Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

test Audio-Technica ATH-AD900X

To store skiver luft

Audio-Technica imponerer på fysisk og lydmessig luftighet.
Lyd & Bilde mener
Ultralett og luftig lydgjengivelse. Bærekomforten er på topp.
Ikke så kraftig bass som de beste lukkede hodetelefonene.
Spesifikasjoner

Driver: 53 mm

Frekvensområde: 5 Hz–35 kHz

Følsomhet: 100 dB (1 kHz, 1 mW)

Maks belastning: 1000 mW

Følsomhet: 100 dB/mW

Impedans: 38 ohm

Kabel: 3 m, fast montert

Vekt: 265 g

Web: bergsla.no

Audio-Technica ATH-AD900X har tilnavnet «Air», og det virker velvalgt. For det første består de åpne hodetelefonene for en stor del av det reneste ingenting. Man kan gjennom det stormaskede gitteret se dypt inn i konstruksjonen. Hodebøylen er også luftig: I stedet for en rem eller bøyle som hviler på hodet, støtter kun et par «føtter» på issen. Det sparer gram, og Audio-Technica ATH-AD900X er tross sin størrelse en av de over-ear-hodetelefonene som føles lettest å ha på hodet.

Med en diameter på hele 10 cm omkranser de myke, omsluttende øreputene ørene så fritt at man stort sett ikke merker at man har dem på.

Lyden av Audio-Technica ATH-AD900X er like åpen og lett som hodetelefonen. Livemusikk låter virkelig live. Men de kan selvfølgelig også beherske et godt studioopptak.

Audio-Technica ATH-AD900X har tilnavnet «Air», og det virker velvalgt

 

Annonse

Bassen er ikke så kraftig som på noen lukkede hodetelefoner (og Meze 99 Classics spesielt). På den andre siden er den ikke nivåmessig mye under Shure SRH940. Og den er tørr som sandpapir på en sommerdag.

Stemmer låter – ikke overraskende – åpent og fritt på Audio-Technica ATH-AD900X. Det er ingen innelukkethet eller kompresjon. Et nummer som Tiden Bara Går med Therese Juel i Opus 3-opptak er helt levende og nærværende. Det gjelder også i diskanten, hvor bitte små perkusjonsdetaljer står tydelig – og helt vektløst – frem.

Annonse

Konklusjon

Audio-Technica ATH-AD900X er en lekker hodetelefon som det er ren avslapping å lytte til. Du føler deg ikke isolert på samme måte som med lukkede modeller. Baksiden av medaljen er at det også slipper ut en del lyd fra den åpne baksiden. Så dine omgivelser må ta del i lyttingen, enten de ønsker det eller ei. Lydmessig er den særdeles vellykket. Ikke minst til live jazz eller klassisk musikk, samt vokaler.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Shure SRH940

Redskap til studioet

Shures referanse-hodetelefoner bærer ingen musikernavn. Til gjengjeld kan de brukes i profesjonelle lydstudioer.

Veloppløst og uforvrengt lyd. Utpreget nøytral gjengivelse av alle toneområder.
De er langt fra så artige å høre på som de mer basspumpende hodetelefonene beregnet til hjemmebruk.

AKG K550 MKIII

Overraskende presis

AKG har laget en stor og lekker hodetelefon som viser deg nye detaljer, uten å tømme lommeboken.

Detaljert lydgjengivelse som får oss til å lure på tallet på prislappen. Medrivende bass.
Ikke fullt så lekker byggekvalitet som de dyrere modeller. Bassen kunne vært mer presis.

Sony MDR-1AM2

Komfort og store linjer

Rund og behagelig lyd til avslappet lytting, spesielt fra mobilen.

God dynamikk og solid bass. Den er virkelig behagelig å ha på hodet. Ikke for dyr.
Bassen er nesten for overdrevet. Lyden er behagelig, men ikke spesielt nøyaktig.

Meze Audio 99 Classics

Bamsete sjarmtroll

Det er peishygge og varme for alle pengene i trehodetelefonene fra Meze.

Lekker og dyp bassgjengivelse. Varm klang med fokus på alle de lekre sidene av musikken.
Toppen er avdempet på grensen til det mørke. Bassen kan bli for tung.

Grado Prestige SR325e

Nostalgitripp på første klasse

Grados Prestige-hodetelefoner leverer høy lydkvalitet på turen til barndommens gate.

Lyden er detaljert og medrivende. Lekker og stilfull design. Sitter lett og luftig på ørene.
Den tykke, myke kabelen er lekker, men for tung til de lette hodetelefonene. Bærekomforten kunne vært bedre.
forfatter

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.