Search
Generic filters

: fem gaming headsets

Øreklokker til e-sportsfolk

Akkurat som det er behov for spesielle hodetelefoner til fysisk trening, stiller også de elektroniske atletene – gamerne – spesielle krav til lytteutstyret.

Akkurat som det er behov for spesielle hodetelefoner til fysisk trening, stiller også de elektroniske atletene – gamerne – spesielle krav til lytteutstyret.

Hodetelefoner er den produktgruppen som vi oftest tester i Lyd & Bilde. Og det er det en god grunn til. Vi ser nå en konstant eksplosjon i antall og utvalg fra et stadig voksende antall produsenter. Det er også den produktgruppen som flest bruker. Lynraske datamaskiner, avansert kamerautstyr og tung hi-fi har sine tilhengere. Men alle har bruk for hodetelefoner. Faktisk viser det seg at flertallet har flere par hodetelefoner liggende, til vidt forskjellige bruksområder.

I denne testen ser vi på en gruppe av hodetelefoner vi ikke har testet tidligere, men hvor utvalget vokser eksplosivt nettopp nå. Enten man velger å betrakte dataspill som seriøs e-sport, eller det bare er noe vi leker med, er hodetelefonene en produktgruppe som velter inn i butikkhyllene akkurat nå. Og de kommer både fra produsenter som i forveien har spesialisert seg innenfor spill-tilbehør, og fra de etablerte hodetelefonprodusentene.

Men er det virkelig nødvendig med spesielle hodetelefoner til spill? Kan man ikke bare bruke sine vanlige hodetelefoner til formålet? Det kan man selvfølgelig. Man kan også i prinsippet ta sine hi-fi-hodetelefoner med på løpeturen, resultatet blir bare deretter. Og spillene stiller en rekke krav til utstyret.

For det første må det være mikrofon på hodesettet, slik at man kan rope kommandoer og advarsler til sitt lag når det går hardt for seg på slagmarken. For det andre må de være behagelige å ha på i timevis, uten at ørene blir kokt i varmen, eller man blir sliten i nakken av vekten. Til slutt er det en fordel hvis de støtter surroundlyd i mange kanaler så man kan høre når fienden kommer listende bakfra.

Ikke ekte surround
Flere av hodetelefonene i denne testen selges med «7.1 surround sound» skrevet på esken. Å snakke om 7.1-kanalers surroundlyd i hodetelefoner er litt som å selge gummi i metervis: Det krever en god moral. Av rimelige, fysiske årsaker er det nemlig ikke syv separate drivere og en subwoofer innebygget i hodetelefonene. Man kunne i prinsippet godt ha separate drivere for front-, side- og bakkanaler (det ville bare ikke låte bra). Men en subwoofer er definitivt ikke noen praktisk idé, og senterkanalen måtte da kanskje plasseres i pannen?

I stedet bygger surround-hodetelefonen i testen på programvarebasert virtuell surround, hvor antall kanaler i kildematerialet på elektronisk måte plasseres rundt omkring lytteren. Hvor godt det fungerer i praksis, avhenger av den program- og maskinvaren som står for å omsette spillets eller filmens lydkanaler til virtuelle i hodetelefonene.

Headsettene ble selvfølgelig testet i deres naturlige miljø, det vi si på spill, ikke minst 3D-skytespill, hvor eventuelle surroundeffekter utnyttes maksimalt. Og ut over det ble de også testet med musikk og film, igjen i surround. Vi så også på de innebygde mikrofonene og eventuell støyreduksjon.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .

Et godt begynner-headset

Lommebokvennlig headset som dekker behovet hos de fleste.

Lyd & Bilde mener

Mange tilkoblingsmuligheter. Glimrende lyd til denne prisen.
Ingen surround og spillfunksjoner. Mikrofonen er ikke overbevisende.

Lucid Sound er et forholdsvis nytt hodetelefonmerke innen gaming. Det er stiftet av utbrytere fra Tritton, som neppe heller er kjent av mange utenfor spillkretser, selv om Tritton på Lucid Sounds egen hjemmeside omtales som «a leading high-end-brand».

LS30 har et ganske tradisjonelt utseende, med kraftige, sirkelrunde øreklokker og en solid hodebøyle. Både øreputer og hodebøyle er kledd med mykt kunstlær. Uten montert mikrofon kunne de lett gått for å være helt alminnelige hi-fi-hodetelefoner.

Mikrofonen er ikke fastmontert på LS30, men sitter på en myk svanehals, holdt på plass av en minijack-kontakt. Det kan umiddelbart se ut som en fordel hvis man også vil bruke hodetelefonene til annet enn spill, men det gir også risiko for slitasje på kontakten, og dårlige forbindelser. Og så er selve mikrofonen den minst overbevisende i testen. Men ok, den utfører oppgaven hvis du ikke har bruk for finesser som støyreduksjon.

Lyden overføres trådløst via en USB-dongle, men det følger dessuten med et overflødighetshorn av ledninger. To sett minijack-kabler til mikrofon og analog lyd, den løse mikrofonen og enda en optisk kabel (til lyd fra spillkonsoller), som kobles til USB-senderen.

Lyden
Lydmessig er Lucid Sound LS30 en positiv overraskelse. Det er god balanse i lydbildet, hvor både tunge eksplosjoner og spinkle lyder fra omgivelsene står klart. Og den er også detaljert nok til å bli brukt til musikk.

Konklusjon
Hvis du bare skal ha hodetelefoner med god lyd som er eget for spill, men ikke har bruk for eller lyst til å betale for blærete features eller virtuell surround, får du veldig mye hodetelefon for pengene med Lucid Sound LS30.

Forbindelsene er i orden

Trådløst hodesett til proff-gamere som klarer alle spillenheter samtidig.

Lyd & Bilde mener

Det beste og mest omfattende utvalget av forbindelser. Gjennomtenkt design. Ekstra batteri.
Surroundeffekten er ikke spesielt overbevisende. Styringsboksen er litt vanskelig.

Til å være trådløs hodetelefon har Siberia 840 usedvanlig mange kabler. Hodetelefonen kobles nemlig via en kontrollboks, som også er ladestasjon for batteriene til hodetelefonene. Det følger med to slik at man kan lade det ene mens man bruker det andre.

Man kan koble til både analog lyd, optisk digital (spillkonsoll) og USB (PC/Mac). Det gir mange kabelstrekk, men også et hav av muligheter. Man kan mikse spillyden og chatlyden trinnløst; det er en stor fordel i onlinespill, hvor samarbeide er avgjørende. Man kan selvfølgelig også trimme tonebalansen med en equalizer, og alt kan lagres som profiler, og kobles til programmene slik at lyden tilpasses automatisk når man skifter fra Battlefield 1 til Dishonored 2.

Lyden
Lydmessig leverer Siberia 840 varene. Du får ikke samme lydkvalitet som i et hi-fi-sett til samme pris. Men det ville også ha vært urettferdig når man tenker på alle ekstrafunksjonene. Men scenariet omkring deg gjengis klart, eksplosjonene rister deg, og – viktigst – kommunikasjonen med teamet ditt kommer eksemplarisk klart gjennom. Styreprogrammet SteelSeries Engine 3 inneholder også virtuell surroundlyd (Dolby). Den gir en viss romfølelse, men ikke et presist perspektiv hele veien rundt.

Konklusjon
Med de omfattende tilkoblingene er Steelseries Siberia 840 et hodesett for storspillere som ikke nøyer seg med å spille på en enkelt plattform. Muligheten for å mikse chatlyd og spillyd trinnløst gjør dem perfekte til 3D-skytespill og andre lagspill. Spiller du kun på PC, betaler du her for muligheter du ikke bruker. 3D-lyden er ikke testens beste, men man får alt i alt et verktøy som gjør en forskjell i krevende spill.

Kul luksus-killermaskin

Logitechs snøhvite toppmodell låter bra, og har de funksjonene som kan avgjøre slaget.

Lyd & Bilde mener

Glimrende bærekomfort og god ergonomi. Utmerket 3D-lyd til spill og film. Kul design.
Forholdsvis klossete. Litt unyansert lyd. Lysshow koster batteritid.

Artemis G933 Snow er toppmodellen blant hodetelefoner fra Logitech. Den fås også i en mer vanlig (sort) variant uten «snow» i navnet, men er ellers identisk.

Artemis G933 er en stor hodetelefon, og de avlange øreklokkene har rikelig plass til selv meget store ører, uten at man trenger å føle seg klemt. Mikrofonen sitter på en plastbøyle som kan klappes opp og bli skjult i venstre øreklokke. En ring av programmerbart LED-lys omkranser hver øreklokke.

Batteritiden på 8 timer inklusiv lysshow burde rekke til de fleste spill. Batteriet er gjemt bak en magnetisk klaff på den ene øreklokken. Den andre har en oppbevaringsplass for den trådløse USB-senderen. På venstre øreklokke finner man dessuten fire programmerbare knapper til å skifte innstiller samt en skruknapp til volum.

Lyden
Det er mye trøkk i lyden hos G933. Eksplosjoner braker tungt, og fornemmelsen av å være midt i handlingen er overbevisende. Som den eneste i testen kan man på Logitechs hodetelefoner velge mellom Dolby og DTS virtuell surroundlyd. Sistnevnte gir den klart mest overbevisende surround-illusjonen. Skal du høre på musikk, bør du imidlertid velge stereo. Her er G933 preget av en massiv bunn og en avbalansert, men ikke spesielt finkornet stemmegjengivelse. Diskanten er noe avdempet. Lyden kan tilpasses en rekke equalizer-profiler, og man kan lage sine helt egne.

Konklusjon
Logitech Artemis Snow G933 er et glimrende eksempel på hva som skiller gaming-hodetelefoner fra vanlige modeller. Målt på ren hi-fi-lyd er den for grovkornet, men det mer enn utlignes av utvalget av spillfunksjoner, som er lett tilgjengelige og lette å bruke midt under kampens hete. Det gjør dem perfekte til formålet.

Bare det nødvendige

ATH-AG1X fra japanske Audio Technica har noen av de største øreklokkene jeg hittil har opplevd! Og de blir ikke mindre fremtredende av at øreklokkene er i metallic rød farge. De tykke øreputene er trukket med kunstlær.

Størrelsen til tross er hodesettet overraskende lett. En gummitrukket metallbøyle holder tingene på plass, uten å hvile på hodet. Det gjør til gjengjeld to skumforede «støtteben» på plastbøyler, kalt «3D Wing support». Det ser usedvanlig merkelig ut, men er egentlig ganske behagelig å ha på. Mikrofonen sitter på en svanehals som kan bøyes i alle retninger.

Det er ikke innebygget lys eller andre finurligheter, og det følger heller ikke med programvare for å tilpasse hodetelefonene eller simulere surroundlyd.

Lyden
Bassen er solid og stram, og går meget dypt. Audio Technica sier ned til 5 Hz. Lyden er behagelig og ganske ren, men også litt fraværende. Stemmer kan virke mindre nære enn på hi-fi hodetelefoner.

Men det handler ikke om spinkle kvinnestemmer og kompleksorkestermusikk. Her gjelder det evnen til å gjengi skudd, eksplosjoner og dødsskrik! Her er mye trykk og realisme. Men retningsfornemmelsen ved å ha (virtuell) surroundlyd mangler. Du kan høre at fiendene er nærme – men ikke hvor de kommer fra.

Konklusjon
Audio Technica vil forståelig nok gjerne være med på spillområdet. Men det virker litt som om de bare har puttet en mikrofon på en alminnelig DJ-hodetelefon. Der alle andre tilbyr enten trådløs forbindelse eller i hvert fall innebygget lydkort og 3D-lyd, får man her ingen andre funksjoner enn hodetelefoner og mikrofon. Og dette vel og merke til den nest høyeste prisen i testen.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Lettvekter med lyd i den tunge klassen

Sennheiser er en av de største og mest kjente produsentene av hodetelefoner til hi-fi og studiobruk, men spill er et nytt territorium for dem.

PC 373D er ikke lukkede som de andre i testen. Åpne hodetelefoner har oftest en mer frigjort lyd enn de lukkende typene. Til gjengjeld kan bassen være mer avdempet. Det er imidlertid ikke tilfellet her. Åpne hodetelefoner slipper dessuten en del av lyden ut til omgivelsene, og er tilsvarende mer følsomme for støy utenfra.

Man kan enkelt se at PC 373D kommer fra en hi-fi familie. Designen minner kraftig om flere av Sennheisers tradisjonelle hodetelefoner. En kraftig, polstret hodebøyle holder et par ovale øreklokker sammen. Øreputene er i skum med trekk av fløyelsmykt stoff. Alt er i kullsort, bortsett fra et par røde detaljer på mikrofonen og inne i ørekoppene.

Mikrofonen er utformet som en firkantet plastbøyle som kan vippes opp når den ikke er i bruk. Den midterste delen av den er imidlertid bøyelig slik at mikrofonen kan plasseres på passende avstand til munnen.

Lyden
Som en åpen hodetelefon gir PC 373D en markant annerledes fornemmelse enn de andre i testen. Lyden er rett og slett mer åpen. Og følelsen av å være isolert fra omgivelsene, mangler. Det er perfekt hjemme, men en plage midt i LAN-partyets støy og roping.

Konklusjon
Sennheiser PC 373D er tro mot sitt opphav. De har en glimrende lyd som ligger et stykke over hva man er vant til i gaming-verdenen. Til gjengjeld er det smått med de spillrelaterte funksjonene, og man får heller ikke trådløs forbindelse. Den innebygde virtuelle surroundlyden er et pluss, men kunne vært bedre. Hvis du er på utkikk etter et par hodetelefoner som både kan brukes til hi-fi og lettere spill, er dette svaret.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.
    Hvis du er villig til å gi avkall på Dolby Atmos og DTS:X, finnes det neppe noen bedre lydplanke til prisen, enn Samsung HW-Q66T.
    Det er få lydplanker som klarer å simulere surroundlyd som Sony HT-G700.
    TCL C815 byr på flott bildekvalitet og flust med smarte finesser til en fornuftig pris. Her får du til og med glimrende lyd!
    Endelig en interiørvennlig subwoofer som gir skikkelig fysisk bass! Ja, det koster, men betaler tilbake i form av nydelige basstoner på musikk og heftige basseffekter på film. Fra et slankt format som du kan henge på veggen.
    Denon feirer sin egen 110-års fødselsdag med en forsterker der det er jobbet ekstra med den gode lyden.
    Det er sjelden jeg har blitt forbanna over et produkt. Spesielt et så brukervennlig et som Google Nest Audio.
    TCL Ray-Danz TS9030 benytter smarte akustiske løsninger fremfor avansert DSP, for å simulere surroundlyd.
    De ser nydelige ut, men det er ikke bare det kosmetiske som er tiltalende med B&W 702 S2 Signature.