TESTPro-Ject The Classic Evo

Evolusjonsteorien i praksis

Pro-Ject har oppgradert retrospilleren The Classic, og skapt et av de beste kjøpene i klassen.
Karakter
Pro-Ject The Classic Evo
Lyd & Bilde mener
Fyldig og potent bass, med gnistrende dynamikk. Mer raffinert og rytmisk enn standardutgaven. Avtakbar kabel, og elektronisk hastighetskifter.
Vi er ikke fan av antiskating med tråd og lodd.
Spesifikasjoner

Type: Remdrevet platespiller
Tonearm: 9-tommer karbonfiber/aluminium
Pickup: Ortofon Quintet Red MC-pickup
Tallerken: 300 mm aluminium
Tilkoblinger: Phono-utgang
RIAA/DAC: Nei/Nei
Annet: Støvlokk, RCA-kabler
Farge: Eukalyptus, valnøtt
Mål/vekt: 46,2 x 13,1 x 35,1 cm/10,5 kg
Web: neby.no

forfatter

Man kan gå seg vill utvalget av platespillere hos Pro-Ject. De har 10 modellrekker med platespillere i alle prisklasser. Til sammen lager de hele 40 platespillere (!), og da har vi ikke talt med fargevariantene og spesialmodellene.

Blant dem finnes det noen virkelige perler, som denne, en skamløst sjarmerende spiller i retrodesign…. som vi har testet før. Vent litt, det er ikke helt korrekt, fordi dette er en evolusjonsutgave av The Classic, som vi har testet.

Forvirret? La meg forklare.

Pro-Ject lager som vi allerede har fortalt enormt mange platespillermodeller. The Classic har ikke fått sitt navn utelukkende fordi den ser ut som den er laget på 70-tallet, men fordi Pro-Jects grunnlegger Heinz Lichtenegger, ønsket seg en spiller som lignet de han solgte i sin ungdom, fra morens bensinstasjon.

Som sagt så gjort, og The Classic så dagens lys i 2016.

Denne utgaven av The Classic, kalles Evo fordi Pro-Ject har gjort noen endringer for å forbedre lyden ytterligere.

Spilleren er bygget på samme måte som før, med et innerchassis som er dempet med små kuler i TPE, en slags termoplast, med et ‘flytende’ ytterchassis oppå. TPE er også brukt som dempemateriale på platetallerkenen i aluminium og motvekten på tonearmen.

Armen som henger i Zircon-lagere er velkjent, en 9-tommers konisk arm med en kjerne i aluminium og en ytterkappe i karbonfiber. Den kan høydejusteres, og det er også mulig å justere azimuth med medfølgende unbrakonøkkel.

Denne utgaven av The Classic, kalles Evo fordi Pro-Ject har gjort noen endringer for å forbedre lyden ytterligere. Foto: Lasse Svendsen

Innerchassiset har fått mer masse og bedre stivhet, noe som skal gi bedre demping av resonanser. Innertallerkenen og lageret den roterer i, er hentet fra spesialmodellen, 175 The Vienna Philharmonic Recordplayer, og sies å ha bedre toleranser og lavere friksjon, mens den elektroniske motorstyringen med hastighetsvelger, er hentet fra Super Pack-versjonen av The Classic.

Innertallerken, lager og innerchassis er oppgradert på Evo-utgaven.
Foto: Lasse Svendsen

Ortofon MC-pickup

Der har de også plukket pickupen. En vanlig Classic leveres med en Ortofon 2M Silver, en meget fin MM-pickup, men her leveres den med en Ortofon Quintet Red ferdigmontert. Det er en svært anvendelig MC-pickup, som er lett å matche med forsterkeres innebyggede phono-trinn, og vokser med oppgaven hvis man bruker et separat phono-trinn av enda bedre kvalitet.

En MC-pickup fra Ortofon gir opplevelsen et velkomment løft.
Foto: Lasse Svendsen

Spilleren er kjempelett å sette opp og bruke. Dempeføttene må monteres først, og de kan justeres for å få den i vater. Den flate gummiremmen brukes på 33 og 45, mens den runde remmen brukes hvis man skal spille 78-plater.

Det følger med en separat signalkabel av god kvalitet, med egen jordingsledning, og spillerens leveres med en tynn filtmatte og støvlokk. Følg monteringsanvsningen for å montere motvekten og justere stivtrykket (2,3 gr) med den medfølgende vekten, så er spilleren klar til bruk.

Elektronisk hastighetbryter, legg merke til at den kan spille 78-plater.
Foto: Lasse Svendsen

Legg merke til at man må montere antiskating-loddet selv. Det kan være plundrete, fordi man må skru inn en messingpinne med tre riller, bak på opphenget til armrøret, og tre tråden loddet henger i i den midterste rillen. Stram tråden når den er på plass, så risikerer man ikke at loddet faller av og i verste fall forsvinner hvis man tørker støv eller flytter på spilleren.

Termoplast er brukt som dempemateriale, også på innsiden av tallerkenen.
Foto: Lasse Svendsen

Bedre presisjon og dynamikk

Evo-utgaven ligger i en klasse hvor konkurransen er tøff. Den fantastiske Technics SL-1500C er rimeligere og har innebygget phono-trinn, men mangler noe av den varmen klangen Evo-utgaven har.

Rega Planar 6 har enda bedre rytmisk kontroll og innsikt, men bare hvis man inkluderer en Ania MC-pickup, og da blir det dyrt.

Prismessig legger Evo seg midt mellom de to, og fremstår som et veldig godt kjøp. Ikke bare fordi den ser bra ut og er tillitvekkende bygget, men også fordi den spiller musikk med overbevisning og autoritet.

Den har bedre dynamisk kontrast og større detaljrikdom enn en standard Classic, og det gir blant annet et svært tydelig fokus på eksempelvis gitarklangen på Dire Straits Love Over Gold, og mer klangdybde enn både den og en Pro-Ject X2.

Klaverklangen til Keith Jarrett er lengre fram i lydbildet, og mer nyansert. Tonene har nydelig klangvare og spilleren får med seg den laveste oktaven med større autoritet enn en Planar 3 eller X2.

Den rytmiske kontrollen og drivet i musikken, er bedre på Evo-utgaven, men lydbildet har også bedre detaljrikdom, og vokaler gjengis med en uanstrengt naturlig klang med nydelig dybde. Evo-utgaven gir lytteren mer av alt, men den største forbedringen er at lydbildet åpner seg mer, og at den dynamiske kontrasten er enda bedre,

Konklusjon

The Classic Evo er et av de beste kjøpene i prisklassen, fordi den lykkes med å gi lytteren mer av musikkens indre, på en overbevisende måte. Teknisk sett er forbedringene på Evo-utgaven subtile, men lydkvaliteten har fått et velkomment løft. Denne kan du spille hva som helst på, den trives på alt fra Metallica til Mozart. Den er virkelig en av juvelene i Pro-Jects store utvalg av platespillere.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.