
Flere knapper, ratt og spaker enn man trenger for å leke DJ. (Foto: Produsenten)

Marshall Woburn II BT

Rock ’n roll livsstil

På med skinnjakken og varm opp luftgitaren, her er høyttaleren til rockepartyet.

Lekkert utseende og kvalitetsfølelse. Tung bass og bra volumressurser, men likevel med kontroll.
Litt vel få tilkoblinger. Ingen direkte finesser.

Sony MHC-V72D

Maksimal partystemning

Med et sykt lydtrykk og rundtstrålende stroboskoplys er dette høyttalernes discokonge.

Lyseffekter som fyller opp rommet. Høylytt og basstung. Bra kontroll med appen.
Vel mange fjollete finesser som gir mange knapper. Litt skjørt ytre.

JBL Partybox 300

Party i ­parken

Partybox er akkurat hva det låter som, en bærbar fest i en boks med reelle ressurser.

Skikkelig batteri eller ta strøm fra bilen. Kule lyseffekter. Bra partylyd.
Ikke sprutsikker. Få finesser og innstillinger.

Audio Pro Drumfire

Store stygge Audio Pro

Drumfire er de tidligere bordhøyttalernes store, høylytte og farlige fetter.

Klar og detaljert lyd. Enorme volumressurser og dypbass. Pene og velbygde.
Appen trenger litt finjustering for å bli helt intuitiv.

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.