testGryphon Sonett

Gylden analoglyd

En påkostet phono-forforsterker kan gi mye bedre lyd fra dyre pickuper.
Karakter
Gryphon Sonett
Lyd & Bilde mener
Stort lydbilde med fargerik, varm klang og et markert fravær av støy.
Tilpasning og justeringer kan ikke gjøres fra fronten.
Spesifikasjoner
  • Type: Phono-forforsterker
  • For: MM/MC-pickup
  • Teknologi: Diskret DC-koblet klasse A, dual mono
  • Tilkoblinger: RCA ubalansert inn/ut
  • MC-belastning Ohm: 10, 20, 80.6, 100, 200, 402 ohm*
  • MM-belastning: 47k Ohm/200pF
  • Gain: MC 64 dB, MM 42 dB
  • Mål og vekt: 47 x 9,2 x 37 cm, 7 kg
  • web: oslohificenter.no
forfatter

Gryphon startet med et phonotrinn Flemming Rasmussen laget for seg selv i 1985. Head Amp ble den kalt, og ryktet gikk om at den var ganske god. For å si det mildt.

Den lille forforsterkeren ble starten på eventyret Gryphon Audio Designs, og hyppige lesere husker sikkert Gryphon Diablo, den integrerte forsterkeren vi har hyllet helt siden den første ble testet for over 10 år siden.

Sonett er på mange måter den naturlige arvtakeren til The Head Amp, fra 1985. Den er riktignok mye større og dyrere, men langt nettere og rimeligere enn Legato Legacy. Gryphons referanse phonotrinn, i den absolutt øverste klassen, også prismessig.

Gryphon Sonett koster godt under halvparten, og foruten fraværet av balanserte utganger, er faktisk mye av konstruksjonen hentet fra Legato.

Korte signalveier, polypropylenkondensatorer fra Wima, diskrete komponenter, null negativ tilbakekobling, DC-kobling hele veien og doble transformatorer fra Talema, er bare noe av godsakene i Sonett.

MC- og MM

Høyre og venstre kanal er totalt adskilt med hver sine kretsløp, og forsterkningen av signalet kjøres i klasse A for lavest mulig forvrengning. Det er ikke så dumt, all den stund signalet fra særlig MC-pickuper, kan være ekstremt lavt.

Innvendig er forsterkeren delt i to, med separate kretser for hver kanal. Foto: Gryphon

Sonett kan brukes med MM-pickuper også og da må lokket av for å sjekke at den er konfigurert for MM eller MC. Tre koblinger per kanal må flyttes på for å velge MM eller MC.

På baksiden er det seks små dipsvitsjer (for hver kanal) på baksiden, for tilpasning av belastningsimpedans. Justeringene må gjøres på baksiden, det finnes ingen brytere, potmetere eller svitsjer på fronten. En ulempe for de som bytter pickup ofte, for andre spiller det neppe noen rolle.

Annonse
Alle tilpasninger må gjøres fra baksiden. Foto: Gryphon

Man kan velge mellom 10, 20, 80.6, 100, 200 eller 402 ohm til MC-pickuper, men det mulig å kombinere svitsjer (vipp dem ned) hvis man trenger enn annen verdi. Vipper man nummer 3 og 4 ned, får man 44,6 ohm, f.eks.

Bruker man en MM-pickup, skal alle svitsjene stå i null = opp.

Men Sonett har ingen justering av gain. Forsterkningen på MC er 64 dB, på MM er den 42 dB, og det er det man får.

I praktisk bruk

Bortsett fra det, er den lett å leve med. Strømbryteren er gjemt under kabinettet, det er det eneste man trenger å forholde seg til, med mindre man bytter pickup ofte.

Som jeg gjør. Da er det en pine å stadig måtte dra forsterkeren frem for å endre belastningsimpedans. Det endte med at jeg flyttet rundt på komponenter og plasserte den på toppen av Solidsteel-møblet, slik at jeg kom lettere til dipsvitsjene.

Den bruker så lite strøm at den ikke blir varm. Derfor kan den stå på mesteparten av tiden, og siden den er såpass slank, tar den ikke opp all verden med plass.

Varm og klangrik lyd

Jeg kan ikke komme på noen integrert eller forforsterker som ikke koster skjorta, og lyder like godt som Gryphon Sonett.

Den er helt tyst, selv på MC-pickuper med så lav utgangspenning som Ortofon MC Annas 0,2 mV. Det er noe av det viktigste med et RIAA-trinn, som en phono-forsterker tross alt er. En korrekt korrigert RIAA-kurve i kombinasjon med et lavt støygulv, er et must for et RIAA-trinn.

Annonse

Akkurat det er på plass i Sonett, som er så stille at det er det totale mørke inntil nålen dukker ned i rillene.

Da kommer mer av musikken frem. Som på Radka Toneffs Fairytales. Hvor vokalen rett og slett lyder så nær at det er skremmende. Klaverklangen på det gamle opptaket lyder varmt og fyldig, det finnes ingen aggressiv diskant som fører klangen i spissere retning. Tvert imot. De dype tonene i strykerseksjonen på Trondheimsolistenes Mozart-innspilling (2L), med Marianne Thorsen på fiolin, lyder fremragende fokusert, så den varme klangen legger ikke noen demper på oppløsningen. Hverken i bassen, eller andre steder.

Sonett bringer fram dybden i musikken på forbilledlig vis, og oppleves som både dynamisk og hardtslående. Pick Withers trommespill på Dire Straits Love Over Gold, får massiv vekt bak slagene i de korte tromme-bridgene, og man kjenner bassen godt på kroppen, hvis volumet er på 11.

Gryphon Sonett har ikke den kjølig kliniske, (les: nøytral) klangen mange foretrekker, og som heller ikke kler musikk på vinyl så godt.

Den heller i varmere retning, men har et tydelig fokus fra topp til bunn som aldri demper definisjonen av instrumenter og vokaler, og presenterer musikken i et bredt stereoperspektiv. At den er musestille er ingen selvfølge, men den er ikke bare det, den klarer også å hente detaljer fra opptaket som ellers ville vært dempet. Eller i verste fall borte.

Konklusjon

Brukervennligheten er ikke styrken til Gryphon Sonett. Men så lenge den kan plugges inn uten at man trenger å endre på justeringer, er det ikke noe tema. Den den gir platespillere med påkostede pickuper et velkomment løft i lydkvalitet. Klangen har en besnærende tiltalende fyldighet og den skaper et stort, støyfritt rom for musikk på vinyl. Den henter mer musikk ut av vinylen enn de fleste tror er mulig, og er bygget i Gryphons sedvanlig skudd-sikre kvalitet.

picture1 picture2 picture3
<
>
Innvendig er forsterkeren delt i to, med separate kretser for hver kanal.

Les alle artikler i en uke for 19 kr.

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Ant: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: