annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Nyt musikken i fred

Hodetelefoner er ikke bare bærbar musikk. Det er også hi-fi til uforstyrrede hyggestunder i stuens beste krok.

Hodetelefoner har gjort det mulig å ta den gode musikken med seg over alt. Med de trådløse hodetelefonene på hodet og Spotify på mobilen kan man nyte musikken hvor man går og står. Og med et stigende utvalg av spesialmodeller kan det også skje under den mest strevsomme treningen eller i støyende omgivelser, som på flyturen.

Men man kan heldigvis fortsatt velge å bli hjemme og lytte der. Som det den dag i dag fortsatt er mulig å nyte kaffen sin i en porselenskopp – i stedet for å drasse rundt med den i et pappkrus mens man springer etter bussen …

I denne testen har vi valgt å se på ”gammeldagse” hodetelefoner, beregnet til musikklytting hjemme i stuen. Hodetelefoner uten spesielle funksjoner som trådløs forbindelse og aktiv støyredusering, men med kabel – som i de gode gamle dager. For å få lyd må du derfor ha en forsterker – og gjerne en god en. Prismessig har vi nemlig beveget oss et stykke opp på kvalitetsstigen. Ikke helt opp i elfenbenstårnet til den hysteriske high-end, men høyt nok til at man kan stille høye krav.

Med andre ord handler det om å finne husets beste godstol, legge bena på fotskammelen og lytte til yndlingsmusikken. En ren nytelse. Uten å forstyrre resten av husstanden eller irritere naboene.

Slik får du det beste ut av hodetelefonene

De fleste hodetelefoner lar seg drive direkte av mobiltelefonen (med mindre du har en som er så smart og moderne at den analoge hodetelefonutgangen har blitt fjernet som en ekstra service). Mobilens forsterkerkrets er imidlertid sjelden godt nok til å yte hverken musikken eller hodetelefonene rettferdighet. Og det kan også knipe med den rå styrken. Derfor er en dedikert hodetelefonforsterker en klar fordel. De fås både bærbare med batterier og stasjonære til hjemmebruk. De fleste stereoforsterkere har dessuten fortsatt en hodetelefonutgang, hvor signalet tas fra høyttalerutgangen, men dempet så effekten passer til hodetelefoner som kun tåler brøkdeler av en watt.

De fleste hodetelefoner i testen har avtakbar kabel. Det gir mulighet til å velge mellom en kort kabel med innebygget fjernkontroll og mikrofon til mobilbruk, og en lengre til hjemmebruk. Men også til å eksperimentere med eksotiske kabeltyper.

Produkter i testen
Nostalgitripp på første klasse

Grados Prestige-hodetelefoner leverer høy lydkvalitet på turen til barndommens gate.

Grado ser ut som noe fra en svunnen tid. Med den flate skinnbelagte hodebøylen og øreklokkene på stålstenger, kunne de vært produsert på 1960-tallet.

Hodetelefonprodusentene anstrenger seg mye for å forebygge filtrede kabler. Grado 325 har løst problemet ved å ha den tykkeste kabelen jeg til dags dato har sett på en hodetelefon: seks millimeter tykk og gummibelagt! Til gjengjeld er den kun halvannen meter lang. Tykkelsen skyldes at kabelen har hele åtte ledere.

Grado ser ut som noe fra en svunnen tid. Med den flate skinnbelagte hodebøylen og øreklokkene på stålstenger, kunne de vært produsert på 1960-tallet.

 

Øreklokkene er av den omsluttende typen (over-ear), men ikke så tett som på flertallet av de andre. Øreputene er laget av en halvfast skumgummi bestående av flere lag, som ser ut til å være limt sammen med håndkraft. Det gir en lett og åpen følelse av ikke å være sperret inne – og vil da også være behagelig på en varm sommerdag. Det er imidlertid litt mindre behagelig at det stoffkledde metallgitteret over selve driveren, hviler direkte på øret.

Lyden er det til gjengjeld ikke noe gammeldags over. Den er helt moderne og nærværende. Lydbildet er fremovervendt og direkte – og meget detaljert.

Bassen er solid, men fast, og det er vanskelig å holde føttene i ro til Chris Jones’ No Sanctuary Here.

Øreklokkene er av den omsluttende typen (over-ear), men ikke så tett som på flertallet av de andre.

 

Det området som gjør seg minst bemerket, er mellomtonen. Ikke fordi det er noe galt med den, for det er det ikke. Stemmer står rene og ufargede. Et stykke som Stimela med Hugh Masekela lyder tett og intimt. Men detaljene springer ikke i ørene i samme grad som diskantområdet, hvor man kan glede seg over en lett og luftig gjengivelse.

Konklusjon

Grado SR325e er en nostalgisk reise på første klasse. Lyden er både engasjerende og behagelig på en gang, og man får lyst til å finne frem alle Miles Davis-platene, helle whisky i glasset og lene seg tilbake i Chesterfield-stolen. Hvor lenge man kommer til å sitte der, er imidlertid spørsmålet. For mens lyden er både detaljert og behagelig fra den dypeste bunnen til den øverste diskanten, er bærekomforten mindre overbevisende.

Bamsete sjarmtroll

Det er peishygge og varme for alle pengene i trehodetelefonene fra Meze.

Meze Audio 99 Classics kommer fra Romania. Og de er klassiske å se på. Øreklokkene er store og laget i valnøtt. Øreputene er i memoryskum, trukket med kunstlær. Hodebøylen er i stål med kunstlær. Det følger med to kabler: en kort med fjernkontrollknapper til mobilen, og en lenger til hjemmebruk. Begge er trukket med en stoffstrømpe for å unngå kabelspagetti. Det er gjennomført lekkert, og behagelig å ha på. Selv om bøylen dessverre tar med seg et par hårstrå hver gang jeg tar hodetelefonen av.

Meze Audio 99 Classics er tydelig laget til nytelse. Lydbildet er varmt og sjarmerende. Sett på et godt liveopptak, og du er på konsert. Confessin’ fra Jazz at the Pawnshop er hørt mer analytisk og knivskarpt, men sjelden mer medrivende.

Meze Audio 99 Classics er skapt til hyggestunder sent på kvelden, hvor man gjenopplever konsertopptak og yndlingsalbum.

 

Det er godt med tyngde i bassen på Meze. Chris Jones’ No Sanctuary Here får nesten fryktinngytende makt. Heldigvis er bassen like ren og uforvrengt som den er kraftig. Og det er snakk om ekte dypbass, ikke bare en overdrevet mellombass.

De øvrige toneområdene ligger litt i skyggen av bassen. Ikke i en grad hvor 99 Classics blir mørk å høre på. Det handler mer om varme.

Det er peishygge og varme for alle pengene i trehodetelefonene fra Meze.

 

Mellomtonen viser seg ved et nærmere bekjentskap å være både ren og nyansert. Instrumenter og stemmers individuelle særpreg er tydelige, dog uten å bli utpenslet i overdreven grad.

Diskanten er det minst fremtredende området. Det virker som om det er lagt et tynt lommetørkle på high-hat-en, og demperpedalen på pianoet blir aldri helt løsnet.

(Foto: Produsenten)

 

Konklusjon

Meze Audio 99 Classics er skapt til hyggestunder sent på kvelden, hvor man gjenopplever konsertopptak og yndlingsalbum. Den fokuserer ikke unødvendig på detaljer, men skaper en sjarmerende helhetsopplevelse. Det mangler ikke nyansering eller renhet, men det handler om å formidle en medrivende opplevelse mer enn kald analyse. Og det er jo til syvende og sist det musikk går ut på. Den tunge bassen vil sjarmere noen og frastøte andre. Men kvaliteten er på topp.

Komfort og store linjer

Rund og behagelig lyd til avslappet lytting, spesielt fra mobilen.

Med en kabel på litt over en meter og kun minijackkontakt er det tydelig at Sony har tenkt mer på mobilbruk enn på lytting fra godstolen. Til gjengjeld følger det med i alt tre kabler.

Sony MDR-1AM2 er en lukket over-ear-hodetelefon i Sonys velkjente design med ovale øreklokker.

Hodebøylen er foret med mykt kunstlær. Det samme er øreputene, som gir en behagelig bærekomfort. Det er rett og sett behagelig å ha MDR-1AM2 på hodet. Hodetelefonen er så lett og myk at man stort sett glemmer at man har den på.

Bassen er kraftig og markant, uten å bli mer overdrevet enn godt er. Takket være den lukkede konstruksjonen er det godt med trykk på trommer. Faktisk har MDR-1AM2 en meget lekker dynamikk. Trommene på Bob Dylans Man in the Long Black Coat slår hjerteslaget fast.

Romfornemmelsen på melodier som I am Stretched on Your Grave fra The Woolf is Getting Married kommer ganske godt gjennom på Sony MDR-1AM2.

Sony MDR-1AM2 er en hodetelefon for de som vil slappe av med å lytte til musikk med maksimal komfort og mobilen som kilde.

 

Mellomtonegjengivelsen er behagelig uten større betoninger, men imidlertid ikke nær så nyansert og ren som på de beste i testen. På Right Hand Man fra Hamilton opptrer tre stemmer i samme leie, men med hvert sitt særpreg. Hvis vel å merke avspillerkjeden er i stand til å få frem forskjellen. Men det er den ikke her.

Diskanten følger mønsteret fra de andre toneområdene: Den tonale balansen er fin, men det er ikke slik at lydbildet er mørkt. Men det siste, lette og luftige «pscht» på high-hat-en mangler.

 

Konklusjon

Sony MDR-1AM2 er en hodetelefon for de som vil slappe av med å lytte til musikk med maksimal komfort og mobilen som kilde. Her kommer den fjærlette og myke konstruksjonen til sin rett. Og så man kan i tillegg glede seg over at den er en tredel billigere enn de dyreste konkurrentene. Er du derimot ute etter et analyseredskap til å trekke ut de aller siste detaljene av opptakene, må du lete et annet sted.

Overraskende presis

AKG har laget en stor og lekker hodetelefon som viser deg nye detaljer, uten å tømme lommeboken.

AKG har laget hodetelefoner i mange år, og har en lang tradisjon i den profesjonelle verdenen, hvor de også er kjent for sine mikrofoner. AKG er opprinnelig et østerriksk selskap med hovedkontor i Wien, men er i dag en avdeling av Hartman-konsernet, som igjen er eiet av Samsung.

AKG K550 MKIII er en stor – meget stor – lukket over-ear-hodetelefon. Øreklokkene er nesten så store som CD-plater, og øreputene er av mykt kunstlær og memoryskum. Alt er i matt sort plast, og tross størrelsen er det ikke noe sprelsk over det. Kabelen er myk og avtakbar.

Bassen er tung og solid – og akkurat så kraftig at man rocker med, men uten at det blir for overdrevet (litt overdrevet er fint). Bassen er ikke fullt så dyp og dynamisk som de beste i testen, men uten direkte sammenligning er det ikke noe man legger merke til.

AKG har laget en stor og lekker hodetelefon som viser deg nye detaljer, uten å tømme lommeboken.

 

Mellomtonen fremstår ganske uforvrengt, og stemmer er personlige fremfor todimensjonale. Alt er ikke så knivskarpt som hos Shure, men prisen er også litt lavere, og AKG K550 MKIII vil sannsynligvis være lettere å leve med for de som ikke har bruk for et profesjonelt analyseredskap, men en musikkgjengiver.

Selv om det er den varme, fyldige bunnen som tiltrekker seg mest oppmerksomhet, er diskantgjengivelsen meget fin og veloppløst. Stevie Ray Vaughans sologitarspill på Tin Pan Alley er en champagnefontene av små, sprø transienter.

Konklusjon

Man får riktig mye for pengene med AKG K550 MKIII. Den er et behagelig og varmt selskap, som gir deg solid rock når det er det du trenger. Men den er samtidig en overraskende presis og nøyaktig gjengiver, som kan vise forskjellen på et godt og et virkelig godt opptak. Og med en pris som bare ligger en anelse over halvdelen av hva man må gi for de dyreste deltakerne, gir den dem kamp til døren. Så teksten med ordene «Reference Headphones» må tas på alvor.

To store skiver luft

Audio-Technica imponerer på fysisk og lydmessig luftighet.

Audio-Technica ATH-AD900X har tilnavnet «Air», og det virker velvalgt. For det første består de åpne hodetelefonene for en stor del av det reneste ingenting. Man kan gjennom det stormaskede gitteret se dypt inn i konstruksjonen. Hodebøylen er også luftig: I stedet for en rem eller bøyle som hviler på hodet, støtter kun et par «føtter» på issen. Det sparer gram, og Audio-Technica ATH-AD900X er tross sin størrelse en av de over-ear-hodetelefonene som føles lettest å ha på hodet.

Med en diameter på hele 10 cm omkranser de myke, omsluttende øreputene ørene så fritt at man stort sett ikke merker at man har dem på.

Lyden av Audio-Technica ATH-AD900X er like åpen og lett som hodetelefonen. Livemusikk låter virkelig live. Men de kan selvfølgelig også beherske et godt studioopptak.

Audio-Technica ATH-AD900X har tilnavnet «Air», og det virker velvalgt

 

Bassen er ikke så kraftig som på noen lukkede hodetelefoner (og Meze 99 Classics spesielt). På den andre siden er den ikke nivåmessig mye under Shure SRH940. Og den er tørr som sandpapir på en sommerdag.

Stemmer låter – ikke overraskende – åpent og fritt på Audio-Technica ATH-AD900X. Det er ingen innelukkethet eller kompresjon. Et nummer som Tiden Bara Går med Therese Juel i Opus 3-opptak er helt levende og nærværende. Det gjelder også i diskanten, hvor bitte små perkusjonsdetaljer står tydelig – og helt vektløst – frem.

Konklusjon

Audio-Technica ATH-AD900X er en lekker hodetelefon som det er ren avslapping å lytte til. Du føler deg ikke isolert på samme måte som med lukkede modeller. Baksiden av medaljen er at det også slipper ut en del lyd fra den åpne baksiden. Så dine omgivelser må ta del i lyttingen, enten de ønsker det eller ei. Lydmessig er den særdeles vellykket. Ikke minst til live jazz eller klassisk musikk, samt vokaler.

Redskap til studioet

Shures referanse-hodetelefoner bærer ingen musikernavn. Til gjengjeld kan de brukes i profesjonelle lydstudioer.

Amerikanske Shure er et av de virkelig gamle navnene innen hi-fi. Men selv om selskapet har mer enn 90 år på baken, er hodetelefondivisjonen bare ni år gammel.

Shure SRH940 er hentet fra den profesjonelle delen av Shures katalog, hvor den betegnes som en referansemodell til studiobruk. Faktisk fremhever Shure den til å være mer nøyaktig enn den dyrere SRH1540, som til gjengjeld skal være artigere å lytte til. Noe som for øvrig bekreftes av vår tidligere test av den.

Shures referanse-hodetelefoner bærer ingen musikernavn. Til gjengjeld kan de brukes i profesjonelle lydstudioer.

 

Det følger med to kabler til SRH940: en vanlig glatt kabel, og en fin gammeldags spiralviklet kabel, som de fleste hodetelefonene hadde i mine tenåringsdager. I den skoeskestore (!) bærevesken finner man også et ekstra par velur-øreputer lik de som sitter der fra før.

Øreklokker og hodebøyle er laget av sølvfarget plast. Det virker mindre eksklusivt, men er i orden når det gjelder et stykke verktøy.

Shure SRH940 er av den lukkede typen. Det gir god isolasjon fra omgivelsene, men lukkede hodetelefoner kan mangle den siste luftigheten som åpne hodetelefoner har.

Bassen er til gjengjeld lukkede hodetelefoners livrett. Shure SRH940 er ikke så ekstrem i det henseende som for eksempel Meze 99 Classics. Men den legger likevel fra land når man setter på en låt med trykk i bassen.

Øreklokker og hodebøyle er laget av sølvfarget plast. Det virker mindre eksklusivt, men er i orden når det gjelder et stykke verktøy.

 

Dynamikken er fin, meget fin. Og oppløsningen i mellomtonen er fremragende. Klaver og korstemmer på Open the Kingdom fra Songs from Liquid Days står helt rent. Det samme gjelder stemmene på Right Hand Man, hvor det er lett å høre de tre sangernes særpreg.

Den flotte oppløsningen fortsetter opp i diskantområdet, hvor whiskers på high-hat-en gjengis uten maskering. Lett og luftig – men ikke overdrevet.

Konklusjon

Shure SRH940 er en hodetelefon stort sett uten svake sider. Den behersker tung rock og kompleks musikk like godt, og har en for prisklassen glimrende oppløsning. Den behandler dessuten alle frekvensbånd uten å favorisere noen av dem. Dermed må den sies å bære sin betegnelse som «Studio Reference» med rette. Dette er en hodetelefon man kan ha sittende på hodet gjennom en lang arbeidsdag ved miksepulten.

    Les også

    Denon AH-GC30

    Denon AH-GC30

    Denon er klar med et nytt produkt i kampen om støytronen.

    Legg til som favoritt
    Digger du bass? Sjekk denne

    Digger du bass? Sjekk denne

    Sony WH-XB900N har også støydemping og 30 timers spilletid.Legg til som favoritt
    Jabra Elite 85h

    Jabra Elite 85h

    Jabra vil ha del i markedet for støyreduserende hodetelefoner i luksusklassen.

    Legg til som favoritt
    Nura Loop tilpasser seg ørene dine

    Nura Loop tilpasser seg ørene dine

    Møt øreproppene du kan skreddersy.Legg til som favoritt
    Sony IER-Z1R

    Sony IER-Z1R

    Hold på hatten! De dyreste øreproppene vi har testet gjengir musikken med detaljer på mikroskopnivå.

    Legg til som favoritt
    Dobbeltløpede gamingpropper

    Dobbeltløpede gamingpropper

    Toveis-ørepropper fra Razer lover renere lyd til gaming og underholdning.Legg til som favoritt
    Beyerdynamic Xelento Wireless

    Beyerdynamic Xelento Wireless

    En av verdens beste ørepropper har nå blitt trådløs – og dermed enda frekkere. Beyerdynamic Xelento Wireless er en drøm å ha i øret.

    Legg til som favoritt
    Lukk meny

    LYD & BILDE
    LESERUNDERSØKELSE
    SVAR & VINN
    KYGO HODETELEFONER

    Vi ønsker kontinuerlig å forbedre oss – nå vil vi vite hva DU mener om oss.
    DELTA HER
    close-link