Audioquest er først og fremst kjent for sine kabler. Firmaet har levert høyttaler- og signalkabler siden 1980, og produktene deres selges i mer enn 60 land. Men Audioquest har de senere årene utviklet produktområdet til også å omfatte DAC-er, strømfiltre og nå senest hodetelefoner. Noe som nok er et klokt trekk i en verden hvor trådløse aktive høyttalere uten behov for verken signal- eller høyttalerkabler vinner sterkt frem.
Nighthawk er Audioquests debut som hodetelefonprodusent. Det er snakk om en stor over-ear-modell til seriøst hjemmebruk. Øreklokkene er støpt i en trefibermasse kalt «liquid wood», og øreputene er ultrabløte. For å isolere øreklokkene fra forstyrrelser er de hengt opp i gummisnøre, på samme måte som klassiske studiomikrofoner. At vi er i den eksklusive delen av markedet, ses også ved at hodetelefonene leveres i en stor og lekker veske av kunstskinn, som alene må ha kostet mer enn et sett budsjetthodetelefoner.
Høyttalerkabler i miniformat
Det følger med to kabler til Audioquest Nighthawk; begge er lange og i lekker kvalitet – slik man kan forvente av den største produsenten av hi-fi kabler i verden. Kabelen er en lettvektsutgave av firmaets egen Castle Rock høyttalerkabel.
Den ene ledningen er utstyrt med 3,5 mm stereo-minijack, mens den andre er beregnet til balansert tilkobling hvis du har en av de hodetelefonforsterkerne som støtter dette. Det følger dessuten med en adapter til 1/4” stereojack-tilkobling. Alle kontaktene er forsølvede – ikke forgylt, og det hele er laget av såkalt PSC+ (Perfect Surface Copper+). Ingen av kablene har fjernkontroll eller mikrofon til mobilen. Nighthawk er ikke en hodetelefon å ta med på joggeturen!
Bygget som minihøyttalere
Hjertet i Nighthawk, elementene, er på 50 mm. Membranene er i biocellulose, et materiale som skal gi mindre forvrengning på grunn av oppbrytning og interne resonanser enn for eksempel mylar, som brukes i mange hodetelefoner. Elementene har gummioppheng, som man ser på dynamiske høyttalerenheter. Det skulle gi en bedre demping uten resonanser, sammenlignet med typiske hodetelefonelementer, hvor membranen er fastgjort uten oppheng. Magnetsystemet er utformet slik, at magnetstyrken er størst i ytterområdene av membranenes bevegelse, noe som skulle gi en mer presis bevegelse, og dermed lavere forvrengning.
Selv gitteret som beskytter baksiden av elementet i den halvåpne konstruksjonen, er utformet for minst mulig forvrengningen. Det er 3D-printet med en struktur som minner om vevd stoff. Målet er å gi luften fri passasje, og unngå refleksjoner.
Frekvensområdet på Nighthawk er ikke opplyst, og det er det ifølge Audioquest en god grunn til, da tallene kun avdekker en liten del av sannheten, og for øvrig er sterkt påvirkelig av ørets form. På selskapets hjemmeside kan man lese en lang og grundig forklaring på hvordan frekvensgangen på mange hodetelefoner ligner et fjellandskap, og hvordan en overdrevet diskantgjengivelse kan gi inntrykk av at hodetelefonene er mer detaljavslørende, enn det som egentlig er tilfellet.
Lojal mot din yndlingsmusikk
Nighthawk er en dyr hodetelefon, som blir satt sammen med et kostbart anlegg (den kan imidlertid også fungere med en mobil, men her kan DAC og analogdel blir det svake punkt). Men det er ikke et klinisk kaldt analyseredskap til studiobruk.
Ved første ørekast virker lyden faktisk litt kjedelig. Hvor er den avgrunnsdype bassen og den avslørende diskanten, som jeg har betalt for i dyre dommer? Når forventningspresset har lagt seg litt, finner man imidlertid ut at kvaliteten er der. Den er bare meget, meget diskré. Når Diana Kralls trommeslager masserer lilletrommeskinnet på sine whiskers på Prairie Lullaby, kan man høre hvert børstehår (på mindre detaljerte hodetelefoner låter det som sandpapir som kjøres rundt i havregrøt). Og man kan tydelig høre forskjellen på hver tone på en kontrabass, for ikke å snakke om å høre forskjell på akustisk bass og el-bass.
Nyanseringen er i den grad på plass, at alle toneområder gjengis avslappet, og uten tegn til betoning eller at de er presset. Nighthawk er beregnet til musikklytting. Og det gjør de godt. Man kan sitte med dem på hodet i timevis, og bare ha det hyggelig med å spille det ene albumet etter det andre. Gjengitt lojalt og behagelig. Hvis målet derimot er kirurgisk utpensling av hver mikrodetalj, må man kaste blikket i en annen retning. For eksempel Sony MDR-Z7. Eller i ekstreme tilfeller de langt dyrere Pioneer Se-Master1 og Stax SRS-4170.
Konklusjon
Audioquest Nighthawk er en flott entre i hodetelefonverdenen, som det er all mulig grunn til å ta seriøst. Med deres tilbakelente lyd og fysiske oppbygning er de ikke egnet til monitorbruk eller pendling, men først og fremst til å sitte ned og slappe av med å høre på musikk. Noe man generelt sett burde gjøre mer av. Det er en fornøyelse å sette dem på hodet, og lukke opp for sin yndlingsmusikk. Til å være hodetelefoner i den tunge enden av skalaen, er de svært lette. At de også ser bra ut, og kan brukes med balanserte hodetelefonforsterkere, er ekstra plusser i regnestykket.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser