Neukomm CD34S CD-spiller

Høy dynamisk kontrast Sublimt raffinement Sammenhengende og ufarget lydbilde Praktfull byggekvalitet
Høyttalerterminalene
  • Fire digitalkonvertere (AKM AK4395)
  • 24-bit/192 kHz digitalkonvertering
  • Fullbalanserte utganger

CD-spilleren CD34S koster mindre enn Esoteric X-05, og er sett under ett en bedre spiller. Noe jeg slett ikke hadde trodd. Lydbildet er supergjennomsiktig, den mangler litt av Esotericens – og McIntosh MCD500s – kraftige dypbass, men er deres likemann hva oppløsning og fokus angår. Neukomm-spilleren er samtidig lynrask på plutselige dynamiske sprell, akkurat som de dyrere spillerne, men selv om det er fantastisk flott, presenteres man for et litt grunnere lydbilde fra CD34S enn MCD500. Som er i særklasse den beste spilleren på øvelsen tredimensjonalitet på den riktige siden av prisen for en Wadia 581SE.

Mens CD-spilleren rykker direkte inn på min personlige topp fem-liste over high-end-spillere man MÅ høre, mener jeg at forsterkeren CPA35S har langt tøffere konkurranse å bryne seg på i sin klasse. Den totale kontrollen minner mye om en Krell-forsterker, og CPA35S begår i tilegg frekkheten ved å late som om den har like stor motor som en 300 W Krell. Bløffen avsløres lett når CPA35S skal fylle de store KEF-høyttalerne, men da ville saktens de fleste integrerte forsterkere vi har testet fått mer å bite over enn de hadde klart.

Lydbildet på Mike Oldfields Music of The Spheres, er overveldende åpent. Riktignok matcher ikke CPA35S McIntosh-forsterkerens dybde i lydbildet, men CD-spilleren er den perfekte avspillingskilde på så kompleks musikk. Åpningslåten Harbinger brettes ut i hele sin prakt og her er så sjukt mye detaljer at jeg må spille sporet to ganger for å få med meg alle. Konsertklaveret til Keith Jarrett på Up For It, får klinge fritt, og jeg savner ingen av de små klangnyansene som jeg vanligvis bare hører på mye dyrere utstyr, rett og slett fordi de er der.

Don Ross’ akustiske gitar på Kimbin er rik på klanger og harmonier, og heller ikke her savner jeg noe. Likeledes på Bob Dylans The Man With The Long Black Coat, et spor hvor det er vanskelig å høre store forskjeller mellom Neukomm- og McIntosh-spilleren. Når gitarharmoniene eksploderer i hver sin kanal og munnspillet dukker opp, er det bare McIntoshens glødende klanggjengivelse som skiller dem. I kombinasjon med Neukomm-forsterkeren oppdaget jeg en glassaktig hardhet i øvre mellomtone, som kunne gi toner som nettopp munnspillet er i stand til å produsere, en svakt fremtredende plass i lydbildet. Som en betoning.

Det samme gjelder Tor Espen Aspaas klaverøvelser på Mirror Canon (2L CD/SACD). Her hører jeg den samme antydningen til betoning, uten at jeg føler at den er sjenerende. Etter mye bytting frem og tilbake mellom komponenter, kommer jeg etter hvert fram til at det er forsterkeren som har denne betoningen. CD-spilleren er nemlig lytefri. Så fullstendig blottet for lyter er CD34S, at den framstår som et kupp til prisen. Melissa Walkers varme vokal på A Time For Love, står ingenting tilbake for McIntosh-spillerens presentasjon. Bassen er stram, kontant, presis som et sveitsisk urverk og sparker skikkelig fra i de lavere oktaver.

Så utstrakt og luftig diskant hører man sjelden, noe som gir sonater med Nicolo Paganini vinger i lytterommet mitt. Bare lukk øynene og la musikken synke ned i sjelen, perfeksjon blir nesten et for upresist ord. John Lee Hookers røst rasper i vei på Early One Morning og bassen hamrer i mellomgulvet. Alt er i harmoni og jeg må medgi at det synes merkelig at dette lille ukjente sveitsiske merket ikke er bedre kjent.

Så hadde min begeistring første gang jeg hørte Neukomm ikke bare vært en romantisk forestilling om opplevelsen av å høre nytt eksotisk utstyr på glimrende høyttalere. Når opplevelsen kan repeteres to år senere i mitt eget lytterom, føler jeg det trygt å konkludere med at musikk- og hi-fi-interesserte fortjener å få lytte til Neukomm. Her får man kombinasjonen solid kvalitet og fantastiske ytelser i high-end-klassens mer behagelige prisklasse, i komponenter på størrelse med et mikroanlegg fra en elektrokjede.

Neukomm CPA35S forsterker

Neukomm CPA35S forsterker

Lydbildet var totalt åpent, med en gjennomsiktighet jeg sjelden hadde hørt maken til. Med Nordost Frey-kabler hele veien i anlegget, var alt så knivskarpt fokusert og oppløst som man bare kan drømme om.

Høyttalerterminalene