Slank bass

• Wi-Fi og Ethernet-tilkobling
• iPod-dokking, USB-inngang
• Hodetelefon-utgang
• Digital/analog lydutgang
• Pris: Kr 2.650

Med DAB, FM og internett-radio samt både iPod-dokking og USB-inngang er Heritage åpen for de fleste kildene til musikk. Utseendemessig har den et tydelig «retro-stuk» over seg. De små, runde trykknappene, det sidemonterte volumrattet og den perforerte høyttalergrillen gir en illusjon av klassiske radioer fra 60 og 70-tallet, og ved første øyekast er det kun det store svart/hvitt displayet som avslører at det dreier seg om en radio av den moderne sorten.

Enkel, men velutstyrt
I forhold til mange av «dusinvare-radioene» bærer Heritage preg av smarte og gjennomtenkte løsninger. For det første er den utstyrt med norsk menyspråk, og har en brukervennlig oppsettsveiviser som gjør det enkelt å stille inn radioen første gang. Enten du vil lytte til DAB, FM eller internettbasert radio er det lett å finne frem til riktig kanal. Du får også en hendig fjernkontroll som styrer alle funksjoner, men det betinger at du står nær nok til å kunne tyde displayet på radioen.

Foruten full radiodekning har Heritage-radioen nettverkstilkobling, slik at den kan få den kan spille av musikkfiler du har lagret på PC-en. Prikken over i-en for mange vil nok  likevel være iPod-dokkingen på toppen. Den er kompatibel med iPhone og fungerer også som ladekrybbe for telefonen.

Foruten direkte musikkavspilling fra iPod kan Revo-radioen også brukes sammen med online musikktjenester. Om du f.eks abonnerer på Spotify til Mac eller PC er det enkelt å laste ned en applikasjon til telefonen, som i prinsippet gjør at du kan spille av all verdens musikk over radioens høyttaler.

Lydkvalitet
Med så god tilgang på musikk er det selvfølgelig avgjørende å kunne gjengi denne på en bra måte. Og Revo-radioen klarer seg bra her også, med sterk og klar lyd i forhold til størrelsen, selv om vi ikke blir direkte blåst over ende av lydtrykket fra den kompakte radioen.

Heritage er kun utstyrt med ett enkelt fulltoneelement, og den store stereoeffekten uteblir derfor. Sammenlignet med tøffe konkurrenter som Geneva Labs, Logitecth, og ikke minst den kruttsterke ZP5 fra Sonos,, er lydgjengivelsen relativt slank, uten det helt store bassfundamentet. Derimot – og kanskje viktigere – har lyden god klarhet oppover i mellomtonen og diskanten, som gjør at stemmer kommer klart og tydelig ut. Radioen kan spille høyt og rent, og selv om vi kunne tenke oss litt ekstra fylde i det nedre frekvensregisteret, er den helt klart blant de mer vellydende internett-radioene på markedet.

Det er mange som har kastet seg på Tivoli-bølgen og lansert radioer med retro-look, men Revo har etter vår mening lykkes bra med Heritage. En fullspekket utstyrsliste inkludert iPod-dokking gjør denne retro-radioen ideell som kjøkken- og soveromsradio.Lydgjengivelsen flytter ikke akkurat fjell, men den passer utmerket i de tilfellene man ønsker seg behagelig bakgrunnsmusikk enn kritisk musikklytting, men det er jo slikt man har stereoanlegget til, er det ikke?