: Marantz PM-11S3

Det beste av begge verdener

Marantz PM-11S3 kombinerer oppløsning, luft og en deilig og varm klang med kraft nok til å kline til med heftige rytmer og kontrollert dypbass. Endelig en Marantz-forsterker med det beste fra begge verdener!
Lyd & Bilde mener
Fantastisk oppløsning Dypbasskontroll Byggekvalitet
Ingen digitale innganger Kun én XLR-inngang
Spesifikasjoner
  • 2 x 100 W (8 ohm)
  • 2 x 200 W (4 ohm)
  • Balansert inn: 1 x XLR
  • Ubalansert inn: 3 RCA + platespiller + pure direct
  • Forforsterker ut
  • Hodetelefon ut
  • Finish: Champagne eller svart
Annonse
Annonse
forfatter

Den integrerte PM-11 har lenge vært Marantz’ store stolthet blant integrerte forsterkere. Nå har den kommet i sin tredje versjon, med postfiks S3 i navnet. Jeg vet på forhånd lite om forsterkeren, annet enn at utførelsen er svært forseggjort. En heftig tanks av et byggverk, uten slark i noe ledd. Hver eneste av sine 27 kilo er gjennomtenkt ned til enhver skrue, som alle er av kobber for ikke å påvirke magnetismen inni forsterkeren.

Direkteinngang
Foruten sine forgylte linjeinnganger har den nye forsterkeren fått en direkteinngang på baksiden som går rett inn til effektforsterkertrinnet, forbi alle komponentene i forforsterkerdelen. Denne kommer godt med om du ønsker å koble den sammen med en hjemmekinoforsterker, for å benytte kvalitetene fra Marantzen til frontkanalene. Eller kjøp to Marantz-forsterkere og koble dem sammen til å drive hver sin høyttaler, for et enda mer presist og kontrollert lydbilde.

Forventinger
Lydmessig har Marantz alltid stått for å få oppløsning og delikatesse på plass før kraft. Før jeg i det hele tatt har pakket Marantz PM-11S3 ut av esken vet jeg at den kommer til å låte fantastisk oppløst, med en varm og deilig tonestruktur. Til 35.000 kroner vil jeg bli servert et lydbilde så nyansert og mikrodetaljert at jeg nesten kan vandre inn i det, og se for meg alle tonene som danser seg ut av instrumentene. Der hvor sangstemmer står omringet av et tonalt landskap med en uendelighet av strukturer og detaljer.

Det eneste jeg kommer til å savne er nok kraft til å holde jerngrep om høyttalerelementene; å følge hver transient med lynraske vendinger, helt ned til de heftigste basstrommeslagene. Marantz-forsterkeren er i stedet den snille gutten i klassen.

Dette er i hvert fall hva jeg tror jeg vet. Det skal vise seg at jeg ikke vet en døyt…

Annonse

Prøvekjøring
Selv tilkoblet et par tilfeldige høyttalere plassert sånn omtrentlig i forhold til veggene, er kvalitetene åpenbare. Det er nemlig ikke bare oppløsning som kommer ut av Dynaudio Focus 260, som for tiden opptar gulvplassen på testrommet. For basstromma er feit, den slår hardt, og bassgitaren ruver saftig i bunnen. Dette er tilfelle når heftig rock spilles gjennom den matchende nettverksspilleren, Marantz NA-11S1.

 

Marantz_PM-11S3_svart

 

Forsterkeren henger med i svingene og holder kontrollen på høyttalerne. Mens rytmene slår, vrenger gitarene fra Nine Inch Nails-låta ”The Fragile” heftig og deilig i refrenget. Og mens Marantz imponerer med nok kraft til å gjøre fordommene til skamme, hadde jeg rett på et annet punkt: nemlig oppløsning. Lydbildet er stort og luftig, med stemmen til Trent Reznor plassert tydelig i midten, med synthlandskapet rundt seg. Dette er virkelig bra.

Annonse

Høyttalerbytte
Nå er likevel ikke Marantz og Dynaudio den mest selvskrevne duetten. For selv om høyttalerne absolutt er gode, føler jeg at forsterkeren trenger noe med litt mer aggresjon i mellomtonen. Høyttalerne har heller ikke den dypeste bassen i klassen, og forsterkerens kraftige inntrykk må testes nærmere med høyttalere som er mer skapt for trøkk.

Inn ruller derfor de nye gulvstående ArtCoustic Stealth Envi. Mens Dynaudio Focus 260 har en pris på 29.000 kroner, koster ArtCoustic nesten det dobbelte, 56.000. D’appolito-konstruksjon med to 3-tommers mellomtoner over og under radiatordiskanten (du veit, ”brystvorte”-typen), samt et sidemontert 10-tommers basselement huset i et stort kabinett, gjør disse høyttalerne mer direkte i lyden enn Dynaudio-ene, og bassen slår hardere og går dypere.

Og Marantz holder grepet. Basstromma til Nine Inch Nails slår hardere og går dypere. Bassgitaren går enda lenger ned i frekvensområdet, og tar tak i buksebeina der jeg sitter i sofaen. Hvem skulle tro at denne forsterkeren var oppgitt til beskjedne 100 watt pr. kanal i 8 ohm?

Dynamisk, akustisk musikk
I mange tilfeller er det ikke lett å høre forskjell mellom CD-kvalitet og høyere oppløsning. Men Tori Amos’ ”Night of Hunters” understreker forskjellene. Klaverintroduksjonen på den melodiøse ”Job’s Coffin” låter mer livlig, med større rom i høyoppløst 24-bit/88,2 kHz versjon, enn når nøyaktig samme fil er konvertert ned til 16-bit/44,1 kHz.

Så langt har forsterkeren vært tilkoblet nettverksspilleren med ubalanserte kabler. Ved å skifte til balanserte XLR-kabler av typen KimberKable Hero, kommer klaveret ut med enda flere klangfarger og luft mellom anslagene. Klarinetten låter som om den står i rommet, med den herlige lyden fra treflisa kombinert med en rund og fin kropp. Lydbildet blir enda litt større, som om det var noe savn fra før.

Annonse

Nevnte ”Job’s Coffin” er fortryllende melodisk, med en masse klangfarger. På denne sangen er det faktisk dattera til Tori Amos som står for mesteparten av syngingen. Hun var faktisk bare 11 år på innspillingstidspunktet, men synger som ei voksen dame. En nydelig sangstemme, som får frem nerven i sangen. Noe forsterkeren understreker til gagns.

Mot referansen
Det hele låter så stort og komplett, at det er på tide å finne ut hvordan Marantz-forsterkeren låter opp mot referansen i prisklassen – nemlig Hegel H300. En meget kraftig forsterker med fabelaktig dynamikk i hele frekvensregisteret.

Hegel-forsterkeren er blant de kraftigste i sitt prissegment, med 250 watt per kanal. Likevel holder Marantz langt på vei følge når god gammel techno-musikk fra Prodigy, nærmere bestemt sangen ”Woodoo People”, kliner til med brask og bram. Bassrytmene slår hardt og heftig, uten at det låter stresset. Det vil si, inntil man vrir opp til diskoteknivå. Da er det klart at Hegel-forsterkeren har enda mer å gå på når Marantz når sin grense. Men er det virkelig nødvendig å spille så høyt? Det kommer litt an på høyttalerne og formålet med oppsettet. Men jeg mener at nå som russetiden for lengst er over, holder det lenge med Marantz PM-11S3. Langt viktigere er det at den låter raffinert og oppløst og trekker lytteren inn i en musikalsk drømmehage.

Marantz_PM-11S3_bakside
Hva tonekvaliteten for øvrig angår, har nemlig Marantz-forsterkeren visse forsprang på Hegelen. Den låter glattere i overtoneområdet og åpner opp mer mellom cymbalanslag, fløyter og fioliner. Den har en søtere håndtering av både mannlige og kvinnelige vokalister. Den har en varmere tone, som kan få ellers slanke og analytiske høyttalere til å runde av litt i kantene. På mange måter låter den rett og slett enda litt bedre, spesielt sammen med spenstige høyttalerne med en godt fokusert mellomtone. Høyttalere med en rundere mellomtone og litt mindre attakk vil få mer ut av Hegelen.

Mangler digitale innganger
Det eneste jeg vil trekke Marantz-forsterkeren for, er at den kun har én balansert inngang, og den mangler digitalinnganger. Derfor kan det være mye å hente på en ekstern digitalkonverter i tillegg, med balanserte utganger. Koble alle digitale kilder til konverteren, som igjen kobles til Marantz-forsterkeren med XLR.

Annonse

Det forsterkeren derimot har, som tilhører sjeldenhetene, er platespillerinngang for både MM- og MC-pickuper.

Konklusjon
Marantz PM-11S3 er virkelig et mesterverk av en forsterker. I tillegg til å ha de typiske Marantz-kvalitetene med oppløsning, luft og en deilig og varm klang, så har den nok kraft til å kline til med heftige rytmer og kontrollert dypbass. Endelig en Marantz-forsterker med det beste fra begge verdener!

Byggekvaliteten er i særklasse, og det er i det hele tatt ingenting å trekke for. Bortsett fra at vi kunne tenke oss enda en XLR-inngang og gjerne et par digitalinnganger.

Forsterkeren trives aller best med høyttalere som har en energisk og sprek mellomtone og en distinkt diskant. Og gjerne med en saftig og god dypbass.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Stemmer: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Hybrid-SUV-en Formentor er først ut. Men vi har flere spennende helelektriske nyheter i vente.
Innstegsvarianten av Tesla Model 3 settes ned med 50.000 kroner, med umiddelbar virkning.
Blir ny FIA Formula E Safety Car
770 km rekkevidde, selvkjøring på nivå 3, og en overflod av luksus.
Designkongen gjør det igjen. Beolit 20 er en nydelig bærbar høyttaler, som også låter bra.
Bang & Olufsen Beosound Emerge er et modig brudd med hvordan en multiroms-smarthøyttaler kan se ut – og låte.
Det er ikke tilfeldig at McIntosh C22 ser ut som den er 50 år, det er heller ikke tilfeldig at den spiller så bra som den gjør.
Old school-teknologi har aldri vært bedre enn i vår tid, McIntosh MC1502 er beviset for de som tviler.
Technics SU-R1000 er noe av det mest unike vi har sett - og hørt - i high-end-klassen.
Sonos’ første bærbare høyttaler imponerer på integrasjon og bekvemmelighet.
Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Asus ROG Flow X13 kan fint puttes i vesken, og den kan også brukes som nettbrett. Men den har grafikkrefter i tungvektsklassen.
Tangents lille trådløse forsterker er perfekt til det vesle begynneranlegget på hobbyrommet eller barnerommet.
Det beste kameraet vi har testet, har kommet i en mer kompakt utgave til lavere pris.
Nye 2021 Mercedes S-klasse er fylt med innovative og kresne løsninger for både øyne og ører. Vi har tilbrakt noen dager bak rattet for å se og høre hva nykommeren har å by på!
Vil du ha hi-fi på pauserommet eller et par fine høyttalere til skrivebordet, kommer du langt for du langt for en rimelig penge her.